Menu
© Red Bull

Alonso of Vettel?

28 reacties | 3364x gelezen
23-01-2014 09:40

EvDelft |

Sebastian Vettel mag dan zijn vierde Wereldkampioenschap op rij hebben gewonnen in 2013, maar dat betekent niet dat hij beschouwd wordt als de beste coureur in de Formule 1 op dit moment.

Bron: TheGlobeAndMail.com

In tegendeel. De meerderheid van de huidige Formule 1 coureurs denkt dat die eer toekomt aan Fernando Alonso, die met twee titels weliswaar achter loopt op Vettel, maar die in de afgelopen vier jaar drie keer tweede is geworden in de eindstand van het Wereldkampioenschap. Zijn collegæ zijn van mening dat Alonso veel meer uit de auto kan halen dan erin zit.

Van hen die een mening wilden geven over wie de beste coureur van dit moment is in de Formule 1, gaven negen coureurs aan dat Alonso die eer toekomt. Die mening zijn de volgende coureurs toegedaan: Jules Bianchi, Esteban Gutiérrez, Lewis Hamilton, Heikki Kovalainen, Pastor Maldonado, Paul di Resta, Nico Rosberg, Sergio Pérez en zelfs Mark Webber.

De meest interessante terugkoppeling kwam echter toch van een voormalig teamgenoot van de Spanjaard, van Lewis Hamilton. Zijn relatie met Alons was op zijn zachtst gezegd niet prettig, toen beide coureurs uitkwamen voor McLaren in 2007. Op dat moment was Hamilton een nieuwkomer die weliswaar op de baan niet de mindere van Alonso was, maar die hem in de garage nooit in de ogen keek. Toen hem gevraagd werd wie de beste was, koos Hamilton voor zijn aartsrivaal: "Ik denk dat als Alonso voor Red Bull zou rijden, hij makkelijker zou winnen dan Vettel".

Slechts twee coureurs kozen de zijde van Vettel: de beide coureurs van Toro Rosso (Jean-Éric Vergne en Daniel Ricciardo). Toro Rosso is het dochterteam van Red Bull en Ricciardo wordt komend seizoen de teamgenoot van Vettel. Van degenen die voor Alonso kozen, is Jules Bianchi de enige Ferrari-protegé. Hij liet dan ook weten: "Ik kan je geen ander antwoord geven, ik werk voor Ferrari".

De acht andere coureurs die werden ondervraagd besloten dat het beter was 'blanco' te stemmen.

Even de beleefdheid terzijde. Er is een belangrijk iets dat vóór Alonso spreekt, die de uitdaging voor de strijd om de titel in de laatste vier jaar tot twee keer toe tot de laatste race aan kon gaan. En dat, ondanks een auto die duidelijk de mindere was ten opzichte van die van zijn rivaal. Simpel gezegd: Ferrari heeft niet de auto geleverd aan de Spanjaard die Red Bull wel aan de getalenteerde jonge Vettel heeft kunnen geven. Ter illustratie: in de afgelopen vier seizoenen wist Alonso 11 keer te winnen en in totaal 42 podiums te behalen in 77 races tijd. Dat was in een auto die op zijn best de derde of vierde snelste auto in het veld was. Tevens wist Alonso alle vier de pole posities van Ferrari op te eisen in de afgelopen vier jaar tijd. Slechts vier eerste startplaatsen... Om dat even in perspectief te plaatsen: Mercedes met Hamilton en Rosberg wisten alleen al die jaar samen acht keer op pole positie te staan.

De kracht van Fernando Alonso toont zich vanaf het moment dat de startvlag valt. Hij is een formidabele tegenstander die een auto veel sneller kan laten lijken dan dat die daadwerkelijk is.

In de afgelopen vier seizoen wist de tweevoudige Wereldkampioen in 49 van de 72 starts zijn positie aan het einde van de race te verbeteren ten opzichte van zijn startplek. Dan rekenen we de uitvalbeurten even niet mee. Dat is bijna 80% van alle finishes die hij behaald heeft, waarbij hij zich wist te verbeteren ten opzichte van zijn startpositie. Aan de andere kant wist Alonso in slechts 14 races niet hoger te finishen dan zijn startpositie. In dezelfde vier jaar wist Vettel in 23 races, dat is 32%, niet zijn startpositie aan de finish te evenaren of verbeteren. Dat lukte hem in slechts 39 keer.

De kracht van de Spanjaard om een vrachtwagen met de snelheid van een raceauto rond het circuit te jagen is de enige reden waarom hij in 2010 en 2012 tot het einde van het seizoen voor de titel in aanmerking kwam. Hij reed immers in een auto die helemaal niet in staat was te strijden om de voorste plaatsen. Vettel wist uiteindelijk in beide gevallen met de eer aan de haal te gaan, maar gezien zijn auto had hij die strijd al veel eerder in zijn voordeel moeten beslissen. In 2010 had hij slechts een voordeel van 7 punten op de Spanjaard... En als Ferrari in Abu Dhabi 2010 niet een strategische blunder had gemaakt, dan was Alonso dat jaar Wereldkampioen geworden.

Als je de resultaten van Alonso afzet tegen die van zijn teamgenoot Felipe Massa, zie je dat Alonso op een heel ander niveau opereert. In de jaren dat beide coureurs elkaars teamgenoot waren, wist de Braziliaan nooit hoger in het Kampioenschap te eindigen dan zesde, had hij geen pole posities of overwinningen (Hockenheim 2010 even daar gelaten) en wist hij slechts acht keer op het podium te komen. In de afgelopen vier jaar wist Alonso 558 punten méér te behalen dan Felipe Massa. Dat is zelfs de zeer hoog aangeslagen Vettel niet gelukt, die in diezelfde vier jaar niet verder komt dan een voordeel van 448 punten op zijn teamgenoot Mark Webber.

Het leidt dan ook geen twijfel dat Alonso zijn rivaal Vettel op qui vieve houdt ondanks een auto die daar helemaal niet toe in staat is, zou het voor zijn fans mooi zijn als hij eindelijk eens een auto krijgt die hij verdient. Het goede nieuws is dat de reglementswijzigingen voor 2014 Red Bull een stapje terug zouden kunnen laten doen, terwijl de rest een stapje naar voren doet. Ferrari heeft James Allison ingehuurd om de auto van 2014 te ontwerpen. Allison is de man die de Lotus van 2012 en 2013 heeft ontwikkeld. Hij zou precies het ontbrekende puzzelstukje kunnen zijn die het probleem van de missende neerwaartse druk aan de achterkant van de rode bolide weet op te lossen.

Mocht het Allison en Ferrari inderdaad lukken een auto te geven aan Alonso zoals hij die verdient, dan zullen Vettel en de rest van het Formule 1 veld een stapje extra moeten doen. Of ze kijken het hele seizoen naar de uitlaat van de auto van Alonso...


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;