18 reacties | 2677x gelezen
27-03-2014 09:26
wicked |
Bron: f1times.co.uk
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties
"Voornamelijk omdat de marges zo klein zijn en omdat de kleinste wijzigingen al een groot verschil in prestaties kan opleveren"
Vettel reed met een legale sensor. Zou dit de werkelijke pace zijn geweest? :lol:
Ze zeggen dat ze sterk staan, goede sensor en verkeerde waardes in de ogen van de FIA.. Was het niet charlie Whiting die adviseerde om de FIA sensors te gebruiken, was het niet diezelfde Whiting die met de sensor specificaties van RBR, de data doorkreeg van de door RBR zelf gekozen en gebruikte sensor.. En tijdens de Grand Prix tegen hun heeft gezegd dat ze moesten minderen? :lol:
Nu zegt ie zelf al dat de kleinste misbruik al groot beloond zal worden, beetje meer peut in de tank, beetje meer verbruiken en je hebt meer winst dan wat je verliest aan gewicht. Lijkt me best wel een sterk argument voor de FIA en concurrerende teams als ze hier mee weg komen ;-)
Als er echt lui zijn gefinisht waar ook de sensor niet eens van functioneerden, dan is Ricciardo alsnog de enige die is gediskwalificeerd. Is dat in zijn ogen ook oneerlijk voortrekken? Of hebben deze teams laten zien dat ze zich simpelweg de regels hebben gehouden? Ook RBR is een hightech team en als ze daadwerkelijk de wet hadden gevolgd hadden ze het in Australiƫ al kunnen aantonen ;-)
worden sommige mensen nou nooit eens moe altijd maar op red bull lopen zeiken liepen deze mensen ook te zeiken toen ferrari dominant was met schumacher ?
Voor mij is het allemaal duidelijk en dat is dat de FIA ondoordacht heeft gehandeld. Ze komen met regels en vervolgens zijn er zaken die niet goed werken. De FIA heeft de sensors goedgekeurd en het is al duidelijk dat deze niet betrouwbaar zijn. Dus ik kan RBR alleen maar gelijk geven, ik geef ze zelfs 60% kans te winnen. Nu wordt er geroepen dat RBR de sport kapot maakt, maar het is de FIA die daar al jaren geleden mee is begonnen. HEt is schijnbaar heel moeilijk voor dat Clubje om glasheldere regels te maken.
@Pascal28 dikke +
Mensen zijn vaak kortzichtig, omdat het fan gehalte in hun beoordeling een rol speelt.
En wie zegt er dat de eigens sensors van Red Bull betrouwbaar zijn?
De regels zijn er om nageleefd te worden! Maar dat geldt natuurlijk niet weer voor dit team. Mocht Red Bull dan toch de zaak winnen is er een groot precedent gezet, want dan mogen de andere teams ook de regels aan hun laars lappen, ondanks verschillende waarschuwingen van de FIA!
@linkesoep
Ik zou juist zeggen 90% kans dat de Fia wint. Het is hun taak om te handhaven en niet van een team zelf als het even uitkomt om niet te luisteren. Maar even zonder percentages die nergens op gebaseerd zijn, wij weten de echte feiten niet (hoe vaak en hoeveel ze over de grens zijn geweest) en is maar de vraag of dat duidelijk wordt. Red Bull heeft er een duidelijk doel bij om hun gegevens zo betrouwbaar mogelijk te presenteren maar ook de maker van de Fia sensors heeft aangegeven dat er niets mis was met de sensor. Ben geen voorstander van de regel maar nu hij er is moet wel elk team zich er aan houden en dus luisteren naar de Fia. Wil je af van de regel of mannier van handhaven waar iedereen mee heeft ingestemd dan moet je voor of na de race dit aankaarten maar niet tijdens de race doen alsof de fia niet bestaat.
Deze regel is ingesteld om de Multi-21 te voorkomen zoals we in Maleisiƫ hebben gezien vorig jaar. We weten allemaal wel hoe het toen is afgelopen, toen Vettel idem ook niet luisterde om brandstof te besparen net als Mark al eerder moest..
Deze feiten liggen op tafel: ze mochten een eigen sensor gebruiken als de FIA dit goedkeurde. Echter werd dit voor de kwalificatie prima bevonden maar heeft Charlie na de kwali aangegeven dat de FIA sensor gebruikt moest worden.
RBR heeft hier niets mee gedaan, omdat het niet in de reglementen staat dat dit niet mag. Echter heeft de FIA wel het woord en het recht om hier een straf of reprimande over te geven. Zoals Horner het zegt, gaat om de perspectief waarop je een regel ziet en deze zelf mag invullen.. Vreemd genoeg reden alle andere teams wel met de FIA sensor ;-)
Tot slot is het bekend dat ook tijdens de race, (minimaal) 5 keer een waarschuwing is geweest naar het team. Ricciardo zou te veel verbruiken en daar is geen gehoor aan gegeven om dit te compenseren. Zelfs met hun eigen sensor, hun eigen data, verbruikten ze te veel. Denk niet dat Charlie nutteloze dingen zit te verkondigen, en als je Horner zijn reactie leest wat de kleinste drup brandstof al niet aan voordeel kan geven..
Charlie is een harde man en leeft de regels wel goed na, want in de voorgaande jaren stapte hij niet snel naar buiten met een verklaring. Al helemaal niet als Red Bull er tegenin zou gaan dus ik denk toch dat de FIA deze keer het langste eind trekt..
We zullen het zien over een paar weken :-)
Ricciardo reed met een eigen sensor, niet met een door de FIA goed gekeurde sensor.
Dat feit is eigenlijk genoeg....diskwalificatie is dus terecht.
Ben het helemaal eens met SOSAXXX, regels zijn regels om te overtreden tot dat je gepakt wordt.
Begrijp eigenlijk niet dat RB er nog een zaak van gaat maken, dit mogen ze niet winnen anders kan de FIA wel opgedoekt worden en elk team zijn eigen regels maken.
ik begrijp uit de berichtgeving op het internet dit:
Het gebruik van de FIA sensor staat niet in het F1 sport reglement, maar wel in de technische richtlijnen.
Het sport reglement is wettelijk bindend, maar de technische richtlijnen blijkbaar niet.
RBR denkt dus een case te hebben, omdat ze menen te kunnen bewijzen dat ze niet boven de 100kg/uur fuel flow gegaan zijn.
En als ze kunnen bewijzen dat ze de reglementen hebben gerespecteerd, worden ze dus vrijgesproken.
Het probleem daarmee is, dat je dan aan alle andere teams ook de vrijheid geeft om al die technische richtlijnen naast zich neer te leggen.
en dan is de sport helemaal om zeep.
Dus de vraag is wat de rechtbank gaat doen. F1 om zeep helpen en de letter van de wet toepassen. Of de "geest van de regels" toepassen en het DSQ van RBR herbevestigen.
Ik snap zijn verhaal en ik denk ook dat het in de toekomst beter zou moeten worden geregeld.
Aan de andere kant is dat een van de risico's van een mechanische sport. Er gaan wel eens onderdelen kapot en de risico's zijn voor elk team gelijk.
Maar er moet wel voor gezorgd worden dat deze risico's zo klein mogelijk zijn, zeker als het een onderdeel is dat je via de FIA krijgt opgelegd.