Menu
©

Pirelli gaat compounds veranderen [UPDATE">

18 reacties | 2274x gelezen
14-05-2013 15:39

Panoz |

Pirelli heeft bekend gemaakt dat het de banden compounds vóór de Britse GP zal gaan veranderen. De bandenleverancier heeft toegegeven dat vier pitstops per race teveel van het goede is. Fernando Alonso won gisteren de race met een vier stop strategie en de meerderheid van de teams koos voor hetzelfde aantal stops. Volgens Paul Hembery had Pirelli niet zoveel pitstops als doel en wil het nu voor de Britse GP met een oplossing komen voor dit probleem. Paul Hembery zei na de race in Barcelona: “Ons doel ligt tussen twee en drie stops per race en vier zijn er dus duidelijk teveel. In feite is dat ook nog maar één keer eerder gebeurd, dat was in Turkije tijdens ons eerste jaar in de F1. We zullen op tijd vóór de Britse GP gaan zoeken naar veranderingen. We willen er zeker van zijn dat we ons doel vasthouden en de problemen snel oplossen.” Hembery vertelde verder nog dat hij liever nog sneller met een oplossing zou komen maar dat dat vanwege het tijdsbestek niet mogelijk is. “We gaan er morgen over praten. Er staat voor morgen een vergadering op de planning en daar gaan we onze plannen doornemen. Ik zou het liever voor Canada al veranderen, Monaco is het al te laat voor maar voor Canada zou mooi zijn. Vergeleken met Barcelona is Canada minder agressief. Dit circuit is erg zwaar voor de linker voor, - en achterbanden. Je zag vandaag dan ook een aantal auto’s dat het moeilijk had met de achterbanden. Vooral Mercedes had last van zwaar degraderende achterbanden. Voor Silverstone moeten we het dus weer goed voor elkaar hebben,” aldus Hembery. [UPDATE">: Inmiddels heeft Pirelli laten weten dat de compounds al voor de race in Canada veranderd zullen worden.

Bron: espnf1.com


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

leo1954
Gold Member

Zeiden ze dit voor de race in Spanje ook al niet? Het blijft toch onvoorstelbaar, die vele stops zijn op zich al verschrikkelijk, maar dat is bij lange na niet het ergste.
Tussen die stops kun je niet racen, zou je dat doen moet je wel 10 of meer stops maken. Dat verzin ik niet zomaar, dat zeggen de teams en coureurs.

1 13-05-2013 12:04:06

@Leo: alleen de harde compound hebben ze aangepast, deze is wat harder gemaakt. Verder zouden de andere banden gelijk blijven zoals ze waren, hebben we wel gezien @ de medium die er paar keer is afgelopen tijdens de laatste 2 GP weekenden.

En daarmee overdrijven ze het ook niet. Kwalificatie pace en race pace zit gewoon een verschil in van 7~12 seconden op een baan van 81 seconden. Ze rijden in de race tijden van 88~93 seconden. Oftewel de coureurs moeten zo'n 8~15% van hun prestaties inleveren om de race uit te kunnen rijden. De snelle rondes zijn neergezet in 10~15 ronden voor het eind van de race, vlak na hun laatste stop waarna ze al snel rond de 1:30 blijven schommelen..

Vroeger dan reden ze een kwali tijd, waren ze met een volle tank 4sec langzamer en met een lege tank, reden ze soms nog op het setje banden die niet waren gewisseld, nog kwalificatie tijden..

GP Spanje in 2008
Raikkönen tijdens kwali/race - 1:20.701/1:21.670

13-05-2013 14:09:05
mika1
Gold Member

Het is ook gewoon een vorm van competitievervalsing, dit zou dan na Spanje de tweede keer zijn dat het je het weer gaat veranderen.

Overigens hoorde ik voor de race dat Pirelli een conservatieve bandenkeuze had gemaakt en dat de harde band langer meegaat. Ik wil niet weten wat er dan was gebeurd zonder die nieuwe harde band, 6, 7 of 8 stops? Zeg het maar. Ze zijn helemaal doorgeslagen.

0 13-05-2013 14:01:42
Indo-Lee
Gold Member

De banden van Pirelli zijn gewoon bagger. Zij verklaarden dat er per race maar 3 pitstops zouden plaatsvinden. Afgelopen race bleek dat de banden veel korter meegingen dan wat Pirelli verwacht had. Bij Pirelli snappen ze het zelf niet meer wat voor banden zij produceren. Wordt tijd voor een andere bandenleverancier die weet wat ze doen.

1 13-05-2013 18:15:06
f1stevie
Silver Member

en toch blijf ik het allemaal zever vinden! het is voor iedereen gelijk!
de ingenieurs hebben tijd genoeg gehad om een wagen te bouwen, en ze wisten goed genoeg welke banden er gingen komen!

ik vind het ook spijtig dat er niet meer normaal kan gereden worden! maar het is nu eenmaal zo en het is voor iedere team gelijk!

het zou nu ook zever zijn mochten ze nu banden brengen waar je een hele race kan mee rijden! dan moeten ze tanken maar weer brengen ook, het is 1 kloteboel maar dat geeft de FIA en bernie er zelf van gemaakt

13-05-2013 19:33:16
FFerarri
Senior Member

Dat de banden te veel invloed hebben ben ik het mee eens maar dat je moet je niet midden in een seizoen veranderen dat is competitie vervalsing.

Daarnaast zullen de teams de banden langzaam maar zeker beter onder controle krijgen en dus ook 3 stoppers kunnen doen als kimi. Het enige wat veranderd moet worden is dat het loopvlak er niet zomaar af kan schieten dat is gevaarlijk en oneerlijk, Voor de rest hetzelfde houden want hadden de teams die nu klagen hun huiswerk beter moeten doen ze wisten welke banden er kwamen.

0 14-05-2013 12:58:41
Mr_Hond
Gold Member

Ik vind de het toch wel apart dat je zo snel iets aanpast.
Na Bahrain waren er weinig klachten.

En zowel Massa als Alonso reden aardig aggresief deze race en hadden toch weinig problemen en konden makkelijk goede ronden tijden rijden.

Maar RBR heeft dus wel geld voor een top ontwerper maar geen centen voor iemand die kan rekenen?
Want daar ding het fout ze waren steeds te laat met stoppen.
Het is toch gewoon niet het vermogen hebben om aan te passen wat RBR nekt.
De laatste jaren reden ze rondjes net zo lang tot dat de rest ook zijn stop maakte.
Nu willen ze dat weer doen maar loopt het steeds fout.
Verander je tactiek dan! je kan toch rekenen?

En Mercedes met hun grote geld en 150 technische directeuren moet zich gewoon kapot schamen.

Het is wel heel flauw omdat het vooral Alonso en Raikkonen zijn die wel goed met alles om kunnen gaan de banden maar anders moeten worden.
Maargoed dreigen dat je gaat stoppen met je team als het even niet lekker gaat is een kunstje wat Ferrari als de beste kan dus nu weten ze ook eens hoe het voelt als iemand anders dat doet.

Maar alle teams die zeuren moeten even naar McLaren kijken.
Gewoon hand in eigen boezem steken en eerlijk zeggen dat de auto die je gemaat hebt niet goed genoeg is.

En mocht die RBR het in eens weer goed doen op de nieuwe banden hebben we weer een lege F1 titel...

3 14-05-2013 16:02:08
mika1
Gold Member

En ze gaan het nog doen ook, dat is dus de tweede keer en dat binnen 7 races, dat de banden worden veranderd. Zo beïnvloed je dus het kampioenschap. Wat een pl***iszooi maken ze ervan.

14-05-2013 16:08:15
FFerarri
Senior Member

@mr hond
Idd als na die veranderingen red bull weer domineert na een aantal races kijk ik dit seizoen niet meer af en hecht dan ook geen waarde meer aan de titel dat is gewoon competitie vervalsing.

14-05-2013 16:09:55
leo1954
Gold Member

[quote]Na Bahrain waren er weinig klachten.[/quote]

Dan heb je Massa niet gehoord Mr_Hond. Twee keer een lekke band, dat had deze coureur die toch al een tijdje meerijdt nooit gehad. En wat voor lekke banden! Het is nog eens levensgevaarlijk ook. LH wordt 5 plaatsen terug gezet door zo'n ontploffend bandje. Ook de winnaar spreekt over het kapot gaan van de sport. Of je nu wint of vierde wordt.

Steeds wordt er naar RBR gewezen dat zij de banden willen veranderen. Ik heb het vorige keer ook al gezegd, de meeste teams willen dat, ook Ferrari. Slechts het team waarop deze bandjes zijn getest en die testauto heel goed kennen zijn tegen. Wanneer gaan jullie ogen nu eens open?

15-05-2013 12:55:33
Indo-Lee
Gold Member

Het is dit seizoen een aanfluiting met de banden. Lewis kan niet langzamer rijden om de banden te sparen. F1 is racen, dus snel rijden.

0 15-05-2013 10:01:20

Oke, even ter info.. Red Bull wou dat de harde compound veranderde, en dit gebeurde. Wat hebben we gezien tijdens de race? Dat ze een kortere stint op de hardere band konden rijden en op dit setje een flink stuk langzamer was dan de concurrentie. Net als Mercedes, had over het algemeen een langere stint op de harde banden maar verloor gemiddeld 1.5/2sec op de kop van het veld.

Het is leuk om moord en brand te schreeuwen dat Pirelli naar het team van RBR luistert, de door hun vereiste wijzigingen finishten Seb en Mark op 39 en 47sec van Alonso.. Nog steeds overtuigd dat RBR het favoriete team is van Pirelli? Statistieken zeggen dus duidelijk wat anders.. ;-)

Mocht Pirelli de rest van de banden aanpassen op dezelfde manier als de harde compound, dan zien we Red Bull net als Mercedes afdweilen naar het middenveld en zal Ferrari dit jaar dominant de beide titels binnen slepen samen met Lotus met Force India er achteraan. Voor Monaco laten ze het zo, ze kunnen de banden nog ruimschoots maken, maar met de afgang die ze het team uit Duitsland hebben gegeven zullen ze waarschijnlijk hun een handje helpen. Moeilijk inhalen @ monaco immers, Mercedes heeft een goede kwalificatie pace op dit moment. Dit is het minste wat ze kunnen doen :lol:

Pirelli geeft jammer genoeg dus ook niet toe waarom ze het moeten veranderen. We hebben al diverse keren spontaan het loopvlak van de banden zien rollen en dat is simpelweg de grootste reden waarom ze dit doen. Maar door de controversie die ontstaat in de media dat ze naar Dietrich en Bernie luisteren, kunnen ze hun handen in onschuld wassen dat ze in feite levensgevaarlijke banden hebben geproduceerd. Wat als dit op 300km/u gebeurd? ;-)

0 15-05-2013 10:57:57
;