2 reacties | 2103x gelezen
03-01-2014 08:38
EvDelft |
Bron: JamesAllenOnF1.com
De verandering van het technische reglement is de grootste van deze generatie en niemand weet precies hoe dit het racen zal gaan beïnvloeden. Betrouwbaarheid wordt heel belangrijk. Niki Lauda zegt dat hij denkt dat dit de beslissende factor kan worden aan het einde van het seizoen. De populariteit van de Formule 1 heeft te lijden gehad onder de dominantie van Sebastian Vettel en Red Bull en velen zullen hoopvol afwachten of de hybride turbomotoren een verandering aan de kop van het veld teweeg zullen brengen.
De ontwerper van Red Bull, Adrian Newey, heeft de verwachtingen voor de auto van 2014 getemperd. Dat kan bluf zijn, maar hij heeft in detail uitgelegd waar Red Bull de competitieve voordelen kan verliezen, welke in de afgelopen jaren met de V8-motoren zijn opgebouwd. Één van de belangrijkste zaken daarin is het vermogen om samen met Renault te werken aan het kanaliseren van de uitlaatgassen om zo de ærodynamica en neerwaartse druk aan de achterkant van de auto optimaal te laten functioneren.
Newey: "Het effect van de uitlaat met de enkele pijp heeft nauwelijks effect. Het feit dat de turbo toch al veel energie vraagt, betekent dat er weinig overblijft. We hebben wat betreft het gebruik van de uitlaatgassen waarschijnlijk veel beter werk verricht dan de anderen. De positie van de uitlaat is redelijk vastgelegd in de reglementen, dus dat houdt helaas in dat we veel van dat voordeel verliezen".
Wat ook een grote onbekende factor is, is de ontwikkeling. Wat is belangrijk? Newey denkt dat de grootste verandering in de reglementen, die omtrent de voorvleugel, de teams veel kopzorgen gaan brengen in het begin van de testfase. De auto moet goed functioneren, maar daar valt veel te ontwikkelen.
Newey: "Ik denk dat het grootste probleem volgend jaar vooral de kleine voorvleugel zal zijn. Dat is een grote verandering. De voorvleugel zal 100 mm smaller zijn. Dat lijkt niet veel, maar het is een grote verandering, want het zorgt ervoor dat de zijplaten van de voorvleugel midden voor de voorbanden komen te zitten. Ik denk dat ærodynamisch gezien het proberen dat te herstellen één van de grootste uitdagingen is. Daar komt bij dat de hele motor anders is. De aandrijflijn, moet ik zeggen, is nu een heel complex geheel. Het is een soort van drievoudige salto in vergelijking tot het installeren van een V8".
Noot van de redactie:
Wat betreft de voorvleugel: het ronddraaien van de voorwielen zorgt voor een verstoring van de luchtstroom over de auto. De brede voorvleugels tilden de rijwind over de wielen heen, maar nu blijft een gebied van twee keer het halve voorwiel onbedekt. Niet alleen zorgt een smallere vleugel voor minder neerwaartse druk, ook de wervelingen in de rijwind, veroorzaakt door de voorwielen, zorgen voor een vermindering van neerwaartse druk. Dat verlies samen zal moeilijk op te vangen zijn.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties
In de F1 wordem teveel spelletjes gespeeld, dus waarom nu niet ook!?
Maar wat mij toch blijft verbazen is de invoering van de nieuwe motor, maar dat mbt de kosten van de motor. Ik heb nu diverse zaken gelezen en uit alles blijkt dat kostenreducerend zou moeten zijn, maar juist veel meer geld kost. Daar hoef men ook geen geleerde voor te zijn, dat de nieuwe motor veel meer kosten met zich meebrengt. Zou het dan toch zo zijn dat het allemaal een opgezet iets is om Red Bull een hak te zetten. Er zijn mensen in de F1 die beweren dat het door onderandere Ferrari is aangedrongen op een grote wijziging. Maar dat het is ook algemeen bekend dat Ferrari een streepje voorheeft in de F1, dus het is niet onmogelijk. Maar zelf geloof ik niet snel in een complottheorie, al lijkt het er soms wel erg op. Kijk naar Silverstone 2 jaar geleden, dat was ook niet helemaal rein. Maar goed, we zullen zien wie het best voor de dag komt. Ik durf geen voorspellingen te doen, maar heb wel het gevoel dat Mercedes de beste motor zou kunnen hebben.
En toch blijf ik bij deze top ontwerper het gevoel houden dat hij iedereen een beetje zand in de ogen probeert te strooien en waarschijnlijk al best weer in het juiste spoor zit met de ontwikkeling van deze "nieuwe" auto .
we shall see.....