Menu
©

Nederlanders in de Formule 1: Deel 1

4 reacties | 2279x gelezen
25-03-2013 00:10

DeLaRosa |

Giedo van der Garde is de veertiende Nederlandse Formule 1 coureur: Wie gingen hem voor? In 1952, tijdens de Grand van Nederland stonden er voor het eerst Nederlanders aan de start voor het Wereldkampioenschap Formule 1. Jan Flinterman rijdt met een Maserati A6GCM, gehuurd van het Braziliaanse Escuderia Bandeirantes, en Dries van der Lof rijdt in een HVM 52 gehuurd van de gelijknamige constructeur. De Nederlanders kwalificeren zich prima in een veld van achttien auto’s. Van der Lof rijdt tijdens de trainingen de 14e tijd en Flinterman rijdt de 15e tijd. Tijdens de race krijgt Flinterman technische problemen en moet de pits in. Hij mag overstappen op de Maserati van zijn teamgenoot Chico Landi waarmee Flinterman negende wordt. Dries van der Lof kan door technische problemen maar 70 van de 83 ronden rijden en wordt niet geklasseerd. Pas in 1957 zou er weer een Nederlander aan de start verschijnen: Carel Godin de Beaufort rijdt tijdens de Grand Prix van Duitsland in een gehuurde Porsche 550RS, een Formule 2 auto met een sportwagenbody. De Beaufort wordt met deze Porsche derde in de Formule 2 klasse. In de jaren die volgen rijd de Beaufort in verscheidende auto’s waar hij geen indruk mee kan maken. Pas in 1961 als de Ecurie Maarsbergen (de Beaufort zijn eigen team) een Porsche 718 aanschaft, kan de Beaufort eindelijk meekomen en wordt zevende in Italië. In 1962 gaat het zelfs nog beter en wordt de Beaufort de eerste Nederlander die WK-punten pakt. De Beaufort wordt 6e in Nederland en Frankrijk, goed voor 2 WK-punten. Maar, het hoogtepunt is misschien wel Duitsland waar de Beaufort zich als 8e kwalificeert van een 26 auto’s tellend startveld. In 1963 wordt het moeilijker. Toch pakt de Beaufort weer 2 keer een zesde plaats en pakt dus weer 2 WK-punten in de nu toch wel verouderde Porsche. In 1964 doet de Beaufort wederom mee met de inmiddels vijf jaar oude Porsche aan de Nederlandse Grand Prix. De Beaufort kwalificeerde zich als 17e en valt al in de achtste ronde uit met een kapotte motor. Iets meer dan twee maanden na de race op Zandvoort, verongelukt de Beaufort tijdens de trainingen voor de Duitse Grand Prix. In 1962 reed Ben Pon de Grote Prijs van Nederland voor Ecurie Maarsbergen. Hij reed met een Porsche 787. Pon kwalificeerde zich als 18e. Al in de eerste ronde haalde Pon zijn teamgenoot de Beaufort in, maar 2 ronden later schoot de Porsche 787 van de baan en over de kop. Het zou Ben Pon zijn enige Grand Prix zijn. Nederland zou tot 1971 moeten wachten tot er weer een landgenoot de Formule 1 zou betreden. Stichting Autoraces Nederland, die al jaren de Grote Prijs van Nederland organiseert, huurt voor 25.000 gulden een Surtees TS7 voor Gijs van Lennep. Tijdens de trainingen noteert van Lennep een degelijke 21e tijd. Op de zondag regende het, wat een voordeel voor van Lennep was. Omdat van Lennep op de regenbanden van Firestone reed, die veel beter waren dan die van Goodyear, kon hij veel plekken goedmaken en reed naar een uitstekende 8e plek. Eind 1971 mocht van Lennep van John Surtees (Teambaas van Surtees) ook de Grand Prix van Amerika rijden. Uiteindelijk reed van Lennep maar een paar rondjes in de training omdat de Amerikaan Sam Posey de voorkeur kreeg om de race te rijden. In 1973 reed van Lennep enkele races voor het team van Frank Williams. Hoewel van Lennep niet echt indruk kon met de langzame Iso-Marlboro pakte hij toch knap een punt tijdens de Grand Pirx van Nederland. Ook in 1974 mocht van Lennep twee keer op komen dagen voor Frank Williams, maar dat was dat geen succes. Van Lennep reed in 1975 nog enkele races in de Ensign voor het team van de gebroeders Hoogenboom. De Ensign was niet vooruit te branden en van Lennep kon er geen indruk mee maken. Van Lennep werd 10e in Nederland en 15e in Frankrijk. In Duitsland kwalificeert van Lennep zich als 24e, maar pakt in de race, omdat het hele veld voor hem uitvalt een prima 6e plaats. Zo pakte van Lennep in zijn laatste Formule 1 race toch nog mooi een punt.

Bron: Formule1nieuws.nl


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Weer een mooi stuk DeLaRosa! Altijd leuk om verhalen van vroeger te lezen. Mooi gedaan. ;-)

0 25-03-2013 00:21:33
WerfieF1
Bronze Member

Beste DeLaRosa,

Leuk stukje om te lezen, dank voor de tijd en moeite die je erin hebt gestoken.

Keep up the good work !

Groetjes,

1 25-03-2013 12:35:24
MadMarkie
Diamond Member

Door alle commotie vergeten we dit soort leuke stukjes. Bedankt DeLaRosa, leuk stukje :-)

25-03-2013 14:55:36
;