Menu
© Red Bull

Analyse: Lotus had meer moeten winnen

7 reacties | 3353x gelezen
03-10-2013 06:35

EvDelft |

Lotus is dit jaar het team van 'net niet'. Het team had meer races kunnen - en moeten - winnen de afgelopen twee jaren dan de 2 overwinningen die Kimi heeft weten te realiseren. Denk maar eens terug: hoe vaak heb je tijdens een raceweekeinde niet gedacht, dat een Lotus de eerste plaats zou opeisen? Precies, vaak genoeg. Waarom dan, hebben ze maar twee keer van de overwinning mogen proeven (namelijk Abu Dhabi 2012 en Australië 2013)?

Bron: F1Plus.com

Twee topcoureurs, een stel knappe koppen waar alle teams jaloers op zijn, en de E21 die op elk circuit snel lijkt te zijn. Ik ben verbaasd, zelfs gefrustreerd, net als het hele team, waarschijnlijk.

Is het, dat de auto op zaterdag in de kwalificatie niet snel genoeg is om vooraan te starten, zodat het resultaat op zondag niet de snelheid van de auto weerspiegelt? Is het een verkeerde strategie? Wellicht een gebrek aan lef op sleutelmomenten tijdens de race? Is Vrouwe Fortuna elders aanwezig? Of een combinatie van enkele, of alle, factoren?

Natuurlijk betekent het niet automatisch dat je de overwinning pakt, als je van pole start. De punten worden ook niet op zaterdag, maar op zondag verdeeld. Het is leuk, als je de eerste startplek weet te pakken, maar als de zon onder gaat, gaan de auto's achter slot en grendel en waar wordt over gesproken, op zondagavond? De racewinnaar, of de polesitter?

Mercedes heeft in het begin van het seizoen al laten zien, dat de snelheid op zaterdag dik in orde was, maar dat de race uitdraaide op een ramp, omdat ze door de ene na de andere coureur werden ingehaald. Hoeveel teams hebben het eigenlijk voor elkaar gekregen, een auto te bouwen die het hele weekeinde - op zaterdag én op zondag - competitief is. Ehm... Red Bull en ... oh...

Alleen Red Bull. Doordat ze hun coureurs een auto geven die het hele weekeinde competitief is, kunnen Vettel en Webber de baan op in de wetenschap dat ze ongeveer daar-en-daar zullen staan, elke keer opnieuw. Door vooraan te starten, kunnen ze de race controleren. Ze kunnen hun eigen snelheid rijden en zonder een spoor na te laten aan de horizon verdwijnen. Niet altijd het beste spektakel, maar een geweldige prestatie om niet alleen - dominant - te winnen, maar dat elke keer opnieuw voor elkaar te krijgen. Dat kan, bij tijd en wijle, de rest van het veld er een beetje sullig uit laten zien.

Maar goed, Lotus... We weten dat de auto in kwalificatieafstelling langzamer is dan in raceafstelling. We weten dat, nu en dan, het de snelste auto op de baan is. We weten ook, dat het team twee topcoureurs in dienst heeft. We weten dan dus ook, dat het team meer races zou moeten kunnen winnen.

Sinds de terugkeer van Kimi Räikkönen, begin 2012, is de auto van Lotus snel geweest. Erg snel, eigenlijk. Maar waarom heeft die snelheid van de auto niet ervoor gezorgd, dat tijdens de kwalificatie de resultaten ebter zijn? Of in elk geval, waarom zit er geen stijgende lijn in? In 2012 was Kimi vaak de mindere coureur van Grosjean tijdens de kwalificaties. Het was alleen zijn ervaring die ervoor zorgde dat hij tijdens de races naar voren kon komen en meer punten kon pakken.

Omdat Kimi een voormalig Wereldkampioen is, klinkt het misschien een beetje raar om te zeggen, maar jongens, wat kan Kimi racen! Hij vecht met iedereen, in elke auto, voor elke positie, en met een flair dat soms lijkt op een vergeten kunst in de wereld van de Formule 1. Het is geweldig om naar te kijken: een coureur die alles op alles zet om het beste naar boven te halen en strijdt om zich door het veld naar voren te worstelen om ervoor te zorgen dat hij in elk geval met een trofee naar huis gaat.

En dat is nu precies het probleem. Kimi zou zich helemaal niet een weg naar voren moeten vechten. De auto is in de race snel genoeg om te strijden met Red Bull en Mercedes en die ook te verslaan, op een reguliere basis. Maar als je in de tweede helft van de top tien start, zijn je kansen al duidelijk geringer.

Een Sebastian Vettel, die van pole positie vertrekt, de eerste bocht als leider ingaat en vervolgens schier onmogelijke rondetijden laat noteren, is natuurlijk niet van deze planeet, maar er zijn dan altijd nog de andere coureurs die gewoonlijk vóór Kimi staan: Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Fernando Alonso, Mark Webber en zijn eigen teamgenoot Romain Grosjean.

In Singapore werd nog maar eens pijnlijk duidelijk wat Kimi, de auto en het team kunnen doen. Ze wisten op het podium te finishen vanuit het niets, oftewel vanaf de 13de startplek. Dat is zwaar, en komt te vaak voor bij het team.

Het zou kunnen lijken, dat ik team Lotus onder aan het schoffelen ben. Geloof mij, dat is niet het geval. Team Lotus is een zeer sympathiek team. Een geweldige auto, een gevoel voor humor die velen van ons zullen bewonderen, twee tegengestelde maar zeer goede coureurs en een werkomgeving waar je alleen maar blij van wordt, zelfs van een afstandje. Het is des te meer frustrerend dat we weten dat alles aanwezig is (of was) om te winnen.

'Was' zou wel eens het sleutelwoord kunnen zijn hier. Met de stercoureur die het team gaat verlaten, met in zijn kielzog een aantal andere hoogaangeschreven mensen, en met de aanhoudende stroom berichten over geldgebrek, wat heeft de toekomst in petto voor het zwart-en-gouden team? Ik zie weinig nut in het speculeren over welke coureur je moet nemen als er voor het komende seizoen zoveel onzekerheden zijn, zowel op als naast de baan. Maar één ding is zeker: het zal heel, héél moeilijk zijn een goede vervanger voor Kimi Räikkönen te vinden.

De komst van de Fin, vorig jaar, leek nieuw leven te blazen in een team dat maar wat aanmodderde sinds de twee titels in 2005 en 2006 die Fernando Alonso bracht. Al snel reed het team weer voorin mee en het zag er zeker naar uit dat er meer overwinningen in het verschiet lagen, en misschien wel meer dan dat ook. Maar, en ik zeg het liever niet, heeft het team al gepiekt? Natuurlijk weten we niet wat 2014 gaat brengen. Nieuwe reglementen, nieuwe motoren, bijna alles nieuw. We weten het niet. Er zijn zoveel onbekende factoren over 2014, maar wat erger is: er zijn ook veel onbekende factoren over Lotus.

Toch ben ik ervan overtuigd, dat het team met Romain Grosjean een stercoureur in huis heeft. Hij is een coureur die races kan winnen en kan strijden met de besten in de sport. Soms verbaast hij zijn team. Hij heeft onmiskenbaar talent en snelheid. Maar meer dan eens is er de angst voor dat ene foutje. Grosjean is een talent, een man die zijn problemen had in de Formule 1, maar die ook laat zien dat hij volwassener aan het worden is en een coureur wordt die in de bovenste regionen van de Formule 1 kan meedoen.

Het team gaat nu een cruciale fase in. Blijven ze rouwen om het vertrek van Kimi? Over de reden waarom? Of gebruiken ze dit als springplank naar nieuw succes? Het is nu de perfecte tijd om het negatieve om te buigen in iets meer positiefs. Neem de juiste beslissing op het juiste moment, dat is waar het in de Formule 1 om draait.

De tijd van Kimi bij Lotus heeft ons veel leuke en mooie momenten en uitspraken opgeleverd. Het was leuk te zien. Maar het is nu tijd om verder te kijken. Het is een succesvolle samenwerking geweest. Overwinningen, podiums, briljante inhaalacties en komische radioconverstaties die allemaal in ons geheugen gegrift staan. De komst van Kimi bracht het team een opleving, een opleving van een team dat Kampioenschappen won, waar we allemaal met plezier naar hebben gekeken. Er is echter wel een bittere nasmaak aan wat had kunnen en moeten gebeuren. Dat is echter wel vaker het geval in de Formule 1.

Maar de grote vraag blijft:

Was dit de hele heropleving, of is dit slechts het begin ervan?


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Hell_Pet
Bronze Member

Ik vond het een erg leuk stuk om te lezen. Ik hoop dat Lotus ook een stap vooruit kan zetten en dat ze meer kans hebben om races te winnen.

0 03-10-2013 08:41:08
jesper801
Bronze Member

Geweldig verslag Evdelft!

Ik denk ook dat Lotus vaker kon / had moeten winnen. Misschien kan Kimi bij ferrari wel wat meer winnen.

0 03-10-2013 10:16:26
leo1954
Gold Member

een opleving van een team dat Kampioenschappen won,

Dit team bestaat pas twee jaar en heeft nooit een kampioenschap gewonnen.

Kimi heeft een goede comeback laten zien en is ook een leuke persoonlijkheid. Kimi is een eenmalig WK en zo beschouw ik hem ook. Daar rijden er wel meer van rond, meer dan ooit tevoren.

Persoonlijk heb ik meer met een jong talent, Grosjean was heel vaak sneller en heeft Kimi ook voorbij moeten laten gaan.

Dit team, hoe het gaat heten weten we eigenlijk nog niet, heeft in ieder geval een snelle coureur voor de toekomst. Als dit team lef heeft geven ze een jong talent een kans, maar ik houd mijn hart vast met zo'n zakelijk opgezet team zonder enige racehistorie.

1 03-10-2013 11:35:52
SFerrari
Senior Member

[quote]Persoonlijk heb ik meer met een jong talent, Grosjean was heel vaak sneller en heeft Kimi ook voorbij moeten laten gaan.[/quote]

Ja in crashes veroorzaken zeker?

Raikkonen was en is vaak sneller dan Grosjean tijdens de race. Kwali is allicht een ander verhaal

03-10-2013 15:28:55
Chauf
Silver Member

Een vermakelijk stuk, maar wel ietwat gekleurd, blijkt ook uit de vormgeving van de tekst. Maar daarom niet minder leuk om te lezen! :lol:

0 03-10-2013 18:02:49
Steffan
Senior Member

@Leo

Gelukkig is Kimi een coureur, van groot kaliber die met een middelmaat auto toch nog tig races achter elkaar in de punten weet te rijden. Zo zijn er maar 3 in het veld die zoiets kunnen.
Niet zoals bijvoorbeeld een vettel waarvan 80% de wagen doet en hij de rest.
En zo beschouwd 70% van de F1 kijkers hem.......

1 03-10-2013 21:30:08
leo1954
Gold Member

Ja Steffan, als je Kimi geen veren in zijn kont steekt en hem continue bewierookt krijg je zo'n reactie van jou, ik weet dat wel inmiddels.

Kimi heeft wel degelijk bij topteams gereden, is een topcoureur anders wordt je geen WK. Net als Button, Hamilton, je wordt niet bij toeval of geluk WK. We zullen zien hoe hij het gaat doen met een dubbele WK in één team. Ik hoop dat hij het goed doet, gun het hem meer dan de Spanjaard, maar schat Alonso hoger in.

Ik zeg niets slechts over hem, maar mijn voorkeur gaat uit naar nieuw talent.

Net als geen enkele coureur in het huidige veld (en zelfs in de geschiedenis van de F1 maar een enkeling) kan Kimi in de schaduw staan van Vettel. Kimi 190 starts en 20 overwinningen, Vettel 114 starts en 33 overwinningen. En is 8 jaar jonger, heeft nog even te gaan ook.

En blijf jij nou maar geloven dat het aan de auto ligt, jaar in jaar uit. Het zijn altijd de beste coureurs in de beste auto's, dat zou je kunnen begrijpen als je wat van de geschiedenis van de F1 af weet.

04-10-2013 11:55:07
;