Menu
© Red Bull

Max Verstappen wil alle records breken

8 reacties | 9429x gelezen
07-03-2015 01:00

broekie |

De 17-jarige Nederlander zal komend weekend de jongste coureur in de geschiedenis van de Formule 1 worden. Maar Max zelf wordt daar niet warm of koud van, hij heeft namelijk veel grotere ambities in de Koningsklasse van de Autosport. Het record van jongste rijder ooit, namelijk 17 jaar en 166 dagen, is niet van belang volgens Verstappen. Het oude record stond op naam van Jaime Alguersuari met 19 jaar en 125 dagen. Maar Max wil meer, veel meer, hij wil alle records van de Formule 1 achter zijn naam zetten. Hij wil de geschiedenisboeken herschrijven. “Nee, helemaal niet”, antwoord de Toro Rosso rijder op de vraag of het leeftijdsrecord meespeelt bij zijn debuut. “Ik wil andere records breken, ik wil alle records breken. Ik wil de meeste overwinningen en de meeste wereldtitels. Dat is wat telt, leeftijd is niet belangrijk. Ik wil wereldkampioen worden”, vertelde Verstappen ten overstaan van het Britse Telegraph. Arrogantie? Leeftijd is slechts een getal, kampioenschappen creëren legendes. Maar desalniettemin zijn het nogal gewaagde uitspraken. Maar Max gelooft heilig in zijn woorden, maar dat is ook niet echt verrassend als je het palmares en het bijbehorende talent van de jonge Nederlander bekijkt. Nadat hij zijn handtekening bij Torro Rosso zette, werden dergelijke uitspraken direct betiteld als zijnde arrogant. Maar als je ziet met welk tempo hij een stoeltje bemachtigde in de Formule 1, is deze arrogantie niet geheel misplaatst. Als de carrière van Max verloopt zoals hij zelf voor ogen heeft, zet hij waarschijnlijk een punt achter zijn Formule 1-avontuur in 2032. Op zijn CV staan dan acht wereldtitels vermeld en veel, erg veel overwinningen. De kritieken over de zoon van Jos Verstappen zijn veelal lyrisch, dus zijn uitspraken komen niet geheel onverwacht. Lovende kritieken Red Bull-adviseur Helmut Marko, die er voor zorgde dat Max lid werd van de Red Bull-familie, bracht het balletje aan het rollen. De voormalig Formule 1-coureur zei het volgende over de jonge Verstappen: “Zo’n uitzonderlijk talent, zie je maar eens in de zoveel decennia voorbij komen”.
“Hij lijkt veel op Ayrton Senna. Hij racet al professioneel sinds zijn vierde, dus we denken dat hij in zijn eerste race al direct competitief zal zijn. We doen niet aan loterijen”, aldus Marko. Race engineer Xevi Pujolar van Toro Rosso heeft al veel talenten voorbij zien komen bij het Italiaanse team, inclusief Sebastian Vettel en Daniel Ricciardo en spreekt zelf over: “Het grootste talent dat ik tot dusver heb gezien”. Zelf blijft Max rustig onder alle lofzang. ”Ik vergelijk mijzelf nooit met andere coureurs, je moet altijd jezelf blijven. Iedereen heeft een andere stijl, de mijne is de Max Verstappen stijl. Het is altijd leuk als ze dat over je zeggen, maar dat maakt geen verschil ik moet gewoon mezelf blijven. Het geeft me niet meer zelfvertrouwen of legt meer druk op mijn schouders”, vertelde Verstappen. Vader Jos In zijn eerste drie jaar in de karts, wist Verstappen 59 van de 60 races op zijn naam te schrijven. Dat zou een 100% score geweest moeten zijn, maar de techniek liet hem 1 race in de steek. Ook vader Jos had een flinke vinger in de pap. Jos Verstappen, die bekend stond als rouwdouwer in de Formule 1, reist zijn zoon overal achterna. Vorig jaar vertelde Jos dat hij een hele week niet met Max sprak, na een blunder van Verstappen junior tijdens een race. “Natuurlijk kan ik me dat herinneren”, zei Max. “dat was behoorlijk extreem en niet altijd even makkelijk. Maar het heeft me uiteindelijk sterker gemaakt en mede daardoor ben ik nu waar ik ben. Hij eiste veel van me, niet alleen in de auto maar ook naast de baan. Hard werken en letten op de kleinste details”, vervolgde hij. “Het is lastig om dat te begrijpen, maar het heeft me vooruit geholpen. Eigenlijk is het mijn hele leven zo gegaan”, aldus de 17-jarige. Vorig jaar in de Formule 3, het debuut van Max in de formule raceklasse, wist hij maar liefst 10 races winnend af te sluiten, meer dan iemand ooit had gepresteerd in zijn debuutseizoen. Daarna werd de interesse gewekt door de Formule 1 en was het Mercedes die als eerste een poging deed om Verstappen onder te brengen in hun young driver programma. Succesgarantie Een gevaar voor Verstappen blijft natuurlijk dat hij de hoge verwachtingen niet kan waarmaken. Hij zou namelijk niet de eerste zijn in de Formule 1 die het uiteindelijk niet waarmaakt, er zijn er velen geweest die hem voorgingen. Verstappen weet dat er geen garantie is op succes, zijn eerste doel is om zijn teamgenoot Carlos Sainz junior te verslaan. “Je moet je teamgenoot verslaan, dat is een gegeven om jezelf te verbeteren. Als je verslagen wordt, boekt hij meer progressie dan jezelf”, vertelde Max.
Voor de serie wintertests was Max voornamelijk te vinden in het krachthonk met zijn trainer Jake Aliker. een voormalig rugbycoach. Maar hij heeft niet alleen zijn fysiek verbeterd na zijn aanstelling bij Toro Rosso in augustus, ook psychisch heeft Verstappen grote stappen gezet. Critici Een van de grootste critici van Max Verstappen is voormalig wereldkampioen Jacques Villeneuve, hij noemde het aantrekken van Max een ‘belediging voor de sport”. De FIA ging zelf s zover dat ze de minimum leeftijd om te mogen racen in de Formule 1, verhoogde naar 18 jaar. Maar afgezien van de leeftijd kwestie en of een 17-jarige wel mag racen op het hoogste niveau van de autosport, is het meest besproken onderwerp of Verstappen wel volwassen genoeg is om deel te mogen nemen aan de Formule 1. Is Max Verstappen wel volwassen genoeg? Het antwoord hierop is kort maar krachtig, dat weten we niet. Verstappen zelf komt over als iemand met een missie. Verstappen is zo jong dat hij Fernando Alonso de beste rijder ooit van de Formule 1 vindt. “Ik ben nog te jong om de andere rijders te kennen, die ken ik alleen maar van de verhalen, ik heb ze zelf nog nooit in actie gezien”, vertelde Max. Klaar voor het grote werk Als de resultaten net zo goed zijn als zijn talent, worden het turbulente tijden voor de Formule 1, maar hij lijkt klaar voor het grote werk. “Zeggen mensen dat ik arrogant ben? Dat is dan hun mening, het maakt mij niet uit”, aldus de Toro Rosso coureur. Ondertussen moet Max in september nog zijn normale B-rijbewijs halen en dan nog een auto uitzoeken waar hij mee op pad kan. “Ik wil steeds een andere auto uitzoeken, zowat elke week verander ik van keuze. Maar eigenlijk heb ik niet zoveel met gewone auto’s, dat interesseert me niet zoveel”, besloot Verstappen. Het winnen van races en wereldtitels is het enige wat lijkt te tellen voor de talentvolle Max Verstappen.

Bron: telegraph.co.uk


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

TZoet
Rookie

Ik denk dat je niet in de F1 rijdt, als je niet wilt winnen.
Wanneer je wint, wil je vaker winnen.
Wanneer je vaak wint, wil je het vaakst winnen.

Kortom, elke F1 coureur wil alle records breken. Niks mis mee.

Ze zullen het misschien niet allemaal zeggen. Het is wel zo.

0 07-03-2015 19:05:11
Referee
Silver Member

Vorig jaar verteld Jos dat hij een hele week niet met Max had sprak Niet helemaal een goed geschreven Nederlandse zin, maar voor de rest een goed verhaal broekie :-P

Ik ga met veel plezier weer voor de beeldbuis zitten, wat het ook wordt Max. Succes!

1 07-03-2015 09:58:33

[quote]Niet helemaal een goed geschreven Nederlandse zin, maar voor de rest een goed verhaal broekie [/quote]

Aangepast :-)

07-03-2015 13:15:14
JanTod
Silver Member

Kom op Max.... Je bent uit het goede hout gesneden maar je kunt het niet in je eentje. Stel je haalbare, realistische doelen. Als je sensationele resultaten boekt zit je in no time in een competitieve auto, maar een wereldkampioen wordt je niet alleen. Je zult een teamplayer moeten zijn en dat betekent, dat je er niet voor jezelf alleen mee bezig bent. Je doet het samen met het team. Denk aan de musketiers. Hun motto was: "Een voor allen, allen voor een". Alleen samen kun je het doel bereiken. Als je in de auto zit zul je af moeten wegen welke belangen er allemaal een rol spelen. Een van je belangrijkste doelen moet zijn om de auto heel thuis te brengen. Als je als een bezetene te keer gaat lukt dat niet. Sergio Perez had net zulke plannen als jij en je weet hoe dat bij Maclaren afliep. Wees een veilige rijder. Hoe groter je talent, hoe kleiner de marges, die je moet hanteren. Daar win jij op. Maar vergeet niet, dat er grotere krachten zijn, dan het talent van een rijder. Blijf koel, dan kunnen we lang van je genieten en dan wordt het een mooie tijd.

Groetsels,

Jan Tod

1 07-03-2015 02:49:53
thatstho
Silver Member

Heb je postzegels Jan?

Haha nee zonder gekkigheid. Goed geschreven!!
En wie weet leest ie het wel.
Zo ver vanaf de site tot zijn huis is het niet

07-03-2015 08:15:35
;