5 reacties | 2261x gelezen
07-08-2015 11:15
EvDelft |
Bron: PlanetF1.com
Er ging een golf van nostalgie door het paddock toen McLaren aankondigde met motoren van Honda te gaan rijden vanaf 2015. Velen hoopten dat dit zou leiden tot een terugkeer van de gloriedagen van weleer. Natuurlijk, er is nog genoeg tijd om het succes dat beide partijen behaalden te herhalen. In de jaren '80 en '90 wisten Ayrton Senna en Alain Prost samen vier wereldtitels te behalen met McLaren-Honda.
Maar Honda is de eerste om toe te geven dat de dingen niet volgens plan zijn verlopen, dit seizoen. Fernando Alonso en Jenson Button vinden zichzelf niet alleen terug in de achterste helft van het veld, maar hebben ook te maken met betrouwbaarheidsproblemen.
Yasuhisa Arai heeft toegegeven dat ze onderschat hebben hoeveel de sport in 6 jaar tijd veranderd is. "Vanwege de geschiedenis die wij met McLaren hadden, waren de verwachtingen erg hoog gespannen. De meeste fans heben een grote poster van een McLaren-Honda dus zij verwachtten dat wij bij terugkeer in de Formule 1 meteen competitief zouden zijn. Helaas is dat niet het geval geweest", aldus de Japanse motorsportdirecteur van Honda.
Arai: "Sinds de gloriedagen van McLaren-Honda is de sport enorm veranderd. De huidige technologie is veel geavanceerder en het is moeilijk een goede raceauto te maken. We wisten dat het niet makkelijk zou worden, maar we hebben ons niet gerealiseerd dat het zó moeilijk zijn zijn. Toch denken we dat onze compacte krachtbron uiteindelijk competitief zal blijken te zijn. We wisten van het begin dat het een probleem zou zijn met het afgeven van de warmte, we wisten welke dingen daaronder zouden lijden. In de tweede helft van het seizoen zullen we nieuwe onderdelen leveren om de problemen op te lossen en meer vermogen te genereren, zodat we meer competitief kunnen zijn."
"wat betreft de technologie, had ik niet direct een idee wat we konden verwachten. Ik heb er echter het volste vertrouwen in dat de richting die we zijn ingeslagen met de krachtbron, de juiste is. We moesten iets radicaal nieuws verzinnen om de topteams te verslaan. En dat is ons uiteindelijke doel: beter zijn dan de beste", vervolgt Arai.
De reglementen van de Formule 1 zijn behoorlijk complex en het feit dat er nauwelijks mag worden getest heeft Honda niet echt geholpen. Arai legt uit dat het 'domino-effect' van de problemen met de MGU-H-eenheid hen ervan heeft weerhouden dat er sneller progressie is geboekt: "De huidige reglementen zijn behoorlijk ingewikkeld en één falend onderdeel zorgt voor een domino-effect, en weerhoudt ons ervan de rest van de motor door te ontwikkelen. Eerst moet het basisprobleem worden opgelost. Laat me het domino-effect uitleggen aan de hand van een technisch voorbeeld. Als je energie probeert te oogsten met de MGU-H, wordt er een enorme druk uitgeoefend op de turbo. Als de turbo onder druk staat, kan het niet doen wat het zou moeten doen, namelijk meer lucht in de motor persen. Dan krijg je dus geen hoger vermogen. Dat is het resultaat van één onderdeel welke tegen de andere onderdelen werkt in plaats van dat het meewerkt. Deze technische kettingreactie leidt er uiteindelijk toe dat de auto stil zal vallen. Helaas is het vaker voorgekomen dan we hadden bedacht. Het grote probleem is du dat je niet precies kunt berekenen wat er gaat gebeuren, als je niet racet met een auto op het circuit."
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties