Menu
© Red Bull

Renault heeft nadeel van ‘ontwikkelingstokens’

6 reacties | 2715x gelezen
05-04-2015 10:17

Schuki |

De tokens die iedere motorleverancier mag inzetten om haar krachtbron te verbeteren zijn voor Renault niet altijd even gunstig geweest. Dat zegt de Franse fabrikant tegen ESPN.

Bron: ESPN.com

Aan het eind van vorig jaar vond Ferrari een gat in de regelgeving, waardoor teams hun motoren ook na het begin van het seizoen nog mochten ontwikkelen. De zogenaamde tokens die ieder team mag inzetten kwamen ook tijdens het seizoen beschikbaar en daardoor kunnen de motoren ook tussen de races door nog een update krijgen. Ferrari beschreef deze vinding al als “eerste overwinning van 2015”, maar voor Renault heeft die ontdekking meer nadelen dan voordelen gehad. “We hebben een agressieve strategie gehanteerd tijdens de winter, maar hebben de regelgeving niet echt aan onze zijde gehad”, reageert Cyril Abiteboul van Renault tegen ESPN.

“Tijdens de voorbereidingen waren er veel fabrikanten die twijfelden of ze de tokens nu wel of niet mochten gebruiken tijdens het seizoen. Op een gegeven moment hielden we er rekening mee dat we alle 32 tokens moesten opmaken voor de eerste race, maar toen veranderde dat twee of drie keer en pas rond 16 december kregen we de bevestiging dat we ook tijdens het seizoen mochten ontwikkelen. Dat waren niet de beste omstandigheden waarin we konden voorbereiden, zeker niet met het type programma dat wij voor ogen hadden.”

Minder tokens, een stap terug?
Renault gaf tijdens de winter minder tokens (20) uit dan Ferrari (22) en Mercedes (25). Daarmee kunnen ze dus nog meer onderdelen van de krachtbron aanpassen dan hun directe concurrenten. Chassis-partner Red Bull Racing was daar echter niet even blij mee en suggereerde zelfs dat Renault eerder een stap terug had gedaan dan een stap vooruit. Abiteboul vindt echter dat deze uitspraak oneerlijk is. “Misschien hadden we wel wat beter gebruik kunnen maken van de tokens die we uitgegeven hebben, alleen denk ik niet dat je daar direct betere rondetijden van gekregen zou hebben. Het is echter complete onzin dat we minder power uit de motor zouden kunnen halen.”

“Trouwens, Mercedes heeft ook niet stilgestaan”, vervolgde de Fransman. “Zij hebben 25 tokens uitgegeven en wij maar 20. Dat betekent dus dat zij meer veranderingen aan de motor hebben aangebracht dan wij. Red Bull moet zich realiseren dat ze nog verder achter Mercedes hadden gestaan als wij die tokens niet goed besteed hadden.”


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;