Menu
© Red Bull

Niet alleen Red Bull heeft andere meetwaardes

8 reacties | 4236x gelezen
18-03-2014 11:23

|

Terwijl het F1-team van Red Bull zich voorbereidt om de diskwalificatie van hun coureur Daniel Ricciardo in de Australische Grand Prix aan te vechten, wordt duidelijk dat andere teams een soortgelijk probleem hebben met de meetapparatuur.

Bron: F1i.com

De Australiër werd gediskwalificeerd, nadat bleek dat de maximale brandstoftoevoer van 100 kg per uur werd overschreden. Het Red Bull team is het hier niet mee eens, omdat hun meetapparatuur een andere meting deed dan die van de Internationale Automobiel Federatie (FIA). Nu blijken meer teams een verschil te hebben gevonden in de cijfers van de officiële meter van de FIA en die van hun eigen meetinstrumenten.

De toevoermeter is een nieuwe techniek die door Gill Sensor ontwikkeld is. Het team met de wereldtitel koos ervoor om tijdens de race niet op de meter van de FIA, maar op hun eigen meter te vertrouwen. Hun eigen meter gaf tijdens de wedstrijd aan dat het maximum niet overschreden werd.

De baas van het Ferrari-team, Stefano Domenicali, zegt over de meter: "We moeten er op vertrouwen dat de FIA de situatie eerlijk behandelt. De FIA ​​is er om haar werk te doen". Toto Wolff de baas van het Mercedes team zegt eveneens dat het geen zin heeft om je tegen de FIA te verzetten. Hij vindt dat het voor alle partijen een nieuw iets is:"De FIA ​​controleert de brandstoftoevoer en vergelijkt deze met die van de teams. Dit is een leerproces. Iets tussen de Federatie en de teams en die moeten elkaar ondersteunen."

Het laatste woord over welke meter de juiste meting van de brandstoftoevoer doet, zal voorlopig nog niet gezegd zijn.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

gerardD
Senior Member

Naar wat ik begrepen heb is RBR er tijdens de race door de FIA op gewezen dat er te veel brandstof wordt verbruikt. Dat je er dan voor kiest om je eigen meting te vertrouwen en die van de FIA naast je neer te leggen lijkt mij een bewuste keuze van het team.
Ik ben benieuwd hoe dit af loopt, maar het lijkt mij dat RBR hier niet mee weg gaat komen.

Ik ben niet heel erg technisch onderlegd, maar had RBR geen problemen met de koeling en zorgt het extra inspuiten van brandstof niet voor extra koeling in het blok?

0 18-03-2014 15:30:39
Locodice
Member

als je logisch nadenkt (en dat kunnen ze heel goed bij rbr) hadde ze gewoon naar de fia geluisterd, en hadde ze deze 2 weken de tijd genomen om met de fia in discussie te gaan over die sensor en over hoe en wat ze precies meten. @ gerard .. volgens mij is dit in principe niet zo, meer brandstof is meer ontspuiting is meer verbranden is meer temp en verbruik etc...

1 18-03-2014 18:32:56
quincy010
Bronze Member

rare regel en ik snap dit ook ff niet hihhi
lees, dit maar
100 kg per race maar de motoren mogen 100 kg per uur instroming hebben

18-03-2014 19:50:58
LinkeSoep
Bronze Member

Men heeft het over een leer proces en ik zeg onzin!! Een sensor ontwikkeld men en deze hoort dan te werken! Als deze dan andere waardes aangeeft, dan hoort deze niet gebruikt te worden. Ik vind het gewoon onzin dat deze sensor er eigenlijk is. Als men 100 kg mag gebruiken en de auto voor en na de race weegt, dan weet met ook of men niet meer dan 100 kg heeft gebruikt. Ik weet dat men meer vermogen krijgt met meer flow van benzine, maar laat de teams vrij in het gebruikt.Als er dan iemand meer als 100kg heeft gebruikt, dan is het aan het team om zich te verantwoorden. Nu gaat men uit van een sensor die niet accuraat is en in een sport waar het om seconden en minder gaat, hoort dit soort prullaria niet thuis!!

1 19-03-2014 13:14:06
Sicko
Gold Member

@ Linke Soep

Helemaal eens met je post. Het kàn zo simpel zijn maar de F1 gaat ten onder aan gemiereneuk en regels.

De F1 zou "het hoogste moeten zijn in ontwikkeling van" .......... van WÀT eigenlijk? De voortbeweging van een rijdend voertuig?

De achteruitgang van de F1 wordt al een behoorlijk aantal jaren aangetoond doordat mietjes als rijders worden binnengehaald. En ja hoor, ze kunnen ook WK worden.

Met de huidige ontwikkeling heeft de F1 eigenlijk geen bestaansrecht meer. Het is verworden tot een soort milieuspook. Dan is het de hoogste tijd geworden om de stekker (?!) er uit te trekken. De F1 heeft zijn glorietijd al lang gehad. De F1 is er niet meer, de F1 is overleden, de F1 is dood.

19-03-2014 18:52:20
;