11 reacties | 3353x gelezen
24-03-2013 01:06
|
Bron: Autosport.com
Pirelli heeft al dit weekend laten weten niet te willen ingaan op de vraag van één enkel team. Eric Boullier vindt dan ook dat Red Bull maar de consequenties hiervan moet accepteren.
“Ik kan goed begrijpen waarom ze niet tevreden zijn. De wagen is volledig gebaseerd rond de aerodynamica. Dat is de reden waarom ze struikelen over de banden, wanneer die een belangrijk onderdeel vormen voor de prestatie van de wagen,” zegt Boullier. “Ze zijn snel over één ronde, maar sukkelen dan met de bandenslijtage. Dat is deels te wijten aan het ontwerp van de wagen.
Eric Boullier wist dat Red Bull en een aantal andere teams aan het klagen waren. De Fransman denkt echter niet dat Pirelli hier naar zal luisteren. “We hebben inderdaad met een aantal teams gesproken,” zegt Boullier. “Een aantal van hen zijn tevreden met de omstandigheden, anderen dan weer niet. Het lijkt er op dat de tevreden teams zullen lobbyen bij de anderen.”
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties
Ja jongens van de teams, ga maar lekker jengelen over de bandjes. Had maar naar de Keizer geluisterd, die zei gelijk al dat de Pirelli's net rauwe eieren waren maar toen moest hij niet zeuren want het was voor iedereen gelijk.
>>>>Pirelli eat this
[quote]vind ik niet dat je als team moet zeuren om andere banden simpel weg omdat die toevallig beter bij het karakter van jou wagen past ! [/quote]
Ben ik het niet mee eens. De banden moeten voor iedereen gelijk zijn, onafhankelijk van de prestaties van de auto. Met andere woorden mag het ene team geen onevenredig voordeel halen uit de banden. De banden horen ondergeschikt te zijn aan je ontwerp. De teams ontwikkelen de auto nog voordat ze weten hoe de banden werken. Als er daadwerkelijk een relatie is tussen downforce en bandenslijtage is dat natuurlijk belachelijk.
Stelling: Pirelli zou terug gaan naar de banden van 2012. Dan zijn er teams bij die heel blij zouden zijn. Maar wat gaan ze doen met de teams die dan weer NIET tevreden zijn met de oude banden??? Hoe je het bekijkt, de banden kunnen nooit voor alle teams goed zijn. Er zullen altijd klagers blijven.
[quote]Ben ik het niet mee eens. De banden moeten voor iedereen gelijk zijn, onafhankelijk van de prestaties van de auto. Met andere woorden mag het ene team geen onevenredig voordeel halen uit de banden. De banden horen ondergeschikt te zijn aan je ontwerp. De teams ontwikkelen de auto nog voordat ze weten hoe de banden werken. Als er daadwerkelijk een relatie is tussen downforce en bandenslijtage is dat natuurlijk belachelijk.[/quote]
Dan maken we van Formule 1 toch een sport waarbij iedereen dezelfde wagen heeft, dezelfde motor etc...zoals in bepaald andere klasses. Kunnen de mindere goden ook eens uit de verf komen.
Bandenproblemen is niet van dit seizoen alleen. Er zijn in het verleden genoeg teams benadeeld geweest omdat ze de banden niet op optimale temperatuur kregen, en daardoor niet vooruit te branden waren. Ik geef Mercedes als voorbeeld die ook te kampen kreeg met een grotere bandenslijtage tov sommige andere topteams.
Red Bull moet niet zeuren en aan de bak gaan om dit probleem te verhelpen. Het is al een aantal keren gezegd, de banden zijn voor iedereen gelijk.
En het is niet omdat Red Bull nu het voordeel niet meer heeft, dat de rest daar maar voor moet boeten. In 2009 bvb toen Brawn GP met de diffusor afkwam heeft de rest zich ook moeten aanpassen, en ook niet constant moeten lopen zeuren.
we hebben deze discussie eigenlijk al eerder gehad.
het heeft puur met de afstelling te maken, als je ziet met wat voor een negatief camber de red bulls rijden, is dit bij hoge snelheden vragen om problemen, je gebruikt eindelijk maar een klein stuk van je loopvlak. overdreven gezegd, je rijdt op de binnenkant.
hierdoor ontstaat er meer druk per cm2, met als gevolg extra warmteontwikkeling dus extra slijtage.
in de bochten geeft dit wel een groot voordeel omdat door de vervorming van de band juist een groter gedeelte het asfalt raakt.
je zal dus een compromis moeten zoeken en niet zeuren, de banden zijn voor ieder gelijk.
Iedereen krijgt de zelfde banden en dus ook de zelfde kansen
en hoewel ik ook vindt dat de kwaliteit van de banden F1 onwaardig is vind ik niet dat je als team moet zeuren om andere banden simpel weg omdat die toevallig beter bij het karakter van jou wagen past ! Gewoon het beste er van maken Want als de banden dit jaar wel voor Red Bull had gewerkt hadden ze ook niet de band van 2012 terug verlangt
Dit zelfde geldt natuurlijk ook voor bv mercedes of andere teams