Menu
© Red Bull

Analyse: Waarom blijft Red Bull zo snel?

3 reacties | 2687x gelezen
28-10-2013 12:14

EvDelft |

Red Bull Racing heeft vier jaar op rij het Kampioenschap voor Constructeurs gewonnen, en met hun coureur Sebastian Vettel ook vier jaar op rij het Kampioenschap voor Coureurs. How do they do it?

Bron: Telegraph.co.uk

[u">1. De ontwerper: Adrian Newey.[/u">
Het belangrijkste punt in algemene zin wat de auto sneller maakt dan die van de rivalen, is, dat Red Bull de auto zo goed begrijpt. Adrian Newey heeft een beeld van de auto in zijn hoofd en hij kan dat tot in detail op papier zetten en dit aan het technische team geven ter uitwerking. Ferrari, in tegenstelling, werken met een figuurzaag. Ze hebben geen beeld in hun hoofd. En daarom hebben ze geen idee hoe de auto eruit komt te zien als alles puzzelstukjes bij elkaar komen.

[u">2. Het technische team.[/u">
Als je informatie uit de windtunnel krijgt, heb je enorm veel cijfers. Red Bull is beter in het uitpluizen van de data van wat wel en niet belangrijk is en waar een vraagteken bij moet komen. Andere teams testen onderdelen en hopen dat het zal gaan werken. Ze kijken op de baan naar de stopwatch, hopende. Analyse van de gegevens uit de windtunnel is heel belangrijk.

[u">3. De voorvleugel.[/u">
Het belangrijkste deel van een Formule 1-autos is de voorvleugel. De voorvleugel bepaalt de luchtstroom over de rest van de auto en daarmee de effectiviteit ervan. Alle details en effectiviteit hiervan zijn aanwezig op de voorvleugel van de RB9.

[u">4. Neerwaartse druk.[/u">
De RB9 heeft een groot gebied waarop de neerwaartse druk werkt. Dat is goed, als je het inderdaad aan de praat kunt krijgen. Als je de details van de uitlaat goed hebt ingesteld, heb je meer neerwaartse druk (op de achtervleugel, red.). De Red Bull heeft niet alleen veel neerwaartse druk, het is ook goede neerwaartse druk. Neerwaartse druk waar een coureur mee kan werken.

[u">5. Motor en uitlaat.[/u">
Wat Red Bull en Renault ook doen achterin de RB9, en daar is al heel veel over gespeculeerd, het werkt. Als je de uitlaatgassen met meer dan 350 km/u nog de juiste richting in kunt sturen, dan geeft je dat meer neerwaartse druk als de snelheid van de uitlaatgassen hoger is dan de snelheid van de auto. Dat geeft voordelen ten opzichte van de achterremmen. Het levert meer grip op, betere tractie, en je kan het gaspedaal verder indrukken. Bovendien spaart het de banden. Anderen hebben last van wielspin, verliezen rubber en je bent zo een tiende van een seconde kwijt die je nooit meer terughaalt.

[u">6. Binnen de reglementen.[/u">
De Red Bull is vrijwel zeker geen illegale auto. Wat Red Bull wel doet, is de reglementen tot het uiterste benutten. Als je een auto bouwt die aan de letter van de reglementen voldoet, is die langzamer dan de Marussa. Je moet de regels een beetje oprekken. Je moet duidelijkheid vragen aan de FIA wat wel en wat niet mag. En dat dan opvolgen.

[u">7. All-rounder.[/u">
De RB9 gaat goed over de kerbstones, is redelijk snel op het rechte stuk, heeft een goede snelheid in zowel snelle als langzame bochten. Red Bull heeft de filosofie veranderd in Abu Dhabi, vorig jaar, toen Vettel naar de achterkant van de startopstelling werd verbannen. De auto kan nu inhalen, en dat hebben ze bewezen ook.

[u">8. De coureur: Sebastian Vettel.[/u">
De coureur zorgt voor de terugkoppeling. Hij is heel belangrijk in het proces waarin de auto wordt ontworpen. Je kan alle data ter wereld gebruiken, en dat helpt je in het begrijpen van de auto, maar de coureur op de baan vertelt je wat hij wil wat de auto doet en moet doen om bij zijn rijstijl te passen. Vettel is duidelijk heel goed in dit en heeft de auto naar zijn wil ontwikkeld.

[u">Het team achter Vettel.[/u">
[u">1. Adrian Newey.[/u"> Hij is de onbetwiste koning in het ontwerpen van een Formule 1-auto. Hij is in 2006 door Red Bull bij McLaren weggelokt door Christian Horner en David Coulthard. Een belangrijke factor in het succes van Sebastian Vettel.

[u">2. Christian Horner.[/u"> De teambaas van Red Bull is jong, pas 39 jaar. Maar hij weet wat hij doet. Hij heeft een stabiele omgeving opgebouwd waarin zijn sterren kunnen groeien. En hij is een vriend van Bernie Ecclestone.

[u">3. Dr. Helmut Marko.[/u"> Hij is de rechterhand van de eigenaar van Red Bull Dietrich Mateschitz. De voormalig Formule 1-coureur beheert het programma van Red Bull waarin jonge coureurs worden opgeleid. Hij heeft enorm veel invloed op het team. Het was Marko die Sebastian Vettel zijn eerste kans gaf in de Formule 1.

[u">4. Norbert Vettel.[/u"> De vader van Sebastian was timmerman en racete fanatiek als amateur. Hij is niet veel aanwezig bij de races, maar heeft veel invloed. Hij liet Vettel voor het eerst op een go-kart rijden toen die 3 jaar oud was.

[u">5. Hanna Prater.[/u"> De vriendin van Sebastian Vettel, half Brits en half Duits. Ze ontmoetten elkaar op school. Hij doet hevig zijn best haar uit de schijnwerpers te houden. Soms woont ze een race bij, maar altijd buiten de camera's. Ze heeft geen Twitter / Facebook.

[u">6. Britta Roeske.[/u"> De PR-manager van Sebastian woont vlak bij zijn boerderij in Zwitserland en noemt hem 'de baas'. Dat klinkt raar, omdat ze 10 jaar ouder is dan hij. Ze brengt meer tijd door met Sebastian dan diens vriendin.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

crash2000
Diamond Member

Net stuk EvDelft en het sluit denk ik ook wel aan zoals het is. De combi is wat RB en Vettel zo dominant maakt op dit moment. We hebben dit ook mee mogen maken met Schumacher en Ferrari en daar waren ook veel mensen niet blij mee.

0 28-10-2013 19:34:30
leo1954
Gold Member

Ja, zeker zwaarwegende punten. Het budget moet je natuurlijk ook niet onderschatten.

1 28-10-2013 23:25:52
Geeke
Gold Member

Sterk in aerodynamica, en dat was zo'n beetje het enige essentiele wat wel verder ontwikkeld mocht worden. De banden zijn "shitty" en ook dan helpt een goede neerwaartse druk natuurlijk. Deze combi samen met een coureur die het afmaakt en een team dat weinig fouten maakt: voila. Maar ook in de strategie zijn ze veel sterker dan b.v. Ferrari, die hebben daar veel laten liggen. Ik ben absoluut geen liefhebber van dit kunstmatig spannend maken, omdat het tegenovergestelde bereikt is.

29-10-2013 08:41:48
;