Menu
© Red Bull

Overpeinzingen over het nieuwe tijdperk in de F1

5 reacties | 2452x gelezen
14-02-2014 07:45

EvDelft |

De laatste opmerkingen van Bernie Ecclestone over de nieuwe hybride Formule 1 zijn nogal tegenstrijdig geweest. Niet dat dat iets nieuws is voor hem, want hij vindt het heerlijk om controversiële uitspraken te doen en belachelijke dingen te zeggen.

Bron: JoeSaward.NewsPress.com

De meest beroemde uitspraak was die waarin hij Danica Patrick vergeleek met 'een huishoudelijk apparaat', enkele jaren geleden. Daarmee kwam de Formule 1 in de Verenigde Staten wel nadrukkelijk in het nieuws. Het hangt er echter volledig vanaf of je vindt dat alle publiciteit ook goede publiciteit is. Bernie is niet gek. Hij weet dat een beetje controverse op zijn tijd mensen aan de praat houdt en dat creëert interesse in de zaak. In deze tijd van het jaar is het gewoon voor Bernie en de organisator van de Grote Prijs van Australië, Ron Walker, om wat verhalen over Albert Park de wereld in te helpen. Dat gebeurt elk jaar opnieuw...

Bernie is al lang tegenstander van de nieuwe reglementen, maar als puntje bij paaltje komt kan hij dit toch niet tegenhouden, want de FIA en de teams hadden de indruk dat dit soort veranderingen nodig was om de sport weer aantrekkelijk te maken voor de wereld waarin de ontwikkeling in de autoindustrie een belangrijke rol speelt. Deze dagen lijkt Ecclestone alleen maar te kijken naar problemen die ontstaan op het vlak van vermaak. Hij lijkt zich geen zorgen te maken over de relevantie met de auto-industrie. Hij vindt dat de nieuwe motoren te duur zijn voor de teams. Daar kan hij wel een punt hebben. Verandering is altijd duur, maar de teams waren bang dat geld en interesse uit de sport zouden wegsijpelen als er geen nieuwe fabrikanten worden aangetrokken.

Er zijn oplossingen voor de financiële situatie in de Formule 1 maar die lijken niet acceptabel voor de Formula One Group om die aan te bieden in een andere vorm. Zaken zijn zaken en de CVC en de rest van de financiële bedrijven die daar achter liggen met geld in de Formule 1 zijn sterk gebonden aan de winstgevendheid van de sport. Ze halen er zoveel mogelijk geld uit. Er is niemand die het lef heeft daar eens iets aan te doen. De teams zijn als altijd verdeeld en de FIA heeft kennelijk geen zin in een machtsstrijd daaromtrent. Het heeft voor zichzelf een fooi weten los te onderhandelen waardoor er een paar kleine dingen kunnen worden bereikt, maar er lijkt geen echte honger te zijn naar meer dan dat. Wellicht dat de FIA de juiste tijd afwacht en toeslaat als er tekenen zijn dat er dingen gaan veranderen - we zullen zien.

Het is voor de sport en het succes ervan altijd belangrijk geweest dat er automobielfabrikanten meededen. Hoe meer fabrikanten meestrijden, hoe meer impact de Formule 1 maakt in de wereld. Zeker als grote fabrikanten betrokken raken bij de sport. Andere grote sponsoren krijgen dan meer interesse te investeren in de sport en dat is positief nieuws voor alles in en rond de Formule 1. Niet alle fabrikanten kunnen winnen en van tijd tot tijd verdwijnt er eens eentje. Gewoonlijk onder het mom van een serie smoezen om te verhullen dat ze gefaald hebben.

Het probleem met teveel fabrikanten in de sport is, dat ze gaan proberen eisen te stellen over hoe de sport gerund moet worden. En dat is iets waar de huidige machthebbers geen oren naar hebben.

Hoewel Bernie aan de ene kant veel klaagt, werd op het F1 Global Television Report getoond dat Bernie van mening is dat de nieuwe formule in 2014 'de Formule 1 aan de top houdt met haalbare en relevante technologie'.

Niemand in de Formule 1 ziet de Formule E als een serieuze bedreiging op korte of zelfs middellange termijn. Het is toch iets anders, maar in tegenstelling tot series als de A1GP is er niets dat de Formule E tegenhoudt uiteindelijk de huidige positie van de Formule 1 over te nemen. Anderen denken dat de trent in de automobielindustrie nu zich juist afkeert van elektrische voertuigen ten faveure van brandstofzuinige (en) hybride auto's. Brandstof zuinigheid is niet alleen belangrijk omdat de klant dat wil, maar ook omdat de industrie zich moet houden aan steeds strenger wordende milieu-eisen. Daardoor moet de uitstoot omlaag. Het probleem met de elektrische auto's is dat er nog niet een wagen is met een aanvaardbare actieradius. Dat is ook de basis van de angsten die heersen: dat de auto opeens zonder stroom komt te staan. Zelfs de meest optimistische voorspellingen zien niet meer dan een 10% marktaandeel voor elektrische auto's op de markt in de komende 10 jaar. Tenzij er een baanbrekende technische innovatie wordt gedaan waardoor elekrische energie kan worden opgelsagen. Maar het is lang geleden dat zo'n grote uitvinding gedaan is. De hybride auto's zullen voorlopig eerder kans maken de dienst uit te maken in de komende 20 tot 40 jaar. De wens van de Formule E om gezien te worden als baanbrekende sport op basis van elektrische technologie is bewonderenswaardig. Wellicht echter gezien de trend van de auto-industrie is deze wat misleidend.

Het format dat door de Formule E gekozen is zal ook niet helpen: halverwege de race moet van auto worden gewisseld. Juist dit onderstreept het probleem van de elektrische auto's. Wat wel heel goed is, is dat het racen plaats zal vinden in stadscentra en dat dit zal leiden tot nieuwe demografica waardoor er geen raakvlakken zijn met de 'oude', conventionele Formule 1. De uitdaging voor de Formule 1 is simpel. Het moet uitzoeken hoe het zich het best kan mengen in de nieuwe technologieën om zo de jongere generatie geïnteresseerd te houden in de sport.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;