Menu
©

Red Bull: “Sebastian Vettel negeerde teamorder”

57 reacties | 4380x gelezen
24-03-2013 16:36

|

Red Bull teambaas Christian Horner gelooft niet in de uitleg van Sebastian Vettel bij de controversiële inhaalactie van de Duitser op teamgenoot Mark Webber. Vettel claimde na de race dat hij de actie niet met opzet deed.

Bron: Autosport.com

De gezichten spraken na de race boekdelen. Mark Webber was furieus nadat Vettel een teamorder had genegeerd vanaf de pitmuur. Horner staat nu tussen twee vuren. Hij gelooft ook niet dat Vettel de plaats zou hebben teruggeven aan de Australiër mochten ze daar om gevraagd hebben.

“Denk je nu echt dat hij de plaats zou hebben teruggeven, mochten we daar om gevraagd hebben? Er was absoluut geen punt toe. Hij maakte het overduidelijk wat zijn bedoeling was met de inhaalactie. Hij kreeg de communicatie. Hij besloot om die te negeren,” zegt Horner.

“Hij plaatste zijn doel boven dat van het team. Hij focuste zich op die acht punten verschil, tussen de eerste en de tweede plaats. Dit was ronduit verkeerd. Hij heeft nu geaccepteerd dat dit niet de juiste handeling was."

Mark Webber en Sebastian Vettel kregen de teamorder in de 43ste ronde om niet meer van positie te wisselen. Deze actie was gerechtvaardigd om beide kemphanen niet te laten strijden tegen elkaar uit vrees voor forse bandenslijtage tot het einde van de race.

“Wagens volgen van dichtbij vernietigen de banden,” legt Horner uit. “We wisten al gedurende het hele weekend dat we beperkt zaten met de banden. We wilden geen onnodig risico nemen, om een banden tekort te hebben.”
“Vanuit het teams perspectief, proberen we de race te controleren vanaf de laatste stop tot het einde van de race. Op dit punt in het seizoen, lijkt het logisch om de 43 punten binnen te halen. Sebastian koos ervoor om die extra acht punten binnen te halen. Hij nam het heft in eigen handen. Hij heeft hiervoor zijn excuses aangeboden aan het team en Mark.”

Horner besloot nog om te zeggen dat het team een lange debriefing had na de race. Hij hoopt dat het team zonder slechte gevoelens verder kan. “We hebben met beide rijders gesproken. Vettel heeft zijn excuses aangeboden aan Mark en het team. We hebben onze debriefing afgesloten, zoals gewoonlijk, en kijken nu uit naar de volgende race,” aldus de teambaas van Red Bull.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

lars75
Diamond Member

Deze akties maken van mannen als Senna, Schumacher, Alonso, Vettel en Hamilton kampioenen en zorgen er voor dat Irvine, Barichello, Coulthard, Massa en Webber dat nooit zullen worden. Wil je kampioen worden zijn de punten duur, zeker als het zo onvoorspelbaar is als nu!

1 24-03-2013 16:39:41

Da's een dubbele comment Lars :lol: Of blijft de control v hangen soms? :-P

24-03-2013 16:42:13
TiTaNuZ
Senior Member

Aan de gezichten te zien ie er zeker spraken van mis comunicatie betreft team orders gepaard met waarschuwingen , en als men in deze het negeer , hoort men niet thuis in een team in zo verre wat ook het belang zal zijn . het seizoen is nog lang er zijn nog voldoende punten te verdelen. Webber had voor mij ook mogen winnen en vettel had best wel genoegen mogen nemen met een tweede plaats. verder snap ik niet waarom men oude koeien uit de sloot moet halen over grootheden van toen , dat staat ver buiten de gebeurtenissen van nu . ik denk ook eerder dan Vettel dit jaartje uit zal zingen en hopelijk niet al te vaak z'n kont tegen de krib aan gaat gooien. teamorders zijn teamorders liever zie ik ze niet dan krijgt men geen discussie's als deze .

0 24-03-2013 19:18:16
leo1954
Gold Member

Vettel was niet laf, maar wel erg dom vandaag. Hij stond zelf niet eens achter hetgeen hij deed, hij bood tenslotte zijn excuses aan naderhand. Had hij achter hetgeen gestaan wat hij deed zou het een heel ander verhaal zijn. Ik heb er geen moeite mee toe te geven dat ik zelf vind dat degene waarvan je fan bent een fout maakt.

Dit heeft niets te maken met het feit dat de groten dit allemaal doen, Vettel was vandaag groots geweest als hij naar zijn team had geluisterd. Maar fouten maken we allemaal en dan maar winnend afsluiten.

0 24-03-2013 20:21:39
pino73
Silver Member

Gewoon goed gedaan Wat zou er gezegd worden als hij aan het eind van het seizoen 8 punten te kort komt om kampioen te worden ???

0 24-03-2013 21:34:41
Fasterrrr
Rookie

Die moeten ze een keer ontzettend hard op z'n fl*kk*r geven bij RB!!!!

Echt he..... Wat denkt hij nou? Ik bied na afloop mijn excuses aan en het is weer
goed...... Zand erover en we praten er niet meer over........

Wat een verwend irritant jong is dat........

1 24-03-2013 21:47:53
mnmracer
Silver Member

Hier kan maar een ding op gezegd worden. [b]Mark Webber's eigen woorden[/b]: Natuurlijk negeerde ik de teamorders. Ik zag een kans om een plek hoger te finishen, dus ik ging er voor.

24-03-2013 22:28:59
Lucchese
Senior Member

Ik vind hier dus echt niks groots aan. Webber reed op cruise mode, en Vettel heeft daar gebruik van gemaakt. En dat had ie echt niet moeten doen. Dit staat hem dus echt niet goed. Weet ie zelf ook wel..

0 24-03-2013 22:58:52
pino73
Silver Member

Ach nu heeft Vettel (lees RedBull) hun eigen Oostenrijk (schumacher/barrichello) Alleen minder opzichtig gedaan Simpel maar doel treffend

1 24-03-2013 23:34:34
crash2000
Diamond Member

@pino73, als je daar een vergelijking mee wil maken dan kies je hier voor het verkeerde team, die eer komt m.i. meer toe aan Mercedes-GP.

24-03-2013 23:39:50
Deefje
Silver Member

Ik vind het prima dat Vettel zijn eigen plan trekt en gewoon niet luistert.Ik begrijp teamorders maar alleen niet zo vroeg in het seizoen.Webber gedroeg zich als een kleine verwende jongen die zijn zin niet kreeg en dat is iets waar ik weinig respect voor kan opbrengen.

Alleen kan ik op dit moment ook geen respect voor Vettel opbrengen omdat hij zich ook als een klein kind gedraagt.Als je vind dat je in je recht staat om die positie te pakken dan maak je dat kenbaar,maar dan ga je niet als een watje je excuses aanbieden om de lieve vrede te bewaren.

Het maakt me niks uit wie er in China wint maar ik hoop voor een keer dat het geen Webber of Vettel is...

0 25-03-2013 10:49:13
herdanto
Rookie

Teamorders zijn er voor beide rijders, Vettel gaat nu voor de punten en dat is aan een kant begrijpelijk maar Webber heeft in het verleden ook aan wereldtitels van Vettel meegeholpen. Hoe gaat Vettel reageren als hij aan het eind van het seizoen hulp van Webber nodig heeft om eventueel weer kampioen te worden en Webber hem laat zakken. Af en toe moet je ook iemand een pleziertje terug doen voor bewezen diensten, regeren is vooruit zien
Wat Schumacher en Barrichello betreft S had in zijn contract dat zijn teammaat hem altijd voor moest laten en B nam hier genoegen mee omdat 2e bij Ferrari hem beter leek dan 1e bij een ander team en zo bleef hij een eeuwige tweede.

0 25-03-2013 11:01:40
Baremans
Silver Member

1. Je hebt maar x motoren beschikbaar voor een heel seizoen. Dus zodra je kans hebt om ze te sparen, dan maak je van die kans gebruik.
2. Er was wel een gat naar de MGP's, maar dat was niet zodanig groot dat de RBR's hun banden strijdend aan gort konden rijden. Dan hadden de MGP's hen alsnog kunnen inhalen.

Dus geeft RBR "code21", of hoe ze het ook noemen, waardoor de rijders niet meer met elkaar mogen strijden en ze de race controlerend uit moeten rijden. Vettel beslist om dit naast zich neer te leggen en om voor het persoonlijke en korte termijn gewin te gaan.

Ben je daardoor een grote? In mijn ogen ben je dan een klein kind. Of je dan VET bent, HAM, WEB or ROS. Maakt niet uit.

“Wat als VET zich hier aan houdt en op het einde 1 punt te kort komt?”
Ok, wat als VET door dit soort geintjes aan de laatste race moet starten met een te versleten motor, daardoor niet voldoende voluit kan gaan en vervolgens op 1 punt van het WDC strandt?
Of wat als VET hiervoor een puncture geeft aan Webber en RBR vele punten mist?

Het niet respecteren van deze order maakt van VET géén grootheid. Het laat enkel zien dat hij vooral aan zichzelf denkt. Die egoistische trek hebben de meeste groten uit de F1 gemeen, maar het is niet de reden waarom ze groot zijn geworden.

0 25-03-2013 11:11:37
Mr_Hond
Gold Member

Wat bebeurt is is niks nieuws.
En wat team zelf afspreken moeten ze lekker weten.
Of iemand zich er aan houd ook.

Want alleen echt treurig vind is dat Vettel nog een vreugde uitbasting heeft alsof hij de race van zijn leven rijd en een soort heldhaftig gevecht aangaat.
Maar Webber was aangeschoten wild die in opdacht van zijn team zijn motor op spaar stand heeft.
Dat wist Vettel.
Dan stap je uit de auto en ga je naar je team maat toe en wees bescheiden.
Eigenlijk precies wat Hamilton wel deed.
Maar Vettel maakt het dus niet uit hoe hij wint net als zijn grote voorbeeld Schumacher.
Die stond in Oostenrijk toen eerst uitbundig te juigen, pas toen hij in de gaten had dat er 65.000 man hem stond uit te joelen kwam de schijnheilige act door Barrichello op het hoogste stapje te zetten.

Kijk dat de regels aan je laars lapt oke.
Dat het je niet uit maakt hoe je wint oke.
Maar wees dan ook een vent door openlijk toe te geven dat je overal lak aan hebt en ga niet nog schijnheilig doen.
Excuusjes zijn voor kleine jongentjes.

1 25-03-2013 11:58:56
mnmracer
Silver Member

Hoe lang blijven we nu nog [b]liegen[/b]? Toon eens een beetje respect en houdt die leugen dat Webber op halve toeren reed buiten de discussie.

25-03-2013 12:00:33
WerfieF1
Bronze Member

Ieder heeft een mening over wat er gebeurde bij zowel Mercedes als bij RBR, hier is de mijne:

Ik vind het voor het algemene publiek gewoon in en in triest wat Mercedes en RBR hebben laten zien gister. Voor de echte race fan is het toch schandalig dat er zo openlijk team orders worden gegeven !

Tuurlijk zijn het team maten die in dit geval streden om P1 / P2 en P3 / P4 maar waar betalen de toeschouwers die naar het circuit komen en de kijkers thuis (ik begrijp dat er in Nederland nu het fenomeen "Sport 1" is) dan voor ? ? ?

Nee ik walg van dit gedrag en des te mooier vind ik de actie van Vettel, gewoon eromheen als de kans er is. Ik had zo stiekem gehoopt dat Lewis in zou houden om zo zelf Nico er langs te laten. Helaas heeft hij dit niet gedurft , gezien de manier hoe Lewis op het podium stond weet ik zeker dat hij hier wel over nagedacht heeft. . . . .

Hier spreekt een van origine "anti Vettel fan" maar mede vanwege het feit dat hij de RB onder natte omstandigheden op pole zette en het feit dat hij de orders van RBR naast zich neerlegde spreekt mij persoonlijk erg aan. Ophouden met dat nette, politieke gedoe in de F1 en "pedal to the metal" , dat is het enige wat ik als fan wil zien . . . . .RACEN en geen geouwehoer !

Groet,

0 25-03-2013 12:25:18
leo1954
Gold Member

Je excuus aanbieden is natuurlijk wel essentieel. Daarmee zegt Seb dat hij fout zat. Hij had ook kunnen zeggen dat hij ervoor wilde gaan.
Je zou ook kunnen zeggen dat de teamorders fout waren, die jongens zijn aan het racen.

Dat dit hele schandaaltje natuurlijk koren op de molen is van de Vettel haters, och dat weet je van te voren. Lees daar wel overheen, zinloos om er tegenin te gaan. Als hij netjes achter Webber had blijven zitten was het ook niet goed geweest.
Het blijft natuurlijk een storm in een glas water, het is niet leuk voor Webber maar wat kan Webber verder doen? Na het surfen in Australië besluiten zijn kont tegen de kribbe te gooien? Zijn vervangers staan al te dringen. Een beter zitje is er niet. Vettel staat mooi bovenaan en heeft veel meer punten dan vorig jaar. Op naar zijn vierde titel :-)

0 25-03-2013 12:49:45
dickyduks
Silver Member

vettel heeft nog ook groot gelijk ook dat hij die team order heeft geneergeerd, vind het tof dat hij voor de volle punten is gegaan en de race te winnen klasse gewoon. dit willen we zien op de baan gevecht om de 1 en 2 plaats enz enz.
en red bull hou is een keer op met die team orders komt de sport echt niet te goede, ps dit geld voor alle teams.

1 25-03-2013 13:22:17

2 jaar lang hebben we team orders gezien Dickyduks, 2 jaar lang moest Webber om het gas pedaaltje denken en kreeg Vettel voorrang bij de pitstops en mocht Mark op een paar sec afstand, schone lucht volgen.. mag het ook eens andersom voor de Webber fans? :lol:

25-03-2013 13:27:18
Indo-Lee
Gold Member

Nu snap ik ook waarom het RBR team deze teamorder heeft uitgegeven. Vrij logisch, maar ik reageer hier niet verder op.

Sommige meningen van mensen worden door andere leden niet op prijs gesteld, heel jammer......

1 25-03-2013 18:30:35
senna1994
Rookie

Ik heb nooit iets aan Vettel gevonden...maar aan Webber nog minder dus laat ze mijn inziens lekker racen en komt het op huilen uit dan is het heel slecht voor het team...maar that`s racing

26-03-2013 09:04:53
pvm21
Member

als vettel niet kan winnen staat hij te janken ;en profiteert hij van webber .deet choumacher hem al meermaals voor.

0 26-03-2013 22:06:47
;