Menu
© Red Bull

Albert Park F1 Grand Prix feiten en regels

7 reacties | 5496x gelezen
14-03-2014 00:01

|

Dit weekend barst het F1-spektakel in Melbourne los. Albert Park is er helemaal klaar voor. Iets wat niet van alle F1-teams gezegd kan worden. De feiten van de komende Australische Grand Prix op een rij.

Bron: GrandPrix 24/7.com

Albert Park was in 1996 voor het eerst gastheer van een Formule 1 wereldkampioenschap.

Drie coureurs maken dit weekend hun Formule 1-debuut. De 19-jarige Daniil Kvyat rijdt in de STR9 van het team van Torro Rosso. De Rus won in 2013 de Grand Prix 3-titel en de Formula Renault 2.0 Alps in 2012. Verder verschijnt bij het F1-team van Caterham de Zweed Marcus Erricsson voor het eerst aan de start. De 23-jarige coureur is voormalig kampioen van de Formula BMW UK en de Japanse Formula 3. Tot slot is daar Kevin Magnussen die voor het team van McLaren gaat rijden. De 21-jarige Deen is de kampioen van vorig jaar in de World Series van Formule Renault 3.5 en voormalig kampioen van de Deense Formule Ford.
Na een jaar van afwezigheid keert de Japanse coureur Kamui Kobayashi op Albert Park terug naar de Formule 1. De voormalige Toyota en Sauber coureur heeft 60 Grand Prix op zijn naam. In Melbourne start hij voor het F1-team van Caterham. 28 keer is hij in de top 10 geëindigd met als beste resultaat een derde plaats op het Grand Prix-podium in Japan in 2012.

Van de 18 races die op Albert Park zijn gereden, is 11 maal een overwinning behaald door de coureur die op de eerste rij startte. Coureur David Coulthard is hierop de uitzondering. Hij is de Grand Prix winnaar die een overwinning wist te behalen op het circuit in Melbourne vanaf de achterste positie: rij 11. David wordt gevolgd door Kimi Räikkönen die vorige jaar als winnaar over de streep ging met een startpositie vanaf rij zeven.

Albert Park heeft een circuitlengte van bijna 5,5 kilometer. Op twee delen van de baan mag het Drag Reduction System (DRS) worden ingezet. De eerste maal waarbij de coureur een gedeelte van de achtervleugel kan bijstellen om een hogere snelheid te verkrijgen, is 762 meter voor de eerste bocht. De tweede DRS-activering is 510 meter voor de derde bocht. Beide DRS-activeringsmogelijkheden hebben een detectiepunt welke 13 meter voor bocht 14 ligt.
Verder is de rand bij het uitrijden van bocht 12 vernieuwd. De rand is nu geëgaliseerd en heeft het verloop van de bocht.

De coureurs hebben een 1.6 liter V6 turbo motor die beperkt is tot 15.000 rpm. Zij mogen een beperkte hoeveelheid brandstof bij zich hebben. Tussen start en finish mag maximaal 100 kilo brandstof verbruikt zijn. Dit is ongeveer twee derde van wat de V8 motoren vorig seizoen verbruikten. Daarnaast is er ook een maximum brandstof doorstroomsnelheid van 100 kg per uur. Het vermogen komt ook van de twee energie terugwinningssystemen (ERS). De ERS van 2014 kan twee keer zoveel energie leveren dan zijn voorganger en gaat vijf keer zo lang mee. De nieuwe ERS-K heeft een 120 kw motorgenerator en vervangt de eerder gebruikte KERS van 60 kw. Aan het ERS-K is wel een limiet gesteld. Het ERS-K mag maximaal 2 MJ per ronde terugwinnen. Extra energie wordt teruggewonnen door een tweede systeem, het ERS-H. Het ERS-H haalt energie uit afvalwarmte in de uitlaat. Er is geen limiet gesteld aan de hoeveelheid energie die de ERS-H terugwint.


Albert Park Circuit gegevens
• Lengte van de circuitronde: 5.303 meter
• Ronde recordtijd van 1 minuut 25.125s staat op naam van Michael Schumacher in 2004 voor Ferrari
• Totaal aantal wedstrijdronden : 58
• Totaal wedstrijd afstand : 307.574 meter
• Pitlane maximumsnelheid: 60 km per uur bij oefening en 100km per uur in de kwalificatie en race.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;