31 reacties | 5098x gelezen
18-03-2014 11:03
wicked | Na de grand prix kwam er al snel een diversiteit aan reacties vanaf de publiek en vanuit het paddock. De een vond het spectaculair maar het gros had toch een andere visie over de top klasse van de motorsport. Ondanks een verrassende uitslag door de prestaties van de debutanten Kevin Magnussen en Daniil Kvyat werd het al snel overheerst door de diskwalificatie van Daniel Ricciardo die in zijn eerste race voor Red Bull Racing het podium wist te bereiken op de 2e plek. Maar het meest opvallende was, dat het publiek amper meer van de sport kon genieten nu de Formule 1 haar style is kwijt geraakt. Vanuit alle hoeken, op social media en met name op die van de FIA wordt er alleen maar gesproken over het verlies van het geluid. Vorig jaar werd iedereen tot op het bot geraakt door de intense formule 1 geluiden, die al een stuk minder waren met de V8 motoren in vergelijking met de voorgaande V10 en V12 modellen. Dit jaar worden de wagens vergeleken met stofzuigers en is het geluid zelfs zo bespottelijk omdat men zelfs geen oordoppen meer in hoeft te hebben als de wagens op volle snelheid voorbij komen. Wat vinden jullie er van? Hieronder een vergelijking van het geluid, geschoten door Krookzeh vanaf de hoofdtribune.
Bron: youtube.com
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties
HAhahaha Deefje met zijn brone bonen hahaha.
helaas heeft hij nog gelijk ook!
dit is echt te triest voor woorden, ik heb in 2009 nog op het eind van het rechte stuk gezeten op de nurburgring maar de beste herinnering daaraan was al het geluid wat ze produceerden toen ze voor het eerst gestart werden in de pits! Damn dat was mijn eerste (hoor)contact met de F1 en dat was gruwelijk vet!
je was gelijk de porschecup en de gp2's vergeten, maar nu is het echt om te janken, de gp2's zijn bijna net zo snel en maken een mooier geluid
Deefje staat als een F1 liefhebber, zonder grove of partijdige commenteren. Een zeldzaamheid hier. En ook ik worstel met al die bizarre veranderingen. Of F1 verlaten geen optie is, hm. Dit is zo bizar, de F1 is werkelijk volledig de nek omgedraaid. Als dit aanhoudt dan zal ik wel naar een alternatief moeten zoeken. En ik ben al als kind vergroeit met F1, jaren zestig om je een idee te geven.
En het is niet alleen het vreselijke geluid. Het zijn alle idiote regeltjes die niemand meer snapt. GVD, wie heeft ooit op Zandvoort het geluid van een Ferrari 12 cilinder gehoord? En geroken? Maar de 8 cilinders waren ook gaaf. Ben ik nu oud?
zoals ik all eerder gereageerd heb wordt er inderdaad niks positiefs meer gezegd over de FIA op socialmedia. En ik heb er ook helemaal niks positiefs over te vertellen. al dat groene gezeik moet weg, daar hebben ze Formula E toch opgericht? Formula 1 moet terug zoals het was het liefst hoe het 10 jaar geleden was
wel ff raar om het zo naast elkaar te zien ja. als je de 2013 wagen ziet langskomen is er wel kippevel... denk gelijk weer aan de races die ik in het echt heb gezien. bij de 2014 beelden is het kippevel weg. Is toch wel een belangrijk deel van de aantrekkingskracht van de Formule 1. Ik had er eerder nog niet echt bij stilgestaan, omdat ik er de voordelen ook van in kan zien, maar het gevoel hè, daar kun je niet omheen.
Om te huilen was het maar ook om te lachen omdat dit toch echt het dieptepunt is voor de F1.
Kom op nou, dit is toch geen koningsklasse waar we naar keken, het was een enorme aanfluiting wat echt veranderd moet worden.
Ik kijk het nog een paar races aan maar is het dan nog zo oerend saai en het geluid nog oorverdovend slecht, dan stop ik met kijken en is de F1 voor mij vermoord door dhr Eikelstone en consorten.
Ik kijk het nog ff aan maar als het geluid niet verbetert dan haak ik af en ga ook niet voor mijn dure kaarten naar Spielberg, Hockenheim en Spa.....einde F1....mijn stofzuiger maakt meer fluittonen dan de Turbo van een huidige F1 dweil.
Sf legend ecclestone heeft de f1 niet verkloot de FIA heeft dat gedaan. ecclestone is altijd al tegen de v6 turbo motoren geweest, maar hij heeft tegenwoordig nog maar heel weinig te vertellen in de F1, ik denk det hij tegenwoordig meer een tussen persoon en adviseur is. De FIA (jean todt) is de persoon die schuldig is, zij bepalen alle regels, zoals de nieuwe motoren, zoals kers/ers en drs zoals alle bullshit aero regelementen.
Beste
Het is een politiek spel waar alles draait om geld en macht en daar heeft eikelstone evenveel deel in als de FIA if wie dan ook.
Maar goed zo komt altijd ergens een eind aan iets moois en ga ik maar eens de WRC volgen.
Tja het is een beetje van ik wil wel maar het gaat niet, daarmee bedoel ik het geluid dan! Het is gewoon echt zonde hiermee doen ze een hoop fans mee te kort. Aan de andere kant ze liggen er nu eenmaal in en we zullen er aan moeten wennen dit jaar, maar ik hoop dat ze misschien via de uitlaten of via een aanpassing aan de turbo en motoren volgend jaar het geluid een beetje kunnen terug krijgen wat gewoon thuis hoort bij een f1 auto. Nu zijn het net droog trommels. Wat ik wel vet vind om weer te horen, ik weet niet of jullie dat ook een beetje is opgevallen. Maar dat is het slippen wat je hoort bij sommige bij het aan remmen van de bochten.
het is me ook opgevallen maar dat vind ik juist jammer, net als wanneer ze wegrijden uit de pitstraat je hoort de banden spinnen IPV het gejank van de motor :(
maar als jij dat vet vind ben ik blij voor je :)
De tranen springen me werkelijk in de ogen. Ik vond de V10's echt het beste geluid maken ooit. De V8 was toen de tijd al even wennen maar dat is nog steeds kippenvel.
Ik heb helaas de race gemist, enkel kwalificatie gezien, maar als je dit zo na elkaar hoort is het echt om te janken.
Ik ben het echt eens met Camiel, voor het milieu hebben we de Formule-E, laat F1 gewoon F1 zijn! Mensen gaan juist naar de races voor de herrie. De trillende tribunes wanneer er 22 auto's van de start weg racen, dat het zelfs met oordoppen nog bijna pijn aan de oren doet! Dat is F1!!
Opgefokte stofzuigers zijn het nu.
En idd!! op moment dat je banden hoort slippen, zegt dit toch al genoeg!! Dat kan ik met mijn auto ook.
Bij de volgende race dan maar de oude cd opzoeken waar die testrondjes van een Ferrari V-12 op staan. (was op hun eigen circuit geloof ik?)
Maar ik vrees dat ik af ga haken. Je moet al zo lang wachten voor de eerste race weer van start gaat. En dan krijg je dit..
Aankomend weekend start de Moto-Gp ook weer, dat heeft gelukkig nog wel het oude vertrouwde geluid.
Ik woon in de buurt van het TT circuit en vooral de Moto2 kun je op grote afstand al horen. Een geweldig, hard geluid.
we moeten naar elektrische wagens geeft nog een mooier geluid dit is gewoon belachlijk
Hij is net zo als de fans van F1 altijd keihard tegen de motoren geweest.
Bernie kwam juist met het idee om te switchen naar 4-cilinder lijnmotoren, om giganten zoals VW in de F1 te kunnen krijgen! Wat Bernie nu doet is gewoon puur met alle winden meewaaien. Feit blijft dat met dit geluid de F1 een groot deel van haar magie verliest, dit is toch echt wel schandalig te noemen!
Maar wat ik me afvraag, die McLaren MP4/4 wist toch echt wel goed geluid te produceren. Wat is dan het grote verschil tussen de turbo's van nu en de turbo's van 20 jaar geleden?
heerlijk geluid!!!
Wauw...ik kreeg koude rillingen toen ik een f1 bolide voorbij hoorde rijden,dan wel op tv..maar toch..met 1 woord VET!!!
dat geroffel..zo apart!!
lijkt me helemaal fantastisch om deze motoren in het echte live te horen..wie weet nog wel een x
op naar de volgende race.
heb r zin in!!!
Neem van mij aan dit is niets.
Jaarlijkse vakantie verschuift volgend jaar en de afsluiter is niet de eerste race van het seizoen.
Ondanks mijn mooie vakantie "down Under" was het een teleurstellende afsluiter!!
Ik had een zitje bij één van de bochten en daar merk je duidelijk het verschil. Waar ik in het voorgaande jaar de bolides terugschakelend aan horde komen was het dit jaar niks, nada, noppes!! De lol is er gewoon af ondanks dat er genoeg spektakel op de baan was. Wat mij ook opviel dat er veel mensen hier vertrokken voordat de race eigenlijk voorbij was. Ongeveer na de helft van de race leek het een run op de poort te worden in tegenstelling tot vorig jaar
De grasmaaier van mijn buurman maakte meer geluid!!
Volgend jaar blijf ik tot einde vakantie bij de "Kiwi's"
Dank je,Leo.Ik waardeer dat je er zo over denkt,maar ik vind dat ik dat hoor te zijn.We zijn allemaal liefhebbers van deze sport en heeft i.m.o geen zin om elkaar in de haren te vliegen omdat iemand anders een andere voorkeur heeft qua coureurs.Iedereen heeft een andere voorkeur en een andere mening en ik vind dat ik dat hoor te respecteren.
Ik heb zelf ook coureurs waar ik een voorkeur voor heb,maar ik respecteer andere coureurs ook.Zij zitten in de F1 en wij niet,denk ik dan maar.Bovendien ben ik te dol op deze sport om er ruzie over te maken. ;-)
Autosport is het toch ?
het lijken meer model auto's nu
Ik vind het knap dat sommige de f1 de rug niet toe kunnen keren
maargoed uiteindelijk past er op elk potje wel een deksel blijkbaar
ik heb heel erg genoten van het geluid van de f1
de eerste keer schrok ik zelf, ik was echt even (dik half uur)
overmeesterd door het geluid.ken de geluiden van alle andere cups-en auto's ook maar de v10 mijn god en zelf de v8 elke keer moest ik er aan wennen elke dacht ik #OEPS# waar ben ik beland.
maar dat maakt het speciaal die geluid van motor de geur van verbrande remblokken auto in bochten zien gaan en je af vragen of ze lijm onder de wielen hebben.
wel het was eigenlijk 1 groot feest
maar helaas de formule 1 brengt geen helden meer voort
en auto staat centraal en door de grote veranderingen elk jaar weer
is de echte competitie van coureur tot coureur weg
en als je dan ook nog die auto die centraal staat zo ongelofelijk verkloot, optisch lelijk , geluid is nu echt totaal weg, spanning en taktiek van pitstop ook weg,
De Formule 1 is niet het neusje van de Zalm meer van De racesport
De Formule 1 is het Neusje van de zalm op gebied energie zuinig rijden veilig rijden en stille motoren past er precies bij....
F1 tja binnekort de prius F1 editon ? of een tesla f1 Prima!!!!!!!
Ferrari Mclaren mercedes Lotus rbr heb de #OEPS# er aub aan
maak gewoon jullie eigen regels en competitie
in dit tijdperk moeten we gewoon 1000PK+ hebben 400Km snelheid+ v8 minimaal ....veilige autos veilige banen en gewoon de echte limit op zoeken van mensen en machine op een Veilige verantwoordelijke manier maar wel op de limit maak helden, maak de sport
tot zover mijn relaas hopelijk maakt het het 0,00001% verschil
ik mis de f1 best wel.
wat waren die auto's toch verschrikkelijk mooi... en wat ging het soms toch ook onbenullig hard en soms echt fout
maar het was uniek.....het was echt gewoon bizar
nu is het....tja vul het maar in
Mijn eerste live-kennismaking met de F1 was in 2003 in Oostenrijk. De V10's maakten zo veel indruk op me dat ik al ver voordat ik de (hoofd)tribune opging mijn oordopjes er al zorgvuldig in had geplugd. Het geluid had een sterk vibrerende invloed op je ribbenkast. Ik was "om" om vaker de F1 te bezoeken.
Toen kwam de al veel stillere (lees veel minder luidruchtige) 8-cilinder wat eigenlijk al een teken aan de wand was.
Wat ik nu hoor, doet mij afzien van live F1-race bezoek voorlopig. Want het gaat juist vooral om het live-geluid. En nu krijg je eigenlijk TV-geluid terwijl je op het circuit zit.
Niet meer voor mij. Helaas.
Il ben het met jullie allen eens... Even dacht ik tijdens de vrije trainingen dat het wel zou meevallen, en op TV is het moeilijk te bevatten. Maar op deze video is er geen twijfel meer mogelijk, de F1 is de stofzuiger klasse geworden. M'n scooter maakt een spannender geluid!
Het geluid van F1 2014 is echt bagger en verschrikkelijk om aan te horen. Als je de ogen dicht doet denk je dat er 22 safety car's op de baan rijden.
Sterker nog, het gebulder van de V8 uit de safety car klinkt 10 keer mooier dan de f1 auto's erachter, terwijl er uit een opgefokte V6 ook een heel mooi geluid kán komen!
Mijn Vespa Ciao klinkt nog beter ;-)
Laten we reëel zijn. De meeste Audi's zijn uitgerust met een turbo. Zonder zouden ze wellicht 60 a 80pk hebben en met gaan ze een keer over de kop. Leuk en netjes dat ze dat voor elkaar boxen, maar als je ziet naar de onderhoud die je zou moeten doen en de risico dat het na een x aantal kilometer verkeerd gaat met te weinig onderhoud..
Terug naar die Amerikaanse-style auto's, lekker simpel met een injectie motor en waar klaas de beunhaas ook zelf aan kan sleutelen. Slecht voor garagehouders? Er zijn genoeg oudere mensen of lui die er niet aan gaan sleutelen dus dat valt best mee. En dat verbruik? Gaan we het daar echt over hebben? Sommige Mercedes motoren zonder turbo die wegenbelasting vrij zijn, rijden soms nog zuiniger dan die Turbo modelletjes van Audi ;-)
Ik zeg terug met die V10/V12 bolides en knallen met die bak. Laat die vliegtuigen wat minder volgeladen vliegen zoals die 20+ motorhomes van Mercedes.. Ik ben er fan van, maar als ze daar al 1 vrachtwagen van thuis zouden laten.. Dan zou de F1 geen limiet hoeven te leggen op het brandstof verbruik ;-)
Ben Mercedes fan vanwege de handdruk die gelegd is door Brawn en Schumacher, zij hebben de beste motor maar de F1 kan ook best wel zonder.
ERS is uiteraard een optie, ze kunnen beter wat windmolens gaan plaatsen rond het circuit. Paar microfoontjes op de wagens plakken en die door de luidsprekers laten knallen. Die luidsprekers kunnen stroom van de windmolens plukken. Ook een stukje energy recovery toch? :lol:
Ik vind het geluid van de motoren vreselijk.Het klinkt net als een zwerm verkouden bijen.Echt waar,als ik bruine bonen eet dan produceer ik een beter geluid dan wat er uit deze motoren komt.
Maar als de FIA er niks aan doet,dan zullen we ermee moeten leren leven.De F1 de rug toekeren is voor mij absoluut geen optie dus ik zal er wel aan wennen.