104 reacties | 6519x gelezen
18-06-2013 21:50
|
Bron: F1pulse.com
Mark Webber kwam in aanraking met Nederlander Giedo van der Garde. Bij het weg accelereren zou de Australiër sporen hebben achtergelaten die lijken op Traction Control. “Je merkt onmiddellijk de sporen op de baan,” zegt Autosprint. “Deze hebben niet de continuïteit van een schreef.”
De bandenafdruk op het asfalt vertoont onderbrekingen, waardoor het patroon lijkt op die van Traction Control. Tot op heden heeft nog geen enkel team om een onderzoek gevraagd bij de FIA. Ook de FIA heeft nog niets van zich laten horen.
Hieronder ook een filmpje. Oordeel zelf of Red Bull opnieuw het reglement probeert te omzeilen!
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties
Alles wegwuiven als 'quality reporting en non argumenten is ook een vak apart
Ontopic
Mocht dit waar zijn of beter als het eens bewezen kan worden, mogen de heren bij RB de ogen wel uit hun kop schamen met hun klaagzang jegens Mercedes. Maar mocht er een systeem zijn zal het wel weer zodanig weg gemoffeld zitten dat de FIA het niet kan vinden, en anders kunnen ze altijd nog terugvallen op de doofpot.
Kunnen ze hem mooi naast de kleine moersleutels leggen waar de monteurs van RB vorig jaar in Canada in parcferme de wagen zaten aan te passen.
Tipisch dat die italianen weer iets aan het zoeken zijn voor Redbull te kloten..
@ Redactie , sorry maar ik noem liever het "beestje bij de naam" . . . .
@MNMRacer wat een vreselijk negatief en opjuttende reacties plaats jij. Jouw commentaren lezende krijg ik niet de indruk dat je een hoge pet op hebt van deze site. Waarom blijf je niet gewoon weg dan, beter voor je bloeddruk . . . .
Groet,
Het lijk op traction control, maar het is iets wat niet zomaar weggewerkt kan worden. Het kan via de ontstekking werken of remsysteem. Maar het kan ook via het kerssysteem worden veroorzaakt, want dat werkt via de remmen achter. Maar geloof mij dat de Fia er heen zal kijken als hun denken dat er iets aan de hand is. Vinden zullen ze het ook als het aanwezig is.
Had het Traction Control systeem ook niet een heel eigen geluid? Dan is het toch eigenlijk veel logischer dat het al eerder opgevallen had moeten zijn. Tenzij ze daar weer iets voor hebben gevonden natuurlijk.
Ben stiekem helemaal geen Red Bull fan, maar ik zou het erg jammer vinden als ze illegaal bezig zijn geweest, dus hoop dat het niks is.
dat ieder topteam de grenzen opzoekt van de regeltjes en er soms zelfs overheen gaat, is bekend, maar dat je dan fel reageert als een team ten gunste van alle teams bandentesten doet is hypocriet .
de sluwe vos Newey zal wel weer wat bedacht hebben.
Stijf chassis en hobbelig circuit in combinatie met de kwaliteiten van Webber bij het wegrijden?!
Het ziet er vreemd uit inderdaad en kan mij het vermoeden en de verdachtmaking voorstellen. Laat ze het maar onderzoeken en mocht het zo zijn dan verdienen zij net als ieder ander een gepaste straf voor het overtreden van de regels.
De argumentatie dat Brawn niet zo dom is om de regels te overtreden, kunnen nu dus ook voor Newey op tafel komen.
dit is volgens mijn wel een soort TC maar als het illegaal is kan ik mij niet over uitspreken!
hoe dan ook illegaal of niet het is weer red-bull en red-bull brengt de F1 veel geld op!
dus zal het wel weer met de mantel der liefde bedekt worden ( zakje $$$ )gelijk een paar jaar geleden
zielige mannen hier die altijd door die red-bull zonnebril kijken!
Indien er een onderzoek komt, hoop ik voor RBR dat zij geen TC hebben gebruikt. De straf zou zomaar kunnen zijn dat zij voor dit jaar gediskwalificeerd zouden worden. Hetgeen, voor zo'n overtreding, in mijn ogen wel de gepaste straf is.
Het zou niet de eerste keer zijn dat Red Bull de regels overtreed en ermee weg komt. Ik kan er niet bij dat deze auto 100% legaal is.
Desalniettemin laat eerst de experts er naar kijken.
Straks 3 illigale titels voor Vettel.
Dat je expert bent wil niet zeggen dat je gelijk hebt. Als blijkt dit waar is hoop ik dat Red Bull eindelijk een keer straf krijgt. Hoe vaak is Red Bull vorig jaar wel niet weggekomen omdat ze iets illegaals op de auto hadden. Ze moesten het er gewoon afhalen en klaar is kees. Ik hoop dan ook dat Mercedes vrijuit gaat ivm het bandenschandaal. Dat zou wel zo eerlijk zijn. Vergeet niet dat Red Bull het hardste schreeuwde dat Mercedes gestraft moet worden terwijl ze zelf ook altijd de boel bedonderen. Mercedes was ervan overtuigd dat ze niks illegaals deden. Als je toestemming hebt van Whiting zou ik ook hebben ingestemd. Wie niet?
Dat je expert bent geeft het wel een grotere kans dat je gelijk hebt in tegenstelling tot een stel forum-schreeuwers die niet eens inhoudelijk uit kunnen leggen waarom dit traction control zou zijn.
Je zou denken dat je na gele-vlag-gate vorig jaar Brazilië wat geleerd had, maar blijkbaar heb je nog een keer de behoefte om jezelf na 100 posts voor gek te zien staan als er weer uit komt dat iets "wat je zo zeker weet", gewoon weer een bullshit verhaal is.
Maar goed, vertel eens, hoe vaak is Red Bull weggekomen met iets illegaals?
@DeLaRosa (en alle andere slechte verliezers):
Hopen dat een team een straf krijgt is gewoon triest. Op de baan verslaan kan niet, dan maar achter de groene tafel, bah!
Mensen trekken hier meteen al conclusies uit, zoals jij ook doet. Vertel mij eens DeLaRosa, hoe vaak is Red Bull weggekomen met iets illegaals? Gewoon nooit, er was nooit wat illegaals bewezen. En ga jij nou beweren, met je beperkte kennis, dat er wel iets illegaals was? Ontwerp jij F1 wagens, zit je bij de keuring? Mocht je op beide vragen nee beantwoorden, zou ik geen uitspraken doen over wat wel en niet illegaal is en het overlaten aan de mensen die er wél verstand van hebben. Die hebben niks illegaals gevonden, dus ga ik ervan uit dat er niks illegaals aan was.
Zoals MNMracer aangeeft is er waarschijnlijk niks aan de hand, Canada is als stratencircuit niet het meest egale circuit op de kalender he.
Maar goed, blijf allemaal maar hopen op een straf. Dat is beter dan hopen op de snelheid die Vettel vertoont, dat is toch onbereikbaar voor de rest van het veld.
Tsja, om even terug te komen op Mercedes: laat ze maar gestraf worden.. Waarom? Dan stappen ze eruit en kan mijn geliefde Lewis de plaats van Jenson innemen bij Mclaren :-D.
Betreft RedBull: Het wordt tijd dat die patjakkers ook een keer worden gestraft, is het niet voor dit dan is het wel voor al die andere dingen waar de legaliteit sterk in twijfel wordt getrokken.
@Niiek:
Door wie werd het in twijfel getrokken? De concurrentie ja, er was niks aan de hand. Waarom zou de "FIArrari" Red Bull beschermen? Dat hebben ze vorig jaar ook al niet gedaan met een paar discutabele straffen die Vettel kreeg.
Jammer dat mensen niet kunnen accepteren dat Red Bull tot op heden naar de regels geleefd heeft.
[quote]zou het ene team hier in sommigen hun ogen wel moeten bestraft worden, terwijl een ander team kan doen en laten wat het wil.[/quote]
Sorry Mikels, hou je bij de feiten. Red Bull kan dus doen en laten wat ze willen? Waar baseer je dat op?
Jammer dat mensen niet kunnen accepteren dat Red Bull tot op heden naar de regels geleefd heeft.
Dan heb je naar een andere F1 gekeken dan ik de laatste 3 jaar, kom op man..
Dit soort berichten (geruchten) doen het toch altijd goed op de site. Ik vind het wel fijn dat het kan op deze site. Het wordt duidelijk als gerucht gebracht en denk jij er anders over geef dan op een normale manier aan hoe jij er over denkt. Bevallen de berichten je echt niet dan ga je toch lekker ergens anders f1 nieuws bekijken.
Kan niet het filmpje kijken op mijn tablet maar lijkt me sterk dat Red Bull echt traction control gebruikt. Zal eerder een uitvinding van Newey zijn die aan het randje zit van de regels. Als het echt omstreden is dan gaan andere teams hier wel echt werk van maken. Hoop dat er morgen een duidelijke uitspraak komt over Mercedes en dat we het weer over racen kunnen hebben want sommige zien nu echt alles als een aanval op hun team/favoriet.
@matsracing
Ik ben helemaal geen slechte verliezer. Ik kan mij wel ergeren aan jou en sommige andere personen op deze site die mensen helemaal de grond in boren omdat ze een andere mening hebben. Dat jij mij dan ook nog eens de grond in boort om iets wat ik niet gezegd heb vind ik buitengewoon jammer.
Ik heb gezegd dat als Red Bull TC gebruikt dat ik hoop dat ze gestraft worden omdat ze vorig haar vaak genoeg door de FIA gespaard zijn terwijl ze illegale onderdelen op de auto hadden. Dat is niet meer dan redelijk. Als Red Bull geen TC gebruikt wat ik persoonlijk denk dan gaan ze natuurlijk vrijuit.
Kijk dat jij als fan van Vettel hem verdedigt vind ik geen probleem maar als iemand een andere menig heeft kun je die ook respecteren ipv die persoon de grond in te boren.
Dat jij mij moet aanvallen door te zeggen dat ik beperkte F1 kennis heb is alleen maar een teken van zwakte bij jou.
Red Bull moest vorig jaar verscheidende keren onderdelen van de auto halen. Het lijkt mij dat als die onderdelen legaal waren dat die erop haden mogen blijven zitten toch?
In 2012 moest Red Bull van de FIA deze onderdelen van de auto verwijderen.
illegale wielnaaf
illegale bodemplaat
Als je van de FIA onderelen van je auto moet verwijderen of de auto aan moet passen dan lijkt mij dat zeker illegaal.
Het feit dat de FIA er pas tijdens het seizoen achter komt dat bepaalde vindingen van teams niet naar hun zin is, maakt een auto niet illegaal. Zoals op F1t ook werd gezegd: "Nullum crimen, nulla poena sine praevia lege poenali". Je kunt later van mening veranderen, maar niet met terugwerkende kracht goedgekeurde legale wagens illegaal verklaren.
Gebeurt constant, met alle teams (McLaren had vorig jaar de vloer en de vleugel). Je kunt dan wel klagen als je er op aangesproken wordt weinig kennis van zaken te hebben, maar dan moet je misschien niet zo definitief dingen claimen, als je dus niet de kennis bezit om zulke claims te maken. In een discussie kan je ook dingen vragen, om kennis op te doen.
Wanneer je toestemming krijgt voor een test onder bepaalde gestelde voorwaarden en je volgt deze voorwaarden niet op. Dat is wat ik er tot op de dag van vandaag van begrepen heb. Dan heb je regels overtreden toch?
Het is nu naar de motorsport council verwezen en dat is echt niet alleen door het klagen van RedBull. Daar zal een motivatie voor zijn en zij dienen zich te verantwoorden.
Mocht blijken dat alles conform de afspraken is, is er niets aan de hand. Echter twijfel ik aan het feit dat het volgens de toestemming van de FIA gegaan is.
Het zelfde geldt ook voor RedBull indien aangetoond kan worden dat het traction control betreft.
Niets moeilijks aan toch?
nu mss door het oog van de naald, maar hoop toch dat ze eens tegen de lamp lopen! zoals hierboven duidelijk aangetoond reden ze in 2012 illegaal rond! je mag het draaien hoe je wil! iets wat niet mag is in f1 illegaal, red-bull komt er altijd goed vanaf! kunnen jullie dat nu eens niet toegeven!
met al hen foefelen hebben we gehoord hoe succesvol ze nog zijn na de race in canada, het snotjong werd gewoon van het podium gefloten! weet je, dat VIND IK LEUK! waar is deze kop!ik druk met 2 handen :-)
@mnmracer
matsracing zei tegen mij: Hoe vaak is Red Bull weggekomen met iets illegaals? gewoon nooit, er is nooit iets illegaals bewezen. En ga jij nu beweren, met je beperkte kennis, dat er wel iets illegaals was?
Wie heeft er dan beperkte kennis?
De FIA heeft in 2012 2 keer Red Bull hun auto laten veranderen omdat er illegale onderdelen opzaten. onregelementair lijkt mij ongeveer hetzelfde te betekenen als illegaal. Anders had de FIA niet ingeggrepen.
ondanks mijn eerdere toezegging om mij niet meer met discussies in te laten kan ik het niet nalaten nogmaals te reageren. Dit soort discussies roepen herinnering uit 1999-2006 op. Toen werd alles wat Ferrari en Schumacher deden onder een vergrootglas geplaatst. Ze werden met de regelmaat van de klok van vals spelen beticht. Alleen maar omdat zij over de middelen en kennis beschikten om de mazen in het reglement ten volle te benutten. Red Bull doet tegenwoordig hetzelfde en worden door sommigen, die destijds Ferrari prezen om hun vindingrijkheid van illegale praktijken beschuldigd. Mijn ervaring met dit soort zaken is dat je geen aandacht meer aan dit soort aantijgingen moet schenken. Vroeg of laat verdwijnen ze vanzelf. Je moet begrijpen dat sommige reacties voortkomen uit frustraties van sommige fans. Vanwege de vele overwinningen van Vettel speelt hun favoriet al jaren een bijrol.
@maestrocan
Als je de beste bent sta je altijd onder een vergrootglas. Zolang ze binnen de regels winnen hoor je mij niet dan moeten de andere teams maar een betere auto bouwen. Maar de auto moet wel aan de regels voldoen. In 2012 was dat niet altijd zo dan is het niet meer dan logisch dat daar wat aan gebeurt.
Ik weet niet wat jij onder bijrol verstaat maar als je nu 2e wordt in het kampioenschap is dat volgens mij geen bijrol.
DelaRosa
De auto is nimmer illegaal geweest, net als mijn andere voorbeeld de Renault van Alonso waar hij in 2005 en 2006 de titel won door het gebruik van massadempers.
Of zie ik het nu verkeerd?
Dat ze de grenzen zoeken en dat andere teams en de FIA de teams terugfluiten is niet meer dan logisch. Of is de Brawn van 2009 ook illegaal geweest? En de Williams van 1992 en zo kunnen we nog wel even door gaan!
Bovendien is dit hele stuk door fans en een flut bron in het leven geroepen en ondertussen dusdanig door technische mensen uit de autosport ontkracht, dat het eigenlijk al geen nut meer heeft dat wij hier nog een discussie over voeren. De storm is al weer over gewaaid.
Mooiste voorbeeld op Twitter is een verwijzing naar de Dragraces waar wheel hop dagelijkse kost is.
[quote]Ik weet niet wat jij onder bijrol verstaat maar als je nu 2e wordt in het kampioenschap is dat volgens mij geen bijrol.[/quote]
Als je aan de mensen op straat vraagt wie in 2003 kampioen in de F1 geworden is zullen ze allemaal Schumacher. Vraag ze wie tweede geworden is en een paar die het weten. Dat noem ik bijrol spelen. Over een paar jaren herinnert niemand zich de nummer twee in de stand om het kampioenschap.
@lars75
Hoe je het nu ook wilt bekijken die onderdelen van de auto waren gewoon illegaal. Anders had de FIA die wel laten zitten. Het zou helamaal mooi zijn moest je legale onderdelen van de auto halen.
@DelaRosa
Wat jij wil! Prima toch, dan zijn ze illegaal.
Gezellie zo, of niet dan?
Als je het beste team bent wordt er nu eenmaal op je gelet en komt dat in het nieuws. Na de suprematie van Ferrari zijn onze gevleugelde vrienden van Red Bull aan de beurt. We gaan vanzelf horen wat de FIA ervan vindt....
wat is de redactie on-topic zeg, aan de andere kant, het is ook moeilijk een discussie te beginnen over iets wat er niet is
Als je dit nu als breaking news had gepost, swah, maar het is inmiddels al 7 uur bekend dat dit niets meer dan 'quality reporting' van Italiaanse media is.
@ScarbsF1 Is this TC-thingie story about RBR worth checking by you 2 technical guru's ??
Craig Scarborough ‏@ScarbsF1: Nope, its just drivetrain oscillation causing a momentary change in toque at the wheels
Matt Somerfield ‏‏@SomersF1: Long winded answer: Slow speed traction causes drivetrain oscillation along with vertical sidewall deformation