Menu
© Red Bull

Alonso of Vettel?

23 reacties | 3238x gelezen
23-01-2014 09:40

EvDelft |

Sebastian Vettel mag dan zijn vierde Wereldkampioenschap op rij hebben gewonnen in 2013, maar dat betekent niet dat hij beschouwd wordt als de beste coureur in de Formule 1 op dit moment.

Bron: TheGlobeAndMail.com

In tegendeel. De meerderheid van de huidige Formule 1 coureurs denkt dat die eer toekomt aan Fernando Alonso, die met twee titels weliswaar achter loopt op Vettel, maar die in de afgelopen vier jaar drie keer tweede is geworden in de eindstand van het Wereldkampioenschap. Zijn collegæ zijn van mening dat Alonso veel meer uit de auto kan halen dan erin zit.

Van hen die een mening wilden geven over wie de beste coureur van dit moment is in de Formule 1, gaven negen coureurs aan dat Alonso die eer toekomt. Die mening zijn de volgende coureurs toegedaan: Jules Bianchi, Esteban Gutiérrez, Lewis Hamilton, Heikki Kovalainen, Pastor Maldonado, Paul di Resta, Nico Rosberg, Sergio Pérez en zelfs Mark Webber.

De meest interessante terugkoppeling kwam echter toch van een voormalig teamgenoot van de Spanjaard, van Lewis Hamilton. Zijn relatie met Alons was op zijn zachtst gezegd niet prettig, toen beide coureurs uitkwamen voor McLaren in 2007. Op dat moment was Hamilton een nieuwkomer die weliswaar op de baan niet de mindere van Alonso was, maar die hem in de garage nooit in de ogen keek. Toen hem gevraagd werd wie de beste was, koos Hamilton voor zijn aartsrivaal: "Ik denk dat als Alonso voor Red Bull zou rijden, hij makkelijker zou winnen dan Vettel".

Slechts twee coureurs kozen de zijde van Vettel: de beide coureurs van Toro Rosso (Jean-Éric Vergne en Daniel Ricciardo). Toro Rosso is het dochterteam van Red Bull en Ricciardo wordt komend seizoen de teamgenoot van Vettel. Van degenen die voor Alonso kozen, is Jules Bianchi de enige Ferrari-protegé. Hij liet dan ook weten: "Ik kan je geen ander antwoord geven, ik werk voor Ferrari".

De acht andere coureurs die werden ondervraagd besloten dat het beter was 'blanco' te stemmen.

Even de beleefdheid terzijde. Er is een belangrijk iets dat vóór Alonso spreekt, die de uitdaging voor de strijd om de titel in de laatste vier jaar tot twee keer toe tot de laatste race aan kon gaan. En dat, ondanks een auto die duidelijk de mindere was ten opzichte van die van zijn rivaal. Simpel gezegd: Ferrari heeft niet de auto geleverd aan de Spanjaard die Red Bull wel aan de getalenteerde jonge Vettel heeft kunnen geven. Ter illustratie: in de afgelopen vier seizoenen wist Alonso 11 keer te winnen en in totaal 42 podiums te behalen in 77 races tijd. Dat was in een auto die op zijn best de derde of vierde snelste auto in het veld was. Tevens wist Alonso alle vier de pole posities van Ferrari op te eisen in de afgelopen vier jaar tijd. Slechts vier eerste startplaatsen... Om dat even in perspectief te plaatsen: Mercedes met Hamilton en Rosberg wisten alleen al die jaar samen acht keer op pole positie te staan.

De kracht van Fernando Alonso toont zich vanaf het moment dat de startvlag valt. Hij is een formidabele tegenstander die een auto veel sneller kan laten lijken dan dat die daadwerkelijk is.

In de afgelopen vier seizoen wist de tweevoudige Wereldkampioen in 49 van de 72 starts zijn positie aan het einde van de race te verbeteren ten opzichte van zijn startplek. Dan rekenen we de uitvalbeurten even niet mee. Dat is bijna 80% van alle finishes die hij behaald heeft, waarbij hij zich wist te verbeteren ten opzichte van zijn startpositie. Aan de andere kant wist Alonso in slechts 14 races niet hoger te finishen dan zijn startpositie. In dezelfde vier jaar wist Vettel in 23 races, dat is 32%, niet zijn startpositie aan de finish te evenaren of verbeteren. Dat lukte hem in slechts 39 keer.

De kracht van de Spanjaard om een vrachtwagen met de snelheid van een raceauto rond het circuit te jagen is de enige reden waarom hij in 2010 en 2012 tot het einde van het seizoen voor de titel in aanmerking kwam. Hij reed immers in een auto die helemaal niet in staat was te strijden om de voorste plaatsen. Vettel wist uiteindelijk in beide gevallen met de eer aan de haal te gaan, maar gezien zijn auto had hij die strijd al veel eerder in zijn voordeel moeten beslissen. In 2010 had hij slechts een voordeel van 7 punten op de Spanjaard... En als Ferrari in Abu Dhabi 2010 niet een strategische blunder had gemaakt, dan was Alonso dat jaar Wereldkampioen geworden.

Als je de resultaten van Alonso afzet tegen die van zijn teamgenoot Felipe Massa, zie je dat Alonso op een heel ander niveau opereert. In de jaren dat beide coureurs elkaars teamgenoot waren, wist de Braziliaan nooit hoger in het Kampioenschap te eindigen dan zesde, had hij geen pole posities of overwinningen (Hockenheim 2010 even daar gelaten) en wist hij slechts acht keer op het podium te komen. In de afgelopen vier jaar wist Alonso 558 punten méér te behalen dan Felipe Massa. Dat is zelfs de zeer hoog aangeslagen Vettel niet gelukt, die in diezelfde vier jaar niet verder komt dan een voordeel van 448 punten op zijn teamgenoot Mark Webber.

Het leidt dan ook geen twijfel dat Alonso zijn rivaal Vettel op qui vieve houdt ondanks een auto die daar helemaal niet toe in staat is, zou het voor zijn fans mooi zijn als hij eindelijk eens een auto krijgt die hij verdient. Het goede nieuws is dat de reglementswijzigingen voor 2014 Red Bull een stapje terug zouden kunnen laten doen, terwijl de rest een stapje naar voren doet. Ferrari heeft James Allison ingehuurd om de auto van 2014 te ontwerpen. Allison is de man die de Lotus van 2012 en 2013 heeft ontwikkeld. Hij zou precies het ontbrekende puzzelstukje kunnen zijn die het probleem van de missende neerwaartse druk aan de achterkant van de rode bolide weet op te lossen.

Mocht het Allison en Ferrari inderdaad lukken een auto te geven aan Alonso zoals hij die verdient, dan zullen Vettel en de rest van het Formule 1 veld een stapje extra moeten doen. Of ze kijken het hele seizoen naar de uitlaat van de auto van Alonso...


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

LinkeSoep
Bronze Member

Ik noem twee feiten die niemand met een gezond verstand kan ontkennen! Vettel was afgelopen jaar zeer zeker de betere coureur, kijk naar de fouten die hij in races heeft gemaakt en naar de fouten die Alonso heeft gemaakt. Alonso heeft te vaak steken laten vallen, dat kan men niet van Vettel zeggen. Het heeft niks met de auto te maken, want in elke auto moet je toch presteren en constant zijn!
Er wordt gezegd dat Alonso meer uit de auto haalt dan erin zit, dat is onmogelijk!! Het bestaat namelijk niet, je kunt alleen het maximale uit de auto halen. Dit maakt Vettel nog Alonso beter dan de rest, want ik ben ervan overtuigd dat zeker 50% van de rijders dit doet.

Als ik kijk naar de coureurs die hun mening geven, dan zijn er twee die al eerder hun mening hebben gegeven dat Vettel de betere is van de twee op dit moment. Webber en Hamilton hebben beide gezegd dat Vettel op dit moment de beste coureur van het veld is! Iedereen die zegt dat Alonso beter is dan Vettel heeft niks om dit te onderbouwen. De rest van de coureurs die geen mening hebben gegeven zijn de enige slimmeriken, want hun weten net als de meeste dat je zo goed bent als dat je het voorgaande seizoen hebt gepresteerd. Dat kan men alleen maar zeggen dat Vettel tegenover Alonso de betere is, hij presteerde iedere race maximaal. Als ik kijk naar de race van Alonso in Monaco denk ik dat het wel duidelijk is!! We zullen nooit weten wie de beste is, maar als Alonso dit jaar weer zoveel steken laat vallen gaat het dit jaar ook niks worden. Ik hoop dat Vettel van de troon wordt gestoten, maar dan wel zonder de dubbele punten in de laatste race. Wie dit gaat doen blijft de vraag, maar ik denk dat het Kimi gaat zijn. Hij bezit net als Hamilton pure race snelheid. Ik wacht af en kijk al uit naar komend seizoen.

1 25-01-2014 19:51:21

Er zijn anders genoeg insiders, mensen binnen de Formule 1 zelf, die beweren dat je wel meer uit een auto kunt halen dan erin zit. Ik noem twee voorbeelden: Jacques Villeneuve bij B·A·R en Jarno Trulli bij Renault. De bekende Trulli Train bijvoorbeeld had als reden dat hij in de kwalificatie sneller was dan de auto in de race kon volhouden. Voor Jacques gold hetzelfde: die zakte met de B·A·R altijd af van een goede kwalificatie naar een matige prestatie. Die twee coureurs deden dus - volgens veel mensen binnen de Formule 1, waarvan ik denk dat zij er meer verstand van hebben dan wij allemaal bij elkaar - dingen 'die niet kunnen met de auto'. Dus volgens de mensen in de Formule 1 kun je weldegelijk meer uit de auto halen dan erin zit. Schumacher kon dat ook, evenals dus kennelijk een Alonso. Of een Verstappen. En zo zijn er meer.

Kortom: ik deel je mening niet... ;-)

27-01-2014 16:18:24
Niiek
Silver Member

bij Alonso zijn inderdaad illegale onderdelen geconstateerd


Echt joh? Voor mijn tijd iig.. Wanneer en wat precies dan Lars?

1 23-01-2014 21:29:02

Ben ik het niet mee eens, Lars. De massademper was door Renault voorgelegd aan de FIA en goedgekeurd. Pas toen Ferrari er anderhalf jaar later over ging blèren, toen werd het illegaal verklaard. Dus wat is illegaal in jouw ogen? Ik denk dat als Ferrari hier niets over had gezegd, het jaar erna het halve veld met massadempers had gereden. De enige reden in mijn ogen dat Ferrari liep te mekkeren, was, omdat ze het concept zelf niet (goed) aan de gang kregen.

Dus wat zegt dat over wie? Niet over Alonso. En dan, Red Bull ging in 2013 ook een stuk beter met de banden van 2012, nádat ze daarover hadden geklaagd...

In elk geval ben ik blij da in elk geval jij durft toe te geven dat je niet objectief bent. Dat siert je wel! ;-)

24-01-2014 06:09:49
FFerarri
Senior Member

Ach ja deze discussie weer wie beter is moeilijk te zeggen pas als ze beiden in zelfde auto rijden kun je dat zeggen. Persoonlijk vind ik alonso rijstijl veel leuker om na te kijken veel aggresiever en meer inhaalacties ten opzichte na de eerste ronde aan de horizon vertrekken hij vecht zich na voren.

Daarnaast hebben we alonso in verschillende auto die lang niet altijd de beste waren zien winnen. Terwijl vettel allen in de beste auto hebben zien rijden en winnen. (begin niet weer over monza dat was door omstandigheden en auto op die baan).Dat zou ik graag nog is willen zien vettel in de 3e of 4e auto en dan bijzonder dingen laten zien zoals maleisie 2012 of fuji 2008?

0 23-01-2014 20:12:47
Aero_F1
Silver Member

Ik zal het jullie wat makkelijker maken!

Iedere rijder word kampioen in een illegale auto!
Beetje stout dat wel ;-)

1 23-01-2014 18:17:13
Carlosss
Junior Member

Ah Aero, dus je bedoeld dat iedere WK in een illegale auto kampioen is geworden? Dit komt in jouw posts iedere keer naar voren. Jouw beste man heeft t al sowieso moeten afleggen tov Hamilton. Ow wacht die had een illegale auto. ;-) Wat een frustratie man.....

23-01-2014 20:09:54
maestrocan
Gold Member

Beste mede leden, laat jullie niet gek maken door dit bericht. Dit is een oud bericht. Deze vraag werd een paar weken na de laatste race door een journalist aan de rijders gesteld. Van de negen rijders die aangaven Alonso de betere te vinden kun je daarvan zeker vier wegstrepen. De reden?
Het is algemeen bekend dat Hamilton om het geringste Alonso de hemel in prijst. Aangezien hij in het jaar dat ze samen voor McLaren uitkwamen voor Alonso wist te eindigen in de eindstand, kan hij niks anders doen dan de beste man de hemel in prijzen.

Jules Bianchi is een protegé van Ferrari en zal zeker niet voor een rijder van de concurrent kiezen.

Paul di Resta heeft eerder aangegeven beter dan Vettel te zijn. Uit zijn uitspraken kon je opmaken dat hij vreselijk jaloers op Vettel was.

Mark Webber en Vettel waren geen vrienden van elkaar, maar heeft later toegegeven dat het moeilijk kiezen is tussen beide heren. Op de zaterdagen kan Alonso Vettel niet bijbenen en op de zondagen zijn ze weliswaar aan elkaar gelijkt, maar desondanks vind hij Alonso op de zondagen net iets beter. Lijkt op een gelijkspel of niet :lol: !

In 2012 was Alonso inderdaad de betere van die twee, maar dit jaar heeft hij dik van Vettel verloren. Waar hij in 2012 nog door de teambazen tot beste rijder werd verkozen, ging die titel in 2013 naar Vettel. Net als in 2012 werd hij in 2013 door de Europese sportjournalisten tot sportman van het jaar verkozen. Alonso komt op gegeven moment in dezelfde positie terecht als Schumacher en Senna destijds. Hij zal net als beide mannen meer en meer te maken krijgen met een jonge en getalenteerde rijder die steeds beter en sneller wordt.

Mocht het Allison en Ferrari inderdaad lukken een auto te geven aan Alonso zoals hij die verdient, dan zullen Vettel en de rest van het Formule 1 veld een stapje extra moeten doen. Of ze kijken het hele seizoen naar de uitlaat van de auto van Alonso...
Wat een onzin zeg!! Bijkans 25% van de rijders die in de F1 rijden en over de nodige talenten beschikken verdienen een wagen waarmee zij voor de titel kunnen strijden. Dan heb ik het vooral over een Hulkenberg, Raikkonen, Rosberg, Hamilton, Vettel, Grosjean en Alonso. Verder blijkt uit bovenstaande zinnen dat ook Alonso net als alle andere rijders een wagen nodig heeft die beter is dan de rest van het veld om wereldkampioen te worden.
Ik durf het aan door te stellen dat wanneer de wagens aan elkaar gewaagd waren Alonso het zou afleggen tegen jongens als Hamilton en Vettel. De basis van goede resultaten worden al op de zaterdagen gelegd en laat dat nou juist een zwak punt van Alonso zijn. Waarom denk je dat Hamilton hem in 2007 de baas was!

1 23-01-2014 17:07:34
lars75
Diamond Member

@Maestro
Lijkt inderdaad, want als ik naar de uitslagen kijk moge de uitkomst zeer duidelijk zijn :-)

Ook ik ben niet objectief daar ik totaal niets met Alonso heb! (maar hem zijn kwaliteiten niet zal ontzeggen zoals velen dit bij Vettel wel doen)

23-01-2014 17:21:36
Imoms
Rookie

Moesten ze in dezelfde auto rijden gaan ze denk ik gelijk op maar op het einde van het seizoen zie ik Vettel toch de bovenhand halen.
Blijft moeilijk te kiezen tussen hen.

0 23-01-2014 16:38:23
leo1954
Gold Member

Ach ja, als je het op de baan niet voor elkaar kunt krijgen, probeer je het toch met loze praatjes.
Alonso stond in 201 in de laatste race zelfs voor Vettel in de stand, maar winnen, ho maar. Als het er echt om gaat maakt Alonso foutjes, weg was zijn superstart toen.
Alonso is goed hoor, maar niet zo goed als Vettel. Maar ook de grootste excuses zoeker van het hele veld. Nog groter dan de ook zo gefrustreerde Lewis Hamilton.

[color=CC0000">KNIP - Redactie: dit soort steken onder water worden niet getolereerd. Je weet dat, houd je er ook aan![/color">

0 23-01-2014 12:29:14
easycom
Senior Member

Persoonlijk denk ik dat Alonso de betere coureur is.
Het is echt nog niet zeker of het tussen die 2 zal gaan.
Er zijn meer kapers op de kust...

0 23-01-2014 11:02:24
Coolduder
Senior Member

Alonso, zonder enige twijfel. Het blijft jammer dat Ferrari hem tot nu toe nog steeds niet de auto heeft kunnen geven die hij verdient.

0 23-01-2014 10:31:22
Camiel221
Nieuwspress

ik vindt the iceman the beste rijder in het veld van dit moment. maar dat gaan we volgend zeisoen zien als alonso vettel en kimi een gelijke auto krijgen

1 23-01-2014 09:52:03
f1stevie
Silver Member

ik vind dat kimi na zijn come-back een heel andere rijder is geworden, in de positieve zin, wat hij geeft laten zien bij lotus, gaan er hem niet veel nadoen! ik vrees dat vetel en allonso zullen moeten strijden voor p2 en p3

23-01-2014 10:34:44
;