11 reacties | 3413x gelezen
26-09-2013 11:53
EvDelft |
Bron: Vrij naar: F1plus.com
En dat lijkt dus ook op te gaan voor Mark Webber. Zou hij binnenkort hetzelfde doen als Mario Balotelli, die onder zijn werkkleding een T-shirt droeg, met de tekst 'Waarom ik altijd?'? Het is inderdaad de algemene opinie dat het altijd Webber is en dat hij een monopoliepositie heeft op technische malheur en overige pech bij het team van Red Bull. Sommigen gaan zelfs verder en denken dat er een samenzwering is binnen het team tegen de Australiër. Dat dit keer de motor in Singapore de geest gaf, is slechts extra koren op de molen van de doemdenkers.
Maar is het nu ook echt wat het lijkt, of is het de algemene opinie die de werkelijkheid verdoezelt? Er is in elk geval veel potentieel voor het laatste, want het is inderdaad zo dat Vettel de meer succesvolle is van de twee en het is ook zo, dat hoe slechter je resultaten, hoe meer er gehamerd wordt op 'pech'. En het is natuurlijk ook zo, dat de leider het privilege heeft op meer nieuwe onderdelen en meer hulp bij problemen. Tevens lijkt het erop, dat de leider binnen het team er minder moeite mee heeft om de auto op (en niet over) de limiet te rijden en om problemen heen te werken en toch hetzelfde - of zelfs een beter - resultaat te behalen. Eerlijk is eerlijk: Sebastian ligt vaker aan kop dan Mark.
En, op een breder niveau gezien, teller de cijfers ook niet in het nadeel van Mark Webber. Toen Mark vorig jaar in Austin uitviel met een technisch mankement, was dat zijn eerste mechanische probleem in 59 races! Met andere woorden, bijna drie jaar lang had hij geen technisch probleem aan zijn auto. De race daarvoor dat Mark uitviel omdat de auto stuk ging, was in Singapore 2009. En, voor wat het waard is, In diezelfde tijdspanne viel Sebastian Vettel vijf keer uit vanwege een technisch mankement aan de auto. Vermoed mag worden, dat als het andersom geweest was, de berichten veel sterker waren geweest.
Echter, sinds Austin vorig jaar liggen de kaarten ook niet heel anders. Webber heeft sinds die race 2 keer een technisch mankement gehad, en Vettel één. De enige reden dat het nu 2-1 staat voor Webber, is de wielmoer in China, die niet netjes gemonteerd werd bij de pitstop. En dat is eigenlijk niet eens een technisch mankement...
Maar, zo is nog aan te voeren, er zijn ook genoeg technische mankementen aan de auto geweest van Webber, terwijl hij daarmee wel de race kon uitrijden. Bijvoorbeeld het niet (correct) werkende KERS waar Mark regelmatig last van had. Dat is inderdaad waar, maar het is niet alsof Sebastian die problemen niet heeft. Sebastian had in Monza een probleem met de selectie van de versnellingen. In Singapore klaagde Vettel overeen vibratie die hem volgens het team de overwinning had kunnen kosten. Toch boette Sebastian niet veel aan snelheid in.
En er zijn meer voorbeelden die ten gunste van Webber spreken. In Australië, in de Eerste Vrije Training, viel Vettel stil met een elektronisch probleem, in China kon hij in de Derde Kwalificatie niet rijden vanwege remproblemen, in Duitsland had hij geen KERS tijdens de race en in Hongarije werkte dat ook niet naar behoren. En, niet te vergeten, vorig jaar in Abu Dhabi, miste Vettel vrijwel de hele Derde Vrije Training vanwege een remprobleem en werd hij naar de laatste startplaats gezet omdat hij niet na de kwalificatie de pitstraat wist te bereiken met de auto vanwege een tekort aan brandstof. En er zijn nog veel meer voorbeelden.
Op basis van deze gegevens is er niet aan de indruk te ontkomen, dat Webber niet noemenswaardig meer problemen heeft met de auto dan Vettel. Het zou dan ook niet verbazingwekkend moeten zijn dat bij nader onderzoek blijkt dat beide auto's even sterk (of zwak) zijn.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties
Ik denk dat het grootste probleem van Webber de kwalificatie en het starten is. Hoevaak heeft Webber al niet een 'poepstart' gehad..
[quote]Hoevaak heeft Webber al niet een poepstart gehad[/quote]
Nou ik denk heeeeel vaak ;-)
Het valt wel op dat Webber sinds Austin ineens allemaal problemen kreeg.
Er is bij RBR sinds 2 jaar een duidelijke nummer 1 rijder. In racepace schelen ze eigenlijk niets maar Webber is ouder dus geven ze Vettel de het nieuwste/beste.
Logische gedachtegang.
[b]knip[/b]
[color=0000CC]Edit Crash2000:Op de persoon spelen is niet toe gestaan.[/color]
[color=0000CC]- Provoceren/uitlokken van andere leden is niet toegestaan. We zijn hier allemaal voor ons plezier en niet om elkaar "af te maken".[/color]
knip
Ha die Mad Markie!! Herinner jij je de reacties op Schumacher nog in de jaren 2000? Op dezelfde wijze wordt er nu over Vettel gepraat. Gewoon geen aandacht schenken en laten kletsen. Als Webber ook maar een fractie van de snelheid van Vettel had was hij zeker drie keren achter elkaar tweede geworden in de eindstand. Maar ach, die arme Webber moet het doen met inferieure materiaal. :lol:
Tjoge jonge wat nemen we het weer op voor Red bull
Natuurlijk krijgt Webber minder materiaal als Vettel
Het is zelfs in het Verleden al ens zo geweest dat Webber het oude chassis van Vettel kreeg !!!!
Tuurlijk is het begrijpelijk dat de snelste van de 2 het beste matriaal krijgt Het enigste wat RedBull fout doet (in mijn ogen ) is steeds blijven roepen dat er geen verschil gemaakt wordt want dat is er duidelijk wel !!!
[quote]Ha die Mad Markie!! Herinner jij je de reacties op Schumacher nog in de jaren 2000? Op dezelfde wijze wordt er nu over Vettel gepraat. Gewoon geen aandacht schenken en laten kletsen. Als Webber ook maar een fractie van de snelheid van Vettel had was hij zeker drie keren achter elkaar tweede geworden in de eindstand. Maar ach, die arme Webber moet het doen met inferieure materiaal[/quote]
Klopt Maestrocan, maar toen hoefde we niet zo op de tenen te lopen............
[quote]Tjoge jonge wat nemen we het weer op voor Red bull Natuurlijk krijgt Webber minder materiaal als Vettel Het is zelfs in het Verleden al ens zo geweest dat Webber het oude chassis van Vettel kreeg !!!! Tuurlijk is het begrijpelijk dat de snelste van de 2 het beste matriaal krijgt Het enigste wat RedBull fout doet (in mijn ogen ) is steeds blijven roepen dat er geen verschil gemaakt wordt want dat is er duidelijk wel !!![/quote]
@Pino, we mogen toch allemaal onze mening geven? Ook jij geeft met bovenstaande tekst je mening en dus mag een ander dat ook. Als fans het willen opnemen voor hun team of rijder is dat heel normaal. Of verwacht jij dat een Vettel fan zich tegen Vettel gaat keren omdat anti fans dit graag willen of dingen anders zien. Nee denk het niet. Een Hamilton fan blijft zich ook achter zijn rijder scharen ondanks alle berichten van een andere fan.
Mooi stukje wat als basis gebruikt kan worden om eventuele doemdenkers op hun plek te zetten :)