Menu
©

Da Matta crasht zwaar: hersenbloeding en coma

16 reacties | 4193x gelezen
04-08-2006 12:50

TheDuke | Voormalig Toyota F1–rijder Cristiano Da Matta testte gisteren met een ChampCar op het circuit van Elkhart Lake, beter bekend als Road America, toen hij met hoge snelheid een hert aanreed. Da Matta was onmiddellijk buiten westen waardoor hij de reflex niet had om op de rem te gaan staan, waardoor hij met ongeveer 200km/u frontaal in de bandenmuur schoot. De klap moet enorm geweest zijn, en Cristiano liep hierbij een subduraal hematoma op, een hersenbloeding. De Braziliaan werd per helikopter naar het ziekenhuis getransporteerd waar hij direct een operatie onderging om het hematoma te verwijderen. De ChampCar-kampioen van 2002 verkeert nog steeds in kritieke toestand en verblijft op de Intensive Care. Da Matta nam met Toyota in totaal aan 28 GP's deel in 2003 en 2004 en scoorde 13 punten, tijdens het seizoen 2004 werd hij door het team aan de kant geschoven voor Jarno Trulli. Cristiano keerde terug naar ChampCar waar hij vorig jaar 11de eindigde in het kampioenschap met 1 overwinning.

Bron: ChampCar.ws

[size=x-small">[color=FF0000">Met dank aan Olav voor het inzenden van hetzelfde nieuws[/color">[/size">


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

olav
Senior Member

Dergelijk letsel is vaker voorgekomen, en volledig herstel is goed mogelijk. Maar het blijft schrikken, dit soort berichten. Ik duim voor Cristiano.

0 04-08-2006 12:54:51
crash2000
Diamond Member

Is nooit leuk om deze berichten te lezen.
Maar gelukkig is de medische wetenschap tegenwoordig zover dat ze mensen met dit soort letsel goed kunnen genezen.M.Hakkinen heeft ook eens in coma gelegen na een zwaar ongeluk maar is daarna toch nog WK geworden.
Maar ik wens C.Da Matta en zijn familie de komende tijd veel sterkte toe en dat zijn genezing maar voorspoedig mag verlopen.

0 04-08-2006 13:10:06
Gianca
Silver Member

Ik kwam even hier kijken voor de laatste nieuwtjes omtrend het Silly Season. En mijn eerste reactie was "Oh sh*t!!"

Gelukkig, zoals hierboven al vermeld wordt, kan Da Matta weer volledig herstellen.
Ook ik wens hem en zijn familie veel succes en voorspoed.
Beterschap Cristiano!

0 04-08-2006 13:30:55
TheDuke
Gold Member

Wat een nieuws.... tjah, er zijn inderdaad al rijders geweest die een soortgelijk letsel opgelopen hebben en geen hersenschade opgelopen hebben(bv. Hakkinen, Christian Fittipaldi, Scott Sharp), maar nog nooit in deze omstandigheden, je moet je voorstellen: je zit in een F1–wagen en rijdt naar een muur toe waar de neus van je wagen nog net onder kan maar je hoofd niet, en je knalt dus tegen 200km/u tegen met je hoofd tegen die muur..... pijnlijk en daarna heb je dan nog eens een Burti–achtige crash in de bandenstapel.

Anyway... ik hoop zeker dat hij er snel bovenop komt

0 04-08-2006 13:42:03
tuinman
Senior Member

tegen een hert hoe komt dat dier daar?

2 04-08-2006 14:20:11
TVBEU
Junior Member

Bij een hersenbloeding kan je ook een week later komen te overlijden. Ligt er helemaal aan hoe ernstig het is!

04-08-2006 14:22:25
joostjuuh
Rookie

uuuh ik gok dat die daar lopend is gekomen..... behalve de rendieren van de kerstman heb ik ze nog niet zien aankomen vliegen :shht: :shht:

05-08-2006 10:14:23
Mikerider
Senior Member

Laten we hopen dat het goed afloopt, echt weer zo'n freak accident. De kans om te genezen bestaat altijd, laten we er maar vanuit gaan dat dat nu ook het geval is.

0 04-08-2006 14:59:42
Knaus
Rookie

Wat een triest nieuws, ik hoop dat hij weer volledig hersteld.

0 04-08-2006 15:04:13
TheDuke
Gold Member

zo zie je ma weer hoe de wereld de natuuur aan het verkloten is.. alles wordt volgebouwd en dieren kunnen nergens meer heen.. want wat moet een hert nou op een race baan .. juist omdat ze nauwelijks nog ergens anders heen kunnen joh ..

Road America ligt midden in een bos, dat zou dus wel eens de verklaring kunnen zijn waarom er een hert op de baan liep.

Ook in F1 is dit al eens gebeurd... Stefan Johansson tijdens de trainingen voor de GP van Oostenrijk 1987, maar hij kwam er gelukkig maar met de schrik vanaf.

0 04-08-2006 15:22:31
kezey
Silver Member

Jeetje! Dit klinkt niet al te best zeg. Nou ja zeg maar gerust slecht. Het is maar te hopen dat Da Matta er weer goed uit komt. Hoewel dat met een hersenbloeding niet zo makkelijk gaat. Ik kan me niet voorstellen dat hij er niks aan overhoud.

Hopen maar dat het goed komt!

1 04-08-2006 16:10:56
lars75
Diamond Member

Antwoord voor EJ-14:

Het topic was eerder geplaatst dan het nieuws op deze site!!!

Echter heb ik al vaker nieuws proberen te plaatsen en die wordt dan vervolgens niet geplaatst omdat de bron niet geheel naar de zin der moderatoren is, ookal doe ik het in eigen bewoording.
Daarom plaats ik ipv nieuws dus maar topics.

FF over de taal fout, ik moest vanochtend weg dus heb niet geheel op mijn spelling gelet.

Dus speciaal voor Granada:
Da Matta zwaar gewond na ongeval met rendier!!!

Nu nog ff een wijziging, rendieren komen alleen in scandinavië voor, zal dan wel een eland of ander hertachtig wezen zijn geweest. Voordat men daar weer over valt!

Wat veel ernstiger is, is het feit dat da Matta waarschijnlijk door zo'n onbenullig ongeluk nooit meer de oude wordt en zo'n getalenteerd coureur zo zijn carriere moet beëindigen.

04-08-2006 17:31:53
;