Menu
© Red Bull

FIA: Vettel heeft niet onder geel ingehaald

23 reacties | 7949x gelezen
29-11-2012 15:47

mnmracer |

De afgelopen dagen was er in de wandelgangen van de Formule 1 een onderwerp wat de boventoon voerde: Heeft Sebastian Vettel in Brazilië ingehaald onder geel? Moet hij hiervoor een straf krijgen? Geeft dit de wereldtitel cadeau aan Fernando Alonso?

Bron: Autosport.com

Charlie Whiting liet zondagavond al weten dat de vermeende inhaalactie onder geel op Kamui Kobayashi niet illegaal was. Dinsdag kwam echter een on-board video naar buiten waarop het leek alsof Sebastian Vettel in de vierde ronde de Torro Rosso van Jean-Eric Vergne inhaalde op het achterste rechte stuk Reta Oposta terwijl er daar een gele vlag situatie was.

Ferrari liet woensdag weten de situatie te onderzoeken en heeft vanmorgen de FIA officieel om opheldering gevraagd. Fernando Alonso was er filosofisch over op Twitter: "Ik verricht geen wonderen, wonderen gebeuren als ik de regels volg." Mocht Vettel schuldig gevonden worden aan inhalen onder geel, zou dit hem waarschijnlijk een tijdstraf van 20 seconden opleveren, waarmee hij terug zou vallen tot de 8ste plaats. Dit zou voor Fernando Alonso genoeg zijn om met 1 punt verschil de wereldtitel te winnen.

Vrijwel tegelijk met bekendmaking van Ferrari dat ze om onderzoek vroegen, heeft de FIA uitsluitsel gegeven en laten weten dat Sebastian Vettel niet onder een gele vlag heeft ingehaald. De Marshall post die 350 meter voor het lichtsignaal voor bocht 4 stond, zwaaide op dat moment namelijk met een groene vlag, en Vettel haalde Vergne pas hierna in.

De FIA regels stellen dat het eerste groene signaal dat gepasseerd wordt -in dit geval de vlag- bepalend is voor de situatie in het betreffende baanvak. De elektronische lichtsignalen op het stuurwiel van de coureur zijn slechts ter ondersteuning, en zijn ondergeschikt aan vlagsignalen.


Dit is waarom de inhaalmanoeuvre van Sebastian Vettel op Jean-Eric Vergne volkomen legaal is en waarom de stewards er tijdens de race geen onderzoek naar hebben ingesteld.

[u">Gele vlag gate uitgelegd[/u">
De situatie met Jean-Eric Vergne was slechts het laatste, maar overigens wel meest besproken, incident in wat waarschijnlijk de geschiedenisboeken in zal gaan als 'gele vlag gate'. We zetten nog even op een rijtje wat er nu gebeurt is, en wat de regels omtrent dit alles zijn.

Sebastian Vettel en Kamui Kobayashi
Het tweede incident was een de inhaalactie van Sebastian Vettel op Kamui Kobayashi bij het opkomen van het rechte stuk, waar Vettel aan de Sauber voorbij ging terwijl er een geel lichtsignaal te zien was.

Wat was nu de situatie?
Met een halfnatte, halfdroge baan, waren de omstandigheden in Interlagos verraderlijk. Om de coureurs te waarschuwen dat het mogelijk glad is op de baan, kan de geel-rood gestreepte olievlag getoond worden. Op de zogeheten lichtborden naast de baan, wordt dit aangeduid door een [u">niet-knipperend[/u"> geel licht. Een geel licht is alleen een aanduiding voor een gele vlag als deze knippert.

Toen Vettel aan Kobayashi voorbij ging, waren de getoonde lichtsignalen niet-knipperend, ofwel het signaal van een olievlag. Onder deze omstandigheden mag gewoon ingehaald worden.

Sebastian Vettel en een HRT
Het tweede 'incident' was een korte clip waar Vettel in de eerste bocht langs gaat aan een van de HRTs terwijl er een geel knipperend lichtsignaal te zien is.

Wat was nu de situatie?
De inhaalactie werd gedaan, en was voltooid [u">voor het bereiken van de 'gele vlag'[/u">. Vlag- en lichtsignalen zijn alleen van toepassing op het baanvlak achter dit signaal. De inhaalactie had dus plaats in een 'groen' baanvlak.

Sebastian Vettel en Jean-Eric Vergne
Het derde en meest besproken 'incident' was dus de inhaalactie van Vettel op Jean-Eric Vergne, vóór het bereiken van het groene lichtsignaal aan het eind van het rechte stuk en terwijl er nog een geel lichtsignaal op zijn stuurwiel te zien was.

Wat was nu de situatie?
Het groene lichtsignaal verderop knipperde omdat dit het eerste lichtsignaal was sinds de gele vlagzone, niet omdat het baanvak pas vanaf daar 'groen' was. Het baanvak werd namelijk voor wat betreft de regels vrijgegeven door de baanpost met de groene vlag eerder op het rechte stuk.

Het gele lichtsignaal op het stuurwiel van Vettel is slechts een hulpmiddel voor de coureurs, geen doorslaggevend middel. Omdat de baanpost met de groene vlag geen lichtsignaal had, kon er ook geen elektronisch signaal verzonden worden naar de coureurs. Uiteindelijk moeten ook zij gewoon de ogen open houden voor de 'echte' signalen naast de baan in de vorm van vlaggen en lichtborden.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;