Menu
© Red Bull

Lewis Hamilton wint Grand Prix van Hongarije

36 reacties | 4615x gelezen
28-07-2013 16:10

rob1981 |

Lewis Hamilton heeft de Grand Prix van Hongarije op zijn naam geschreven. De Engelsman die een overwinning voor zijn thuis publiek een aantal weken geleden in rook zag opgaan, was vandaag iedereen het snelst af en wist voor de eerste keer in zijn loopbaan te winnen voor het team van Mercedes Grand Prix. Na de start was het hier en daar een beetje duwen en trekken waarbij Nico Rosberg en Felipe Massa met elkaar in aanraking kwamen. Beiden konden echter hun weg vervolgen maar tegen het einde van de race was het Rosberg die de strijd moest staken met een opgeblazen motor. Sebastian Vettel zat na zijn eerste pitstop vast achter Jenson Button en kreeg Romain Grosjean op bezoek nadat hem was gevraagd zijn remmen te koelen. In de 24e ronde van de race zag Vettel pas de kans Button voorbij te geraken. In een poging van Grosjean om de Duitser te volgen raakten de Engelsman en de Fransman elkaar. Grosjean zou later een drive trough penalty krijgen, maar niet voor dit incident. McLaren mag tevreden zijn met twee auto's in de punten. Met Button op de 7e plaats en Perez op een 9e neemt het team punten mee naar huis. Beiden stonden ze op een twee stop strategie. Adrian Sutil, die zijn 100e Grand Prix reed, moest uitvallen met een mechanisch falen, net als Valtteri Bottas, Esteban Gutierrez en Paul di Resta. Onze landgenoot Giedo van der Garde verzekerde zich van een 14e plaats en was sneller dan zijn teamgenoot Charles Pic en de beiden Marussia's. Weinig eer viel er ook te behalen voor de beiden Toro Rosso's. Met Jean Eric Vergne en Daniel Ricciardo op de plaatsen 12 en 13 doet het team uit Faenza, Italië, geen goede zaken in combinatie met eerdere Grand Prix. Lichtpuntje was er voor het team van Williams. Pastor Maldonado heeft eindelijk het eerste puntje van dit seizoen naar Grove gebracht.
Race uitslag Grand Prix Hongarije

PosNrCoureurTeamRondenTijdStartpositiePunten
110Lewis HamiltonMercedes701:42:29.445125
27Kimi RäikkönenLotus-Renault70+10.9 secs618
31Sebastian VettelRed Bull Racing-Renault70+12.4 secs215
42Mark WebberRed Bull Racing-Renault70+18.0 secs1012
53Fernando AlonsoFerrari70+31.4 secs510
68Romain GrosjeanLotus-Renault70+52.2 secs38
75Jenson ButtonMcLaren-Mercedes70+53.8 secs136
84Felipe MassaFerrari70+56.4 secs74
96Sergio PerezMcLaren-Mercedes69+1 Lap92
1016Pastor MaldonadoWilliams-Renault69+1 Lap151
1111Nico HulkenbergSauber-Ferrari69+1 Lap12
1218Jean-Eric VergneSTR-Ferrari69+1 Lap14
1319Daniel RicciardoSTR-Ferrari69+1 Lap8
1421Giedo van der GardeCaterham-Renault68+2 Laps20
1520Charles PicCaterham-Renault68+2 Laps19
1622Jules BianchiMarussia-Cosworth67+3 Laps21
1723Max ChiltonMarussia-Cosworth67+3 Laps22
1814Paul di RestaForce India-Mercedes66Hydraulics18
199Nico RosbergMercedes64Engine4
Ret17Valtteri BottasWilliams-Renault42Hydraulics16
Ret12Esteban GutierrezSauber-Ferrari28Gearbox17
Ret15Adrian SutilForce India-Mercedes19Hydraulics11

Bron: Formule1Nieuws.nl


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Dik verdiende win van Hamilton. Die laat ff zien wat racen is. Hulde :clap:

2 28-07-2013 16:12:25
mika1
Gold Member

Dik en dik verdiend, pure klasse, goed gefocused en met z'n werk bezig ;-).

28-07-2013 16:16:25
mnmracer
Silver Member

Champion's drive!

28-07-2013 16:16:44
FerrariFTW
Silver Member

Mooie race.

In mijn ogen duidelijke drive through voor Rosberg in de eerste ronde, heeft toch lichtjes Massa's race verpest, al is Massa nooit goed in de Hungaroring... Gek ook dat gij geen nieuwe voorvleugel kreeg want de schade was duidelijk zichtbaar, zeker na het tweede contact.

Je kan trouwens zeggen van Massa wat je wilt, maar samen met Alonso blijft hij gewoon de subliemste starter.

Ook een blundertje van de regie, de belangrijkste inhaalactie, die de race heeft bepaald niet laten zien... (Hamilton op Button)

Nooit gedacht trouwens dat Ven der Gard het WK zo zou bepalen. Hij moet toch echt is leren wat een blauwe vlag wil zeggen, want voor mij part mocht die al geschorst zijn.

0 28-07-2013 16:24:47
bvonk
Moderator

Leuke poging van Vettel om 2de te worden maar dat gaat bij Kimi natuurlijk niet lukken. Geweldig gereden van Hamilton en mooie eeste overing in zijn Mercedes. Had ik niet verwacht op deze baan en misschien kan Mercedes nu echt gaan strijden om het WK. McLaren nog niet waar ze horen maar in elk geval meer punten dan Force India en daar moet je nu even blij mee zijn als McLaren fan. Ferrari kon eerst nog wel wat goed maken tijdens een race maar met p4 verliezen ze toch een beetje de aanhaking met de echte toppers.

1 28-07-2013 16:28:51
f1stevie
Silver Member

top race van LH had ik zeker niet verwacht, en dik verdiende overwinning!

ook top van kimi, en super strategie, die lotus kan zeer goed met deze banden overweg!
onterechte straf voor grosjan vind ik, want deze gast geeft een toprace gereden, zonder straf zat het podium er zeker in!

de start van de Ferrari's was super maar tegenvallende resultaten!
de voorvleugel van massa hadden ze van mij wel mogen vervangen!

vettel geeft nog maar eens bewezen, als hij niet van pole kan starten, en ongestoord naar de finisch kan rijden, hij niet veel voorstelt!
om nog maar te zwijgen over zijn kinderachtig (en onterecht ) geroep over de boordradio, toen hij niet voorbij kimi raakt!

28-07-2013 16:57:32
pino73
Silver Member

Of 1 van de Mercedes rijders wereldkampioen wordt dit jaar betwijfel ik .
Maar als ze zo door gaan denk ik dat Mercedes wel een goede kans maakt om bij de constructeurs kampioen te worden .
Verder een leuke race Goed gereden van Giedo en leuk dat Williams nu eindelijk een punt binnen heeft geharkt

0 28-07-2013 16:48:15
agricondor
Senior Member

F1Stevie.
Wat zit jij nu dom te praten dat Vettel niet veel voorstelt als hij niet van pole kan starten.
Zeg dan gewoon niks of ga lekker in Belgie op een F1site liggen klagen.
Vettel komt toch maar mooi op het podium terecht en harkt gewoon mooi wat punten binnen.
Als Vettel niks voorstelt vraag ik me af wie het dan nog wel is.
Hamilton zeker omdat hij nu een mooie race heeft gereden en verdiend heeft gewonnen.
Als er 1 rijder is die constant rijd en elke race mooie punten weet te halen is het Vettel wel.
Hij is niet voor niks al jaren op rij de beste.
Ferrari vindt ik al helemaal triest.
Het hele weekend roept Alonso en Massa dat ze vooraan mee kunnen strijden.
Kom op zeg.
Die rode zeepkisten zijn toch niet vooruit te branden

3 28-07-2013 17:23:24
cajos
Bronze Member

nmracer

Leuk dat sommige mensen hier maar weer eens bewijzen geen verstand van formule 1 te hebben. Of gewoon weer selectief aan het shoppen zijn. Een coureur die van pole wint, dat levert meestal toch andere commentaren op.

Al die mensen weten er zeker niks van alleen jij wel?????

28-07-2013 17:31:05

Rookie

[quote]Oh dat heb ik gemist wat zei/deed lotus??[/quote]

Toen Vettel over de boordradio "huilde" zag je even later een beeld van de Lotus monteurs die al lachend zeiden: "Who is that guy"?

28-07-2013 17:31:35
f1stevie
Silver Member

agricondor

ik geef mijn menig waar ik wil, en jij gaat Absolut niet moeten zeggen in welk land ik me op een forum inschrijf!!

vettel wint met de snelste wagen! PUNT!
een andere rijder doet het met kwaliteiten en das mijn menig!
en daar blijf ik bij, tot het tegendeel is bewezen!

en zo bleten over de boordradio is WK onwaardig! het is gewoon een verwent jong, die alles zo in zijn handjes is gelegd! maar als hij er moeite moet voor doen en het lukt hem niet, begint hij te bleten! dit was deze middag nog maar eens duidelijk!

28-07-2013 18:07:16

@mnmracer

Dat Hamilton voor deze overwinning meer respect krijgt dan dat Vettel meestal krijgt als hij van pole wint is in dit geval wel terecht. Hamilton heeft met een mindere auto die sowieso al niet goed met banden omgaat gewonnen met een vrij grote voorsprong. Mercedes reed dit weekend voor het eerst met de nieuwe banden en als Hamilton dan zo wint is echt magistraal. Wel ben ik met je eens dat als Vettel wint zoals in Canada. Ook al had Vettel duidelijk de beste auto reed Vettel toen een heldenrace.

0 28-07-2013 17:58:59
sanderrych
Senior Member

Gaaaaaap, saaie race maar met verdiende winnaar. Grosjaen vindt ik "man of the match", wat een progressie maakt hij door zeg, een echte racer!
Vettel weer belangrijke punten, gewoon op weg naar zijn 4de wereldkampioenschap en ferrari? Helaas, jammerrrr. Alonso zal nooit zo goed zijn als Schumi.
maar van mij mogen ze Hongarije schrappen.

2 28-07-2013 18:07:24
mnmracer
Silver Member

Ik had eigenlijk gehoopt dat Vettel had geprobeerd de race uit te rijden voor die laatste pit stop. Had een machtig mooi gevecht geweest met Lewis!

28-07-2013 18:31:39

Rookie

We mogen van geluk spreken dat mnmracer geen wereldleider. In zijn dictatoriaal regime is er namelijk geen plaats voor mensen die onbewust onwaarheden verkondigen, geen statistieken bijhouden en van zaken totaal niets afweten. Deze horen namelijk op de brandstapel.

In zijn idyllische denkwereld is er alleen plaats voor intellectuele robots die deze gebreken niet hebben.

28-07-2013 18:37:59
leo1954
Gold Member

Feli LH, niets aan af te dingen.

2 28-07-2013 19:41:59

wow Lewis :clap: wat een race vanaf pole de race gecontroleerd grote klasse. SV dacht gister waarschijnlijk van die pak ik in e race wel want hij zal wel wederom problemen met de bandjes krijgen. Ook hier werd geroepen zal mij benieuwen hoelang het duurt voor lewis over de bandjes gaat piepen. Maar ik heb lewis niet horen piepen op de radio, hoorde wel iemand anders piepen op de radio omdat zijn voorligger niet zomaar aan de kant ging. SV was nooit een gevaar deze race die bleef te lang achter button plakken, waar lewis er wel in de zelfde ronde nog voorbij ging. Als Mercedes de banden slijtage onder controle heeft kan lewis nog wel degelijk gevaarlijk worden voor sv

Wat een race van lewis, absolute buiten klasse laten zien :clap:

28-07-2013 19:56:19
J-TuRismo
Gold Member

@MikelS

Vettel liep helemaal niet te janken bij dat moment met Raikkonen. Hij zei dat in the heat of the moment en gaf op het podium lachend toe dat er niks aan de hand was. Heel veel coururrs zeggen dit, Alonso en Button o.a. en jij grijpt het weer aan om Vettel af te kraken.

OT: strak gereden van Lewis. Optimaal geprofiteerd van het feit dat het Vettel niet lukte om langs Button te geraken, iets wat Lewis wel binnen een rondje lukte.

28-07-2013 19:57:05
Uran1
Bronze Member

mnmracer..
Je lijkt wel een Duitse herder die iedereen aanvalt als er iets gezegd wordt over zijn baasje.
Van de eerste 10 gekwalificeerde coureurs zouden met de beste wagen WK kunnen worden, zo weinig is het verschil tussen die personen.

0 28-07-2013 22:46:39
Locodice
Member

heerlijke race van lewis, 2 hele brute inhaal acties op webber. en dan onze denk ik toch wel zieligste coureur op het veld die bij lange na kimi niet voorbij zou kunnen, weer lekker klagen als een koter. zou echt top zijn als Mercedes het lek boven heb met de banden.

1 28-07-2013 23:47:50
eddieveens
Junior Member

Ik denk het niet. Ze hebben erg veel mazzel gehad met button tussen Hamilton en Vettel, maar ook dat de motor van Vettel even iets te warm werdt. Anders was Vettel er nog wel voorbijgekomen met de RBull. Hamilton ging ook erg vroeg naar binnen. 10 e ronde ofzo.

29-07-2013 07:26:47
;