77 reacties | 6496x gelezen
24-03-2013 09:03
| Een hele goede morgen. Het is de 2e race van het seizoen, de coureurs staan opgesteld op het race circuit in Sepang. We zijn nog een paar minuten verwijderd van de start. Wie zal de 2e GP van het jaar op zijn naam schrijven?
Vlak voor de GP is er redelijk wat regen gevallen, voor een regenbui in Maleisië valt het behoorlijk mee. Aangezien de rondes rond de 1:45/1:50 zitten met nat asfalt is de kans groot dat ze na een paar rondes al binnen kunnen komen voor slicks, mits er geen regen meet uit de lucht komt.
De Start
De lampen gaan op rood en alle 5 staan aan: en ze zijn los. Al snel zien we Vettel goed van zijn plek komen, in de eerste bocht lijkt alles goed te gaan voor Alonso en Webber die beide zijlangs Massa gaan. Dan is het duwen en trekken voor Webber en alonso die een kleine touche lijken te hebben: de eerste pitstop wordt binnen no time een feit, Alonso zijn voorvleugel is zwaar beschadigd.
Ronde 2, het kan niet waar zijn als Fernando Alonso door rijd en zijn voorvleugel onder de voorbanden schiet! Rechtdoor de grindbak in waar hij vlak voor de muur tot stil stand kan komen. Handgebarend verzoekt hij de marshalls om hem terug te duwen, maar het mag niet zo zijn. De eerste uitvaller is een feit: Fernando Alonso stapt uit de wagen.
Inmiddels is het veld aardig verschoven, Vettel leid voor zijn teamgenoot Mark Webber gevolgd door Hamilton met Button en Rosberg strijdend om P4. Massa is slecht door de eerste rondes gekomen en rijd momenteel op P6. Perez rijd er vlak achter samen met sutil, Hulkenberg en Ricciardo.
In de slow motion herhaling zien we dat Fernando Alonso in bocht 3 iets beter uitkomt dan Mark Webber. hierdoor rijd hij tegen de achterwiel aan van de Red Bull waardoor de schade is ontstaan. Ook zien we veel herhalingen van meerdere inhaal acties. Het is een spannende start en we gaan op weg naar de 5e ronde van de race.
Wat opvallend is, is dat de beide Lotus coureurs de snelheid vooraan niet mee kunnen rijden. Grosjean heeft 1 plaats goed weten te maken en Kimi Raikkönen rijd rond op P12. In rondje 6 lijkt het voor Vettel een geschikt moment om een pitstop te maken naar de medium compound. Hij verliest al snel veel plaatsen. Zal dit de juiste keuze zijn geweest?
"Blijf op de baan, blijf op de baan. Het is te nat in Sector 1," aldus de race engineer van Sebastian. Al snel komen er veel heren binnen voor een setje slicks, Sebastian Vettel leid de race maar is al snel een halve seconde langzamer dan de heren op de slicks.
Het moment van de dag
Lewis Hamilton heeft waarschijnlijk een kleine flashback gehad, op het moment dat hij de Pits in rijd stopt hij bij het team van McLaren: het team waar hij jarenlang heeft gereden!
Ook zien we op het moment dat hij binnenkomt dat Charles Pic een aanvaring heeft met een Toro Rosso coureur Daniel Ricciardo. De Toro Rosso werd te vroeg weg gestuurd en reed hierdoor de voorvleugel kapot. Het incident wordt na de race besproken met de FIA.
P | Nº | Coureur | Team |
1 | 2 | Mark Webber | Red Bull Racing - Renault |
2 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing - Renault |
3 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes |
4 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes |
5 | 5 | Jenson Button | McLaren - Mercedes |
6 | 11 | Nico Hulkenberg | Sauber - Ferrari |
7 | 4 | Felipe Massa | Ferrari |
8 | 6 | Sergio Perez | McLaren - Mercedes |
9 | 19 | Romain Grosjean | Lotus - Renault |
10 | 8 | Kimi Raikkönen | Lotus - Renault |
Alle coureurs hebben een stop gemaakt naar de medium en soft compounds. Voornamelijk rijden de heren rond op de medium banden. Ons landgenootje doet ook goed mee vandaag, hij rijd rond op de 16e positie achter Bottas en voor Bianchi.
Langzamerhand gaat het tempo omhoog, voorlopig wordt er nog geen regen voorspeld en zullen we alsmaar snellere tijden op de borden zien. Het asfalt is momenteel rond de 30 graden, een voordeel voor de heren die problemen hadden met de banden degradatie.
Hamilton krijgt te horen op de board radio dat hij de snelste man is op het asfalt. Hij rijd momenteel op P3, op 2.9 seconden achter Sebastian vettel die op 2.4sec van Mark Webber rijd. De tijden zullen snel veranderen op het moment dat we zien dat Hamilton ruim een halve seconde per ronde sneller rijd. Rosberg niet te vergeten, hij is de allersnelste op de nieuwe banden en heeft de afgelopen ronde maar liefst 1.1 seconde goed gemaakt! Momenteel rijd hij op 8.5sec van de leider.
Pastor Maldonado kiest het hazenpad en schiet recht door de grindbak. Zijn voorvleugel is beschadigd en zal binnen moeten komen aangezien meer dan de helft is afgebroken. Het is de 15e ronde en de stand is ongewijzigd. Met de beide Red Bulls aan de leiding en 2 snelle Mercedes bolides die snel het gat aan het dichten zijn.
Steeds meer heren vinden de snelheid op het asfalt in Sepang, zo komen ook de Lotus coureurs op gang en zet Kimi Raikkönen de snelste ronde neer. Hij zal aardig moeten bijsturen wil hij kans maken op het podium. Op dit moment is de achterstand al bijna een halve minuut. Voor alsnog is Alonso de enige uitvaller.
Wat interessant is om te zien is dat Mark Webber niet veel sneller is dan zijn teamgenoot Vettel, ondanks dat hij op de zachte compound rijd. De afgelopen ronde heeft hij een tiende van een seconde moeten inleveren op de huidige kampioen, die rond gaat op de medium compound net als de beide Mercedes coureurs.
Op het rechte stuk zien we een inhaal actie van Paul Di Resta bij Daniel Ricciardo, veel heeft hij er niet aan want hij levert hem na een paar bochten weer in.
De 2e stop voor Mark Webber is een feit, hij wisselt naar de medium compound. Daarmee valt hij terug naar P6 achter Jenson Button. De volgende inhaal actie lijkt eraan te komen, Felipe Massa krijgt langzamerhand de Lotus E21 in zijn nek van Romain Grosjean. In de verte zien we donkere wolken boven het circuit, zou er opnieuw regen komen?
Met ruim 4 seconden voorsprong op Lewis Hamilton, krijgt Vettel te horen dat zijn pace goed is. Hij is ongeveer 0,3sec per ronde sneller dan de Mercedes coureur die op zijn beurt weer inlevert op Nico Rosberg met hetzelfd verschil.
Ook Felipe Massa en Romain Grosjean komen binnen voor een setje nieuwe Medium banden. Paul Di Resta komt ook binnen maar kent problemen, hij staat inmiddels al een poosje stil en het lijkt er op dat hij problemen heeft met het linker voor wiel. Ook Hamilton komt voor vers rubber bij het team. Hij zakt daarmee terug naar P4, achter Mark Webber en voor Sergio Perez.
Grosjean is druk bezig om het gat naar voren te dichten en pakt als eerste Nico Hulkenberg. Door het gevecht is hij wat meters verloren op de Ferrari van Felipe Massa die inmiddels in de nek zit van Adrian Sutil. Ook Vettel komt binnen maar blijft aan de leiding, vlak achter hem is het Nico Rosberg die ook zijn stop heeft gemaakt.
Ook Adrian Sutil heeft dezelfde problemen met de linker voor band, Di Resta verloor net al veel tijd door wellicht hetzelfde probleem. Op het circuit gaat het er beter aan toe, Massa rijd een klein gaatje van Grosjean die op dit moment een treintje rijd met Hulkenberg en Raikkönen achter hem.
P | Nº | Coureur | Team |
1 | 2 | Mark Webber | Red Bull Racing - Renault |
2 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing - Renault |
3 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes |
4 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes |
5 | 5 | Jenson Button | McLaren - Mercedes |
6 | 4 | Felipe Massa | Ferrari |
7 | 8 | Romain Grosjean | Lotus - Renault |
8 | 11 | Nico Hulkenberg | Sauber - Ferrari |
9 | 7 | Kimi Raikkönen | Lotus - Renault |
10 | 6 | Sergio Perez | McLaren - Mercedes |
De 2e uitvaller is een feit, waar de beide Force India's problemen hadden in de pits straat is Paul Di Resta opnieuw binnen gekomen en heeft de wagen bij het team geparkeerd. Zijn teamgenoot Sutil heeft ook erg veel afstand verloren, hij rijd momenteel als laatste rond met een ronde achterstand. Onze landgenoot rijd een goede race voor het Caterham team, hij rijd rond op P17.
Vooraan het veld worden de gaten onderling steeds kleiner, Mark Webber leid de race op slechts 0,7sec van zijn teamgenoot. Op 1.5sec achter hem is het Lewis Hamilton en Nico Rosberg op een 4,5sec van de koploper. Vettel krijgt te horen dat hij te veel pusht en dat hij rustig aan moet doen achter zijn teamgenoot. Maar in de achterhoede zijn het de beide Mercedes coureurs die naar de staart kruipen van de beide Red Bull wagens.
Vettel laat een gaatje schieten naar zijn teamgenoot, als hij in zijn achterspiegels ziet dat Hamilton in de DRS afstand zit van de jonge Duitser. Hij heeft hier niet veel voordeel van, ook Sebastian Vettel kan DRS gebruiken omdat hij binnen een seconde achter zijn teamgenoot rijd. Over de board radio laat hij zijn ongenoegen weten en vraagt aan het team om Webber opzij te laten gaan, echter zien we op de statistieken dat hij de afgelopen 2 rondes ruim een seconde heeft ingeleverd.
Inmiddels schuift ook Rosberg aan in de buurt van Lewis Hamilton maar komt direct binnen voor een nieuw setje rubber. Zou hij te veel hebben gevraagd van zijn banden of is dit een tactisch voordeel. In herhaling zien we dat hij bijna tegen de wagen van Vettel aan rijd bij het ingaan van de pits. Rosberg heeft in ieder geval het stokje overgenomen van Hamilton en rijd vlak achter de jonge Duitser. Het is overigens ook de enige spanning op het asfalt.
Ook Webber en Rosberg kiezen ervoor om op nieuwe banden verder te gaan. Direct zien we dat Hamilton een behoorlijk voordeel heeft op het nieuwe rubber en is bijna een halve seconde sneller in de eerste sector op de rest van het veld. Hoewel de beide Mercedes coureurs en Webber zijn overgegaan is Vettel de enige coureur op een gebruikt setje.
Niet te vergeten zien we Button de race leiden in rondje 33. Vettel komt na zijn pitstop vlak voor de deur van Rosberg die nek aan nek strijden voor huidig positie P4. Hamilton is voorbij gegaan aan Vettel door de pitstop, het was een goed moment voor Hamilton om binnen te komen.
Het lijkt erop dat het vandaag een keuze zal zijn voor een 3 of 4 stopper. Op het moment van spreken schiet Webber voorbij aan Button. Jenson rijd op een oud setje banden en zoals het er naar uit ziet zal hij gaan voor een 3 stopper, de enige courer in de top 5. Rakelings zien we Kimi Raikkönen naast Hulkenberg door de pitstraat rijden, al snel mogen we genieten van enkele pogingen van beide heren in de strijd voor P7.
Er gaat iets mis in de pits, Jenson Button komt binnen voor een nieuw setje banden maar valt na een paar meter stil bij het vertrekken bij het team van McLaren. We zien wat er fout is gegaan, zijn rechter voorband is niet bevestigd en wordt terug geduwd door het team. Inmiddels is hij weer op het asfalt maar met een grote achterstand.
Sebastian Vettel krijgt het langzamerhand druk, met vlak voor hem Lewis Hamilton en achter hem Nico Rosberg. Alle 3 de heren rijden 3 tot 4 seconden achter de leider Webber. Ook Raikkönen heeft het druk, hij is al meerdere ronden in gevecht met Nico Hulkenberg. Deze strijd begon voor de pit stop en lijkt ongehinderd verder te gaan.
Sebastian Vettel heeft het voordeel weten te pakken van DRS en Kers, hij schiet voorbij aan Lewis Hamilton. Beide heren hebben nu een achterstand van ruim 5 seconden op Mark Webber. Raikkönen laat zijn ongenoegen weten over de board radio, hij vind dat Hulkenberg niet netjes verdedigt.
Het is de 40e ronde en we zien de beide Red Bull wagens vooraan rijden, samen met de 2 Mercedes coureurs op geringe afstand met al snel een gat van 28 seconden naar Felipe Massa.
P | Nº | Coureur | Team |
1 | 2 | Mark Webber | Red Bull Racing - Renault |
2 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing - Renault |
3 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes |
4 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes |
5 | 4 | Felipe Massa | Ferrari |
6 | 8 | Romain Grosjean | Lotus - Renault |
7 | 6 | Sergio Perez | McLaren - Mercedes |
8 | 11 | Nico Hulkenberg | Sauber - Ferrari |
9 | 7 | Kimi Raikkönen | Lotus - Renault |
10 | 17 | Valtteri Bottas | Williams - Renault |
Rosberg zit klem achter Hamilton, maar beide heren volgen elkaar netjes op het moment dat we Raikkönen voorbij zien gaan aan Nico Hulkenberg. Na een strijd van vele ronden is het eindelijk gelukt om hem te passeren tussen bocht 1 en bocht 2.
We krijgen de eerste beelden te zien van versleten banden, Lewis Hamilton komt meteen binnen om te wisselen van de supersoft naar de medium compound. Zijn laatste reguliere pitstop. Al snel zullen we de voorgangers ook binnen zien druppelen, zij rijden vrijwel allemaal op dezelfde strategie. Daar komt dan ook de eerste binnen, ook Vettel wisselt naar een vers setje rubber.
Rosberg volgt en maakt ook zijn laatste stop voor de race, de enige coureur die nog binnen moet komen is Mark Webber. Hij leid de race op 20 seconden voor Vettel die inmiddels 6 seconden heeft gepakt op Lewis Hamilton. Bij het terugkomen op de baan komt Webber vlak voor de deur van Vettel. De heren strijden samen voor P1 en ze rijden zij aan zij. Spannende momenten, zal Webber positie behouden op de koude banden?
Voor alsnog is hij nog steeds de leider van de race, Vettel kan geen voordeel pakken met het DRS. Meteen zien we op de achtergrond Rosberg aanzetten om Hamilton in te halen en hij slaagt er direct in. Meteen wordt hij weer opnieuw ingehaald door Hamilton die ook het voordeel pakt van DRS. Spannende momenten in de slotfase van de race!
De beide Red Bull coureurs strijden wiel aan wiel voor P1. Vettel passeert Webber maar moet hem direct weer inleveren. Hamilton en Rosberg strijden ook samen verder, maar ook deze slag volgorde blijft ongewijzigd. Met nog 9 ronden te gaan zijn de Red Bull coureurs ruim 10 seconden weg gereden bij de heren van Mercedes.
Van der Garde rijd een solide race, momenteel rijd hij op de een na laatste positie op een ronde achterstand. En er hangt geel op het circuit, Pastor Maldonado heeft zijn wagen naast de lijn geparkeerd. De 2e DNF voor de Venezulaan. Rosberg probeert wederom Hamilton te pakken maar na de laatste bocht is het weer Hamilton die beter uit de bocht komt en hem opnieuw passeert voor de eerste bocht.
Het is Vettel toch gelukt om voorbij te komen aan Mark Webber. Hij rijd er al snel een paar seconden bij weg. Ook Raikkönen verbetert zijn positie, hij weet voorbij de komen aan Felipe Massa maar ook hij kan het ritme aardig bijhouden. Massa gebruikt DRS en pakt de Fin terug voor de laatste bocht.
Rosberg laat weten dat hij meer pace heeft dan hij nu kan laten zien, hij zit vast achter zijn teamgenoot maar waagt het er niet op om voorbij te komen. Ross Brawn laat een ronde later weten dat de pace voldoende is voor de race en dat hij het met Hamilton moet uitvechten op de baan. Met nog 5 ronden te gaan, zou Rosberg genoegen nemen met P4? De strijd vandaag werd vooraan gehouden tussen de Red Bulls en de Mercedes bolides.
Vettel krijgt te horen dat hij rustig aan moet doen met zijn linker voorband. Duidelijk problemen met de banden voor Red Bull aangezien het juist de rechter banden zijn die het meeste krijgen te verduren. Massa heeft een gaatje gevonden en pakt P5 af van Kimi Raikkönen.
Rosberg wil graag meer uit zijn wagen halen maar Ros Brawn wil dat hij afstand neemt van Lewis Hamilton. Hij ziet liever beide wagen aan de finish verschijnen en zowel voor als achter hun valt niets te winnen noch verliezen.
Daniel Ricciardo heeft een ronde hiervoor de strijd opgegeven maar nu telt de race nog een uitvaller, het is Jenson Button die de wagen in de pits parkeert. Een hele late pitstop, met minder dan 2 ronden te gaan komt de teamgenoot van Button binnen. Sergio Perez valt terug naar P9.
Rosberg lijkt de team orders te negeren en blijft vlak achter Lewis Hamilton, die brandstof moet besparen en daardoor niet de juiste pace kan rijden. Met nog een ronde te gaan hoort Lewis dat hij maximaal brandstof moet besparen.
Met geen actie meer op de baan is het uitrijden voor de heren, van een natte start naar een droge finish is het Sebastian Vettel die de race wint op 5sec van Webber met op 12 seconden de beide heren van Mercedes. Het is Lewis Hamilton die op de laatste trede mag staan van het podium.
Bron: Formule1Nieuws.nl
Uitslag GP Maleisie - Sepang 2013 |
P | Nº | Coureur | Team | Tijd/verschil | Pitstops | Ronden |
1 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing - Renault | | 4 | 56 |
2 | 2 | Mark Webber | Red Bull Racing - Renault | +4.2 | 4 | 56 |
3 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes | +12.1 | 4 | 56 |
4 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes | +12.6 | 4 | 56 |
5 | 4 | Felipe Massa | Ferrari | +25.6 | 4 | 56 |
6 | 8 | Romain Grosjean | Lotus - Renault | +35.5 | 3 | 56 |
7 | 7 | Kimi Raikkönen | Lotus - Renault | +48.4 | 3 | 56 |
8 | 11 | Nico Hulkenberg | Sauber - Ferrari | +53.0 | 4 | 56 |
9 | 6 | Sergio Perez | McLaren - Mercedes | +72.3 | 4 | 56 |
10 | 18 | Jean-Eric Vergne | STR - Ferrari | +87.1 | 3 | 56 |
11 | 17 | Valtteri Bottas | Williams - Renault | +88.6 | 3 | 56 |
12 | 12 | Esteban Gutierrez | Sauber - Ferrari | +1 ronde | 4 | 55 |
13 | 22 | Jules Bianchi | Marussia - Cosworth | +1 ronde | 4 | 55 |
14 | 20 | Charles Pic | Caterham - Renault | +1 ronde | 4 | 55 |
15 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham - Renault | +1 ronde | 4 | 55 |
16 | 23 | Max Chilton | Marussia - Cosworth | +2 rondes | 4 | 54 |
17 | 5 | Jenson Button | McLaren - Mercedes | +3 rondes | 4 | 53 |
18 | 19 | Daniel Ricciardo | STR - Ferrari | +5 rondes | 4 | 51 |
19 | 16 | Pastor Maldonado | Williams - Renault | +11 rondes | 3 | 40 |
20 | 15 | Adrian Sutil | Sahara Force India - Mercedes | +29 rondes | 3 | 27 |
21 | 14 | Paul Di Resta | Sahara Force India - Mercedes | +34 rondes | 3 | 22 |
22 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari | +55 rondes | 0 | 1 |
P | Nº | Coureur | Team | Tijd | Ronde |
1 | 6 | Sergio Perez | McLaren - Mercedes | 1:39.199 | 56 |
❮ Vorig bericht
| Volgend bericht ❯