23 reacties | 3261x gelezen
27-03-2014 09:26
| Red Bull teambaas Christian Horner heeft laten weten dat de Formule 1 snel een alternatief moet vinden om het brandstof verbruik te meten, omdat hij denkt dat sommige teams nu voordeel hebben ten opzichte van anderen. Red Bull koos er zelf voor tijdens de seizoensopener om niet te luisteren naar de FIA om het brandstof verbruik te minderen. Tijdens de race verbruikte het team meer dan het toegestane 100kg/u en als zij dit zouden verminderen, zou dit een schadelijke impact hebben op hun prestaties. Een cruciaal probleem is iets wat al snel om het hoekje komt kijken dit jaar met de nieuwe technologie in de wagens. De Engelsman verklaarde dat een kleine wijziging in de brandstof toevoer, al veel verschil maakt en daarmee de race zou kunnen bepalen wie er wel of niet gaat winnen. "We moeten een betere manier zien te vinden," verteld Horner. "Voornamelijk omdat de marges zo klein zijn en omdat de kleinste wijzigingen al een groot verschil in prestaties kan opleveren". "Afhankelijk hoe de sensoren zijn gekalibreerd, het zal de uitslag voor je bepalen aan het einde van de race. Dat is absoluut verkeerd, hierdoor geven de sensors een oneerlijk voordeel". De teams mogen een eigen sensor gebruiken, indien deze zijn goedgekeurd door de FIA. Horner geeft aan dat dit zal leiden tot het uitgeven van flink wat geld totdat de beste oplossing is bedacht. "Teams zullen uiteindelijk een paar honderd sensoren gaan aanschaffen om te kijken welke het beste functioneert. Sommige motorfabrikanten hebben dit zelfs al gedaan". "De formule 1 lijkt nu op go-karten, waar je net zolang zoekt naar de beste carburateur. Ik vind dit niet een acceptabele manier van vooruitgang". De 40 jarige leidinggevende liet weten dat er een betere manier moet worden gevonden om vooruitgang te boeken, waarmee hij doelt op de diskwalificatie van hun 2e coureur Daniel Ricciardo na de GP in Melbourne. "We weten dat er tijdens de race in Melbourne coureurs zijn gefinisht waarvan de sensor het niet eens deed. We moeten een betere, robuustere en betrouwbaardere manier vinden om het te kunnen meten". "In een vliegtuig zitten 3 sensoren, het gemiddelde van alle 3 de sensoren wordt gebruikt als meting. Als de een dan positief of negatief uitslaat, dan zijn er nog 2 sensoren die het dan anders zouden moeten meten". "Deze techniek vind ik onvolwassen en we hebben geprobeerd om te vertrouwen op de informatie van een onbetrouwbare sensor," aldus Christian Horner.
Bron: f1times.co.uk
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties