Menu
© Red Bull

Red Bull en Renault [deel 2">

5 reacties | 2553x gelezen
09-10-2015 08:08

EvDelft |

Na een totale dominantie in de Formule 1, is Red Bull afgezakt tot het middenveld. Het is een opmerkelijk verhaal. Vandaag deel 2.

Bron: BBC.com

[u">Deel 2: De opkomst van Red Bull - Renault.[/u">
De samenwerking tussen de ontwerper van Red Bull, Adrian Newey, en Renault leek onverslaanbaar in de periode 2010 - 2013. Toen Red Bull in 2007 begon te rijden met de motoren van Renault, realiseerden ze zich al snel dat te motor in vergelijking tot de motore van Mercedes en Ferrari, minder vermogen had. Dat was een probleem, want de Formule 1 was net een periode ingegaan waarin de motoren niet meer mochten worden aangepast, tenzij het de betrouwbaarheid van de motor ten goede kwam.

Red Bull en Renault begonnen de lobbyën om de motor opnieuw te mogen afstellen. Hun argument was dat de bevriezing van de motoren was opgesteld om gelijkheid te creëren tussen de teams, en die gelijkheid was er niet. De FIA kon zich daar wel in vinden en stemde toe. Zodoende mocht Renault de motoren aanpassen in de winter 2007 - 2008, terwijl Ferrari en Mercedes dat niet mochten doen. Dit feit leidt tot de dag van vandaag nog steeds tot gemopper onder de twee motorleveranciers Ferrari en Mercedes.

Maar zelfs na het aanpassen was de motor van Renault niet de meest krachtige. De motoren hadden een achterstand van ongeveer 5%, zeg 35pk, volgens Red Bull. Maar het had andere heel positieve dingen, zoals dat de motor zich geweldig liet rijden. En toen in 2009 er nieuwe reglementen waren voor het chassis, veranderde Red Bull van middenvelder in topteam. De andere teams waren niet onder de indruk. Maar toch kwam Red Bull heel dicht bij de titel, dat jaar, en werd uiteindelijk tweede achter Jenson Button en Brawn.

In 2010 deden Sebastian Vettel en Red Bull het een stapje beter, en de komende drie jaren werd dat succes herhaald.

Een groot gedeelte van het succes in de periode 2010 - 2013 was te danken aan de kennis van Renault, en dan met name aan de esotherische vorm van de motortechnologie. De Franse motorbouwer wist de motor zodanig af te stellen, dat de uitlaatgassen bleven stromen, zelfs als de coureur het gaspedaal had losgelaten. Deze gassen werden gestuurd door de ærodynamici van Red Bull, onder leiding van het genie Adrian Newey, naar de achterkant van de auto. Aldaar werden de uitlaatgassen gebruikt om neerwaartse druk te creëren onder de auto, buiten bereik van de andere teams. Zelfs toen die teams doorkregen wat er aan de hand was, konden ze het niet reproduceren.

Sebastian Vettel wist zich perfect aan te passen aan de unieke rijstijl, die totaal tegen alle intuïtie in ging, die nodig was om deze techniek werkend te krijgen. Derhalve was het niet verrassend dat Sebastian de titel vier keer op rij wist te bemachtigen, evenals Red Bull - Renault.

[u">Morgen volgt deel 3: De samenwerking stort ineen.[/u">


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;