13 reacties | 3969x gelezen
16-08-2013 11:33
EvDelft | Het seizoen van 2014 is er één, waarin één van de grootste veranderingen in het technisch reglement plaats gaan vinden in de geschiedenis van de Formule 1. Niet alleen gaat de nieuwe 1,6 liter V6 turbomotor zijn intreden doen, er zijn ook wijzigingen in de reglementen waar het de ærodynamica aangaat en ook wat betreft KERS zijn er wijzigingen. Hier is een samenvatting van de veranderingen in het technische reglement.
Bron: Formula1.com
[u">Motoren[/u">
De atmosferische 2,4 liter V8, welke maximaal 18.000 toeren mocht draaien, wordt vervangen voor een turbomotor met een inhoud van 1,5 liter. Deze V6 mag een maximaal 15.000 toeren per minuut gaan draaien.
[u">
Versnellingsbak[/u">
De versnellingsbakken moeten met ingang van het nieuwe seizoen acht versnellingen voorwaarts hebben, tegen de zeven die dit jaar verplicht zijn. De achteruit blijft ook verplicht. De versnellingen moeten voorafgaand aan het seizoen gedefinieerd worden.
[u">
Energie Regeneratie Systeem (ERS)[/u">
In 2014 zal een groter deel van het vermogen geleverd worden door ERS. Samen met de motor, drijft dit systeem de auto aan. De 'K' is verdwenen uit de term, omdat nu niet alleen de Kynetische Energie - welke wordt opgewekt tijdens het remmen - wordt opgewekt, maar ook zal het de overtollige hitte gebruiken welke van de turbo vandaan komt. Het huidige KERS geeft een coureur per ronde gedurende 6 seconden een extra vermogen van 80 pk. Het nieuwe ERS zal de coureurs per ronde gedurende 33 seconden 160 pk extra geven. Om de extra weerstand die het ERS genereert bij het remmen - om op te laden - mogen de teams een elektronisch controlesysteem invoeren dat de achterwielen controleert.
[u">
Brandstof[/u">
Om zuinig rijden te promoten, krijgen de coureurs per race niet meer dan 100 kilogram brandstof mee.
[u">
Minimum gewicht[/u">
Om een compensatie te geven voor de het toegenomen gewicht van de nieuwe aandrijflijn, wordt het minimum gewicht van de auto verhoogd van 642 kilogram naar 690 kilogranm.
[u">
Uitlaten[/u">
In tegenstelling tot het huidige seizoen, waarin met een dubbele uitlaat wordt gereden, stellen de reglementen voor komend jaar dat er met een enkele uitlaatpijp moet worden gewerkt. Die moet opwaarts worden gericht om zo de voorkomen dat de uitlaatgassen worden gebruikt om extra neerwaartse kracht te genereren. Bovendien is het niet toegestaan dat er zich achter de uitlaatpijpen nog casco bevindt.
[u">
Hoogte van de neus[/u">
Om veiligheidsredenen zal de maximale hoogte van de neus van de auto in 2014 verder worden verlaagd. Op dit moment is die hoogte 550mm, voor volgend jaar wordt dat 185mm.
[u">
Voorvleugel[/u">
De voorvleugel zal volgend jaar iets smaller worden. Nu is die nog 1800mm breed, dat wordt volgend jaar 1650mm.
[u">
Achtervleugel[/u">
Ook de achtervleugel wordt anders in 2014. De onderste vleugel wordt verbannen en de de bovenste flap wordt een klein beetje vlakker van profiel.
❮ Vorig bericht
| Volgend bericht ❯