Menu
© Sauber
Nieuws

FIA onderzoekt nieuwe trend van foutieve pitstops

2 reacties | 478x gelezen
12-04-2018 10:00

EvDelft | In navolging van een aantal recente foutief verlopen pitstops, waarbij het dieptepunt afgelopen zondag was toen een monteur van Ferrari zijn been brak tijdens een pitstop - wat het team op een boete van € 50.000 kwam te staan - gaat de FIA onderzoek doen.

Bron: PitPass.com

Eerder in hetzelfde weekeinde werd Kimi Räikkönen - die bij eerder genoemd ongeluk betrokken was - op een onveilige manier weggestuurd, waarna hij met een los wiel op de baan tot stilstand kwam. Dat was twee weken nadat tijdens de Grote Prijs van Australië binnen twee ronden tijd Haas met beide auto's hetzelfde overkwam.

Met nu vier keer een onveilige pitstop in twee weken tijd, en met monteur Francesco Cigarini nog steeds in het ziekenhuis (met foto's van zijn in gips verpakte been op de voorpagina's van de Italiaanse kranten), heeft de FIA besloten tot het doen van een onderzoek, met Charlie Whiting als leider van dat onderzoek.

"Het ziet eruit alsof het steeds vaker voorkomt. Het is geen toeval meer. Twee keer in Melbourne, wat duidelijk een probleem was met een fout van de monteur die het wiel vastmaakt. Ze hadden verkeerde moeren gebruikt en dachten dat het wiel vast zat, wat duidelijk niet het geval was. Toen de auto's de baan op gingen, was het te laat. In Bahrein kwam het wiel van de Ferrari van Kimi niet eens van de auto af. Dat is verbijsterend, eigenlijk."

"Fernando Alonso verloor een wiel tijdens de wintertest, zoals we allemaal nog wel zullen weten. McLaren gaf ons binnen een week een rapport over wat er fout was gegaan. We hebben het voorval toen besproken met de technische werkgroep om volledig te begrijpen wat er gebeurd is, zodat iedereen zich realiseert dat dit soort dingen kunnen gebeuren. We moeten van dat soort zaken leren."

"Wat er gebeurde, was het ontwerp van het neusstuk dat in de as gaat, dat is het ding dat het tweetraps retentiemechanisme vasthoudt. Maar de manier waarop die op de as was bevestigd was niet goed genoeg, dus het wiel zat een beetje beetje los waardoor het zichzelf in vier ronden tijd helemaal los werkte. Omdat er abnormale druk werd uitgeoefend omdat het wiel los zat, kwam de moer los. Daar moesten we dus wat van leren. We hebben dat aan alle teams medegedeeld, maar iedereen zei dat hen dat niet zou gebeuren…"


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

arts3
Bronze Member

Geef mij maar een centrale vleugelmoer waarmee het wiel met de hamer wordt vastgezet.Wel de goed kant op slaan!

0 13-04-2018 10:30:52
Sicko
Gold Member

Als Whiting een onderzoek gaat leiden, weet je al dat er of niets uit komt, of gedrocht. We hebben allemaal gezien dat de wagens toch werden weg gestuurd, terwijl de monteurs nadrukkelijk zwaaiden dat er iets niet goed was of ging. Volgens Räikkönen ging "het groen lampje" aan en dan rijdt hij domweg weg. En dan een boete van € 50.000,00? Een fooi van Ferrari die naar verluidt met een budget van ca. 450 miljoen Dollar werkt.

Laat Whiting zich druk maken over de pitstop in Melbourne tijdens een safetycar-situatie waardoor een complete race verkl**t voor de neutrale toeschouwers.

0 12-04-2018 10:17:40
;