13 reacties | 2504x gelezen
31-03-2015 02:01
EvDelft |
Bron: Motorsport.com
De overwinning in Maleisië 2015 was de eerste sinds Fernando Alonso in 2013 in Spanje wist te zegevieren en het was een bevestiging van de goede keus die Vettel gemaakt heeft om het ooit dominante Red Bull te verruilen voor het team uit Maranello. Niet alleen wist Sebastian de overwinning te boeken waar Alonso van droomde, maar hij wist ook beide auto's van zijn voormalige team op een ronde te zetten. Dat moet goed hebben gevoeld voor de Duitser.
Toen de viervoudig wereldkampioen zijn uitrijronde reed, werd op de televisie een overwinningslied gespeeld: een triomfantelijk 'Ferrari is terug!'
Degenen die de race zondag goed hebben bestudeerd op het Sepang International Circuit, zal de overwinning van Ferrari niet direct op een open kampioenschap hebben gewezen, maar wellicht op een dieper liggend probleem voor Ferrari in de toekomst. De overwinning van Ferrari was namelijk afhankelijk van drie factoren...
Ten eerste. De Duitser reed verbazingwekkend goed en absoluut foutloos. Bij het hele team van Ferrari ging er voor de Duitser totaal niets verkeerd. Hij reed als een echte kampioen en daar mag hij zeker trots op zijn.
Ten tweede. Het team besloot tijdens de safetycarfase, in tegenstelling tot bijna alle andere auto's, Vettel te laten rijden. Uiteindelijk bleek dat de juiste strategie te zijn. Het was de beste beslissing die Ferrari in maanden genomen heeft, en het heeft de anderen geholpen om Mercedes in hun opmars te vertragen.
Ten slotte. Niet in het minst belangrijk zijn er de vragen omtrent de sterkte van Ferrari. De bandendegradatie bij beide auto's was extreem laag. Hoewel Räikkönen bijna een minuut achter zijn teamgenoot wist te eindigen, konden beide coureurs op de harde en de medium band uitstekend uit de voeten. Overigens had de achterstand van Kimi eerder te maken met een lekke band in de eerste ronde en een bijbehorende extra pitstop en niet zo zeer met het kunnen van de Fin.
Tegen de tijd dat de top drie op het podium met champagne aan het spuiten was, was de temperatuur van het asfalt gedaald naar 55ºC, terwijl het asfalt bij de start van de race nog 62ºC was. Natuurlijk was het geweldig voor Ferrari dat de auto's bij deze hoge temperaturen zo goed met de banden om kunnen gaan, maar dat betekent niet veel goeds voor als straks de temperaturen van het asfalt minder worden. Kan Ferrari dan ook nog winnen?
Als een auto het goed doet met de banden op warm asfalt, duidt dat meestal op een probleem. Namelijk, dat de banden moeilijk op temperatuur te krijgen zijn. De races in de woestijn, dus Bahrein en Abu Dhabi, zullen in de schemering gereden worden, en toen de race in Sakhir 2014 begon, was het asfalt nog maar 28ºC. Bij Yas Marina was dat 38ºC. De enige andere warme race, Singapore, zat daar precies tussenin vorig jaar met een asfalttemperatuur van 33ºC.
De omstandigheden op de baan in Maleisië zijn alles behalve normaal, en het valt nog maar te bezien of Ferrari deze lage degradatie van de banden ook de komende races vol kan houden. En terwijl de banden zelf een behoorlijke rol hebben gespeeld in de overwinning van Ferrari, lijkt ook het hele team van Ferrari totaal anders te zijn dan toen Alonso nog daar reed.
Zonder iets af te doen aan de indrukwekkende prestaties van de Spanjaard in inferieur materiaal, is Alonso niet bekend om het creëren van harmonie binnen een team. Zijn reputatie is zelfs behoorlijk tegengesteld. Vettel is veel meer een teamplayer, hoewel dat uit zijn tijd met Mark Webber niet direct blijkt. Toch wordt hij door iedereen die met hem heeft samengewerkt geprezen voor het feit dat hij de ultieme teamplayer is.
Nooit vergeet hij persoonlijk zijn team te bedanken. Hij blijft altijd tot laat bij zijn monteurs die voor hem de auto prepareren. In feite werd hij zelfs gezien bij zijn oude monteurs toen die in de pitbox van Red Bull bezig waren, op vrijdag. Alleen al om die reden zal er een zucht van verlichting door Maranello getrokken zijn. Ten slotte waren ze gewend hard te werken voor hun stercoureur, en het kan niet onderschat worden wat het voor het moraal van het team betekent als de coureur zijn monteurs bijstaat.
Tel daar nog bij dat de motor van Ferrari duidelijk een stuk beter presteert dan vorig jaar, en dat de auto in zijn geheel een heel stuk beter presteert dan die van 2014, en dan is er zeker een mogelijkheid dat Ferrari de uitdager wordt van Mercedes, dit jaar. Maar kunnen ze het ook waarmaken? Wellicht niet. De overwinning van Vettel was het resultaat van alle puzzelstukjes die op hun plaats vielen, waarbij Ferrari alles goed deed. Het lijkt eerder een gelukkige overwinning te zijn dan een duidelijk statement dat de SF15-T de W06 werkelijk kan uitdagen in de komende 17 races.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties
Quincy,
Dat Mercedes vorig jaar moeite had om de banden op temperatuur te krijgen, wil niet automatisch zeggen dat ze dat dit jaar ook hebben. Dat zou iets kunnen zijn waaraan gewerkt was. Mercedes was in Australië, waar het niet extreem heet was, wel ongelooflijk snel.
Dat Ferrari sneller kon uitaccelereren, heeft te maken met dat de banden bij Ferrari het juist goed deden. Lewis gaf toe dat hij last had van onderstuur. Dan ben je dus langzamer in de bochten, banden slijten sneller, en belangrijk: de coureur verliest wat zelfvertrouwen. En doordat je langzamer bent in de bochten, is automatisch ook je topsnelheid lager, want je beginsnelheid (wanneer je op het gas gaat) is langzamer.
Zoals iedereen hopelijk wel weet, zeggen testtijden in pre-seizoenstests lang niet alles. Wie weet reed Mercedes constant met een (half)volle tank, om zo bepaalde dingen te weten te komen of te maskeren. Iedereen binnen de Formule 1 weet hoeveel seconden zoveel liter brandschof scheelt, dus als je met x liter brandstof een tijd y rijdt, rijd je met ½x liter brandstof z tienden sneller... Ik was er niet bij, ik weet het niet, ik probeer alleen uit te leggen dat de Barcelonatijden in februari en maart niet alles zegggen...
Dus om nou te roepen dat het artikel niet klopt vind ik een beetje zwaar genomen, eigenlijk...
Wat Ferrari kan, kunnen die andere teams ook, dus da belooft voor de rest van het sezoen ;-)
Een zucht van verlichting dat Sebastiaan met zijn Ferrari zondag gewonnen heeft in Maleisië.Tijdens de vrije trainingen bleek trouwens al,dat de Ferrari's duidelijk aan snelheid gewonnen hebben.M.i.is het verschil in de motoren van de topmerken niet zo groot als vaak beweerd wordt.De 6-cil.motoren zijn constructief niet zo verschillend onderling en hebben eennatuurlijke balans.Het verschil zit meer in de
Bijkomende factoren als electronica,ers,banden,zoals de laatste voorvleugel van Jenson Button ineens een enorm verschil maakte en hij de Saubers kon bijhouden.
Ferrari had duidelijk de auto afgesteld voor hoge snelheden en wat minder snel in de bochten waar je uiteindelijk toch nooit wordt ingehaald omdat je op de racelijn blijft rijden, dat trucje heeft Vettel ook al eens uitgehaald in de 2013 in de Belgische grote prijs waar hij op het rechte stuk Hamilton voorbijstak.
Iedereen heeft het erover dat F1 saai is geworden dat er geen echte competitie is en dan dit . . .
Roept bij intelligente mensen vragen op. Het lijkt of er manipulatie in het spel is. Nu is de menigte ineens weer tevreden gesteld. Ik denk dat er onderling afspraken zijn gemaakt. Acteurs zijn het. Een dealtje tussen Mercedes, Ferrari en de Fia. In het verleden is er al zo vaak gerotzooid om de spanning terug te brengen, meestal later in het seizoen. Nu moest er echter iets direct veranderen en voila . . .
Aan BMR, het is inderdaad apart te noemen maar Mercedes zou een dergelijk spel nooit meespelen tijdens hun 'thuis race'. Petronas weet je wel? Mocht er iets dergelijks spelen denk ik eerder dat je het moet zoeken in de hoek van de brandstof inname. Die kan omzeild worden en dat zou kunnen verklaren waarom Ferrari ineens een heleboel vermogen heeft gewonnen.
Normaal gesproken is een team al blij als het een paar tienden wint. Ferrari won wel veel meer over de winter. Wel mooi, Vettel zal meer races winnen en dat is altijd goed voor hilarische commentaren hier en elders:lol:
wat een stuk zeg wow, sorry maar een paar dingen kloppen totaal niet, als je nou eens kijkt naar topsnelheid en nog belangrijker de snelheid in de bochten en het uitkomen van de bochten s ferrari zeker mercedes genaderd, niet alleen ferrari heeft straks moeite met de banden op temperatuur te krijgen, merceds had daar vorig jaar ook last van en gekeken hebbend naar de tijden in barcelona scheelde het ook niet echt veel qua ferrari en mercedes, dit is geschreven door een mercedes liefebber die niet echt objectief is,tuurlijk heeft ferrari en of mercedes het moeilijker op het ene circuit maar heb ieder team