Menu
© Red Bull

Boze Mateschitz in gesprek met Ecclestone

14 reacties | 3880x gelezen
13-05-2013 14:37

wicked |

Red Bull Racing eigenaar Dietrich Mateschitz heeft het vuur geopend op de leiding van de Formule 1, hij bekritiseert de sport dat het niet langer meer gaat om het racen. Wederom wordt er gediscussieerd over de huidige Pirelli's die agressief slijten waardoor de coureurs en teams genoodzaakt zijn om meer pitstops te maken. De eigenaar van zowel het team als het welbekende energie drankje heeft laten weten dat zijn team behoorlijk gehinderd wordt doordat de banden te veel slijten. Mateschitz was aanwezig bij de Grand Prix in Spanje waar hij zelf toe moest kijken hoe zijn coureurs met moeite de finish konden halen. Waar ze de vorige Grand Prixs meestreden voor de overwinning, waren zij dit weekend niet in staat om het tempo van Ferrari en Lotus bij te benen. Dietrich Mateschitz heeft na de Grand Prix op het circuit Barcelona een gesprek gehad van 45 minuten met formule 1 suprémo, Bernie Ecclestone. Hij verklaarde later dat Pirelli te ver is gegaan bij de eis qua degradatie en dat de banden dus te extreem slijten. "Iedereen hier weet wat er op dit moment gebeurd, dit heeft simpelweg niets mee met racen te maken. Het is een competitie wie de banden het beste onder controle kan houden," vertelt Mateschitz. "Er is geen competitie meer in de kwalificatie, iedereen probeert zoveel mogelijk de banden te besparen voor de race. Als we het maximale uit onze wagen zouden willen halen, dan moeten we wel 8 tot 10 keer een pitstop maken". "Het was de bedoeling om meer pitstops in de sport te brengen om iets meer spanning terug te krijgen in de sport. Maar het was niet de bedoeling dat het zo vaak zou moeten. Ze zijn volledig afgedwaald, de situatie is nu helemaal anders". De frustratie in huize Red Bull is erg hoog, Christian Horner weigerde het daarom ook om tijdens de gebruikelijke media meeting op te komen dagen. Red Bull adviseur Helmut Marko heeft laten weten dat het niet alleen gaat om de prestaties van de wagens, maar dat nu ook de veiligheid wordt geschaad. "Kun je nou werkelijk van ons verwachten dat wij rustig moeten zijn met onze banden, dat we tegen onze coureurs moeten zeggen dat ze rustig moeten rijden? We moeten onze set-up dusdanig aanpassen dat de slijtage het minste is. Ik vraag me af of er binnenkort een groot ongeluk komt door de banden die spontaan kapot gaan," verklaart Helmut Marko. "We zijn ons er van bewust dat dit risico erg groot is, het enige wat we kunnen doen is Pirelli erover informeren". Pirelli heeft te kennen gegeven dat de 4 benodigde pitstops te veel waren dan wat zij hadden verwacht. Inmiddels hebben zij verklaard dat zij vanaf de Britse GP met vernieuwde banden zullen komen.

Bron: Autosport.com


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

SFerrari
Senior Member

ahahahaha wat een zielige arrogante jankerds daar zo. Ze kunnen het niet winnen en gelijk janken. Valt met nog op dat ze niet eens gepleit hebben dat ze enkel competitie mogen krijgen van GP2-bolides

1 13-05-2013 15:13:58
leo1954
Gold Member

SFerrari, ook Massa zat gisteren te "janken" zoals jij dat noemt. Ik vond het geen janken, maar over je voorwielen wegglijden is niet prettig. Zelfs Pirelli zelf vond 4 stops te veel. Wat ze niet zeiden dat het zelfs tussen die stops er niet mee te racen valt. Kijk nu eens naar LH, op de eerste rij starten en dan 12de worden. Dat heeft niets meer met racen te maken. En die levensgevaarlijke lekke banden, het is te gek voor woorden.

En RBR is echt niet de enige die aan de bel trekken. Zelfs Alonso had het er vorig jaar al over, toen hij nog voorstond in de stand. Dat bewonderde ik van hem.
RBR staat bovenaan met Vettel in de stand. Ze hebben gewoon gelijk. Winnen kunnen ze dus wel.

En SanderD, Pirelli loopt al voor de tweede keer te roepen dat ze de banden gaan aanpassen. Ze zouden de harde compound voor Spanje ook hebben aangepast.

13-05-2013 15:33:28
SanderD
Rookie

Zou ook belachelijk zijn als ze midden in het seizoen de banden gaan lopen aanpassen, competitievervalsing van de bovenste plank.

0 13-05-2013 15:27:31
WerfieF1
Bronze Member

Beste Allen,

Ik ben absoluut geen RBR (verre van dat zelfs) maar ook ik ben van mening dat de huidige Pirelli's niks meer met racen hebben uit te staan.

Natuurlijk is de situatie voor alle teams gelijk. Echter geef ik Mateschitz meer dan gelijk dat in feite "een race" een optocht is met het vizier op het profiel van de band gericht i.p.v. de bolide voor je.

Kijk maar eens naar de inhaal acties van de huidige races, daar is toch echt geen donder meer aan. Als coureur "A" coureur "B" inhaalt kan vervolgens coureur "A" door DIE KLOTE (sorry) BANDEN nooit meer direct een inhaalactie terug plegen omdat waarschijnlijk zijn banden al aan gort zijn . . . . . . Nee sorry hoor ik vind het allemaal erg slap . . . . .

1 13-05-2013 16:23:40

Rookie

En weer is het Red Bull die het voor touw neemt om over de banden te zeuren. Tuurlijk kan er niet geracet worden zoals het moet, en daar moet er naar gekeken worden voor 2014. Maar zoek dan eerst oplossingen ipv bij elke gelegenheid met de pers te staan kletsen. Een simpele geen commentaar doet wonderen...

13-05-2013 17:05:57
pino73
Silver Member

Zeikerds huilers ect ect je kunt zeggen en denken wat je wilt van RedBull of Mateschitz Hij heeft wel een punt wat betreft veiligheid We hebben allemaal in de 1e vrije training kunnen aan schouwen dat een band na 11 ronde zijn gehele loop vlak verloor (volgens mij bij Di Resta) Dit gebeurde tijdens uitkomen bocht waardoor er relatief weinig gevaar voor de rijder was Maar wat nu als het gebeurd tijdens aan remmen na een lang recht stuk met snelheid 300 plus ?!?!
Of zijn wij R Schumacher vergeten met zijn klap in Amerika ? Pirelli maakt op dit moment banden die ik niet eens onder een Suzuki Alto zou durven monteren ! En ook al zou het de opracht geweest zijn van de Fia Een banden leverancier heeft in mijn ogen wel de plicht om de boel veilig te houden Ook al betekent dit tegen de wens van de Fia in gaan

0 13-05-2013 18:29:07
Indo-Lee
Gold Member

De enige die voordeel heeft met die banden is Pirelli zelf. Ze leveren meer banden per race dan welk ander merk in het verleden. Hoe meer banden er gebruikt worden, hoe hoger de omzet. Centjes dus, zal Bernie hier dan ook achter zitten??? Waar geld is, is Bernie ook aanwezig.

0 13-05-2013 18:37:52
CannonDale
Senior Member

Ik kan me vinden in al jullie comments, maar laten we even terug denken naar vorig jaar. In de eerste paar races had iedereen moeite met de banden en hoe ze deze moeten controleren. Verder in het seizoen zag je dan ook duidelijk dat iedereen een beter begrip kreeg van de banden en gingen deze langer mee. Over de helft van een seizoen zag je zelfs dat 1 of 2 stops bijna de standaard werden. Tegen het eind van het seizoen werd er zelfs door meerdere teams eenstoppers uitgevoerd. Dat zal dit jaar niet anders zijn. Dat is dan ook de reden waarom Pirelli de opdracht kreeg om de banden dit jaar nog iets meer te laten slijten dan vorig jaar.

Ik denk zelf dat Barcelona een uitzondering zal zijn met 4 stops. Dat zal echt niet veel vaker voor gaan komen naarmate het seizoen vordert en iedereen de banden beter begrijpt. Pirelli moet naar mijn mening dan ook nog geen drastische veranderingen gaan maken want over de helft van het seizoen zullen 1 en 2 stoppers weer de standaard zijn en is iedereen weer blij.

Mijn bescheiden mening..

1 13-05-2013 22:44:51
paapmans
Bronze Member

normaal ben ik het niet met hem eens maar nu wel .
racen is op de limiet rijden ronde na ronde ,en niet voorzichtig rijden omdat je banden er anders na een paar rondjes al aan gaan.
maar de oorzaak is de fia en niet pirelli.
mateschitz is niet de enige die klaagt er zijn ook enkele coureurs geweest de afgelopen tijd.

13-05-2013 23:33:57
LeFennec
Member

Hij heeft toch gelijk of niet soms?

Het is tegenwoordig geen racen meer maar een busrit op een weg met veel bochten. Eerst was het zaak de F1 te remmen door banden met groeven nu hebben ze DRS gekregen om in te kunnen halen. Laat meteen al zien dat een coureur niet eens meer het zelf kan doen zonder hulp middel. Oh ja en laten we Kers niet vergeten dat helpt ook nog een beetje. Ach ja en dan nu de banden die zo bezopen reageren op een snellere auto dat ze binnen 10 ronden volledig aan gort zijn.

Stop!!

Al die snufjes gadget enzovoort uit de F1 en laat een doureur racen voor wat hij waard is.

Duim voor Mateschitz die zijn mond tenminste opendoet.

0 17-05-2013 20:21:28
;