Menu
© Red Bull
Achtergrond

De toekomst van de Formule 1: Regelgeving (deel 3)

0 reacties | 784x gelezen
24-02-2018 08:00

Addy B | Hoe staat het nu met de F1?

Bron: Formule1Nieuws.nl

Wist L.M. wel dat ze eigenlijk helemaal niks te vertellen hebben over hun 4.4 miljard, en dat het gene wat ze gekocht hebben niets meer is dan een leeg “omhulsel”, en een wirwar van commissies en groepen? Hadden ze ooit van de “Strategy Group” gehoord of was Bernie “vergeten” dit te vertellen? Heeft L.M. wel een gedegen onderzoek gedaan naar het reilen en zeilen van F1, en de talloze contracten en deals die er gemaakt zijn met circuits, tv stations en god weet wat nog meer?

Ik krijg de indruk van niet.

Vorig jaar hoorde we constant dat L.M. wat tijd nodig had om de “ins en outs” van de sport te begrijpen, en we moesten geduld hebben... het komt goed... het duurt ongeveer een jaar... er moest namelijk ook intern een hele hoop geregeld worden. Ik mag toch hopen dat een bedrijf wat 4.4 duizend miljoen dollar betaald voor een “sport”, van te voren wel bedenkt wat ze met die sport willen.

In 2007 kocht L.M. The Atlanta Braves voor ongeveer 1.5 miljard dollar. Ik wil niet suggereren dat het nu een zooitje is bij “The Braves” maar echt goed gaat het niet. “The Braves” zijn een honkbal team wat in de oost divisie speelt. Ze zijn record kampioen in die divisie met 12 titels. 1 meer dan de Philadelphia Phillies en 6 meer dan de New York Mets. De laatste titel is uit 2013 (en de enige titel die ze onder leiderschap van L.M. gewonnen hebben) en daarna zijn ze een beetje in de problemen gekomen: slechte seizoenen gevolgd door de nodige ontslagen. En voorlopig zal dit wel zo blijven. “The Braves” hebben namelijk een behoorlijke straf gekregen van de MLB. Ze hadden wat gesjoemeld met het tekengeld voor enkele talenten, en aangezien het hier in Amerika normaal is dat er allerlei “Caps” zijn, zouden ze hun budget overtreden hebben. De straf is dat de 13 contracten die bij deze deal betrokken zijn verscheurd zijn en dat “The Braves” tot 2021 niet “op volle sterkte” mogen handelen.

Ik zeg niet dat dit de schuld van L.M. is, maar het is natuurlijk wel vreemd dat de eigenaars niet op de hoogte zijn van wat er zich binnen de club afspeelt. L.M. beweert bij hoog en laag dat het fantastisch gaat met the Braves en van hun oogpunt uit bekeken is dat ook zo: er wordt veel geld verdiend. Het terrein is nu volledig geëxploiteerd met bedrijven en dergelijke en er worden grote concerten gegeven. Het geld stroomt binnen.

Terug naar de F1.

Chase en zijn vrienden hebben een organisatie op poten gezet met mooie kantoren en zo. Ze hebben wat nieuwe baantjes gecreëerd en verschijnen lachend in de media. “Nee, we hebben grote plannen met F1. Er komt een nieuwe motor, en we gaan alles anders doen.” Tot nu toe is het resultaat nihil. Ze hebben nu de pits poezen afgeschaft, en de start tijden zullen veranderd worden. Maar voor de rest?

Ze willen de vrijdag sessies afschaffen, het vergoedingssysteem aanpassen, meer races introduceren en het allerliefste willen ze races dwars door de grote steden. De meest aansprekende steden die men wil aan doen; Miami en Hanoi. Dit idee komt natuurlijk uit de Formule E. De elektrische raceklasse die wel een heel bekende eigenaar heeft... Liberty Global, en jawel dat is weer een zuster bedrijf van Liberty Media.

Ik vraag me dus af wat een moeder bedrijf wil met twee verschillende race klassen. Twee klassen die mijlenver van elkaar afstaan.

De Formule E is aan een opmars bezig. De groene manier van auto racen, en volgens sommige; de race klasse van de toekomst. Geen fossiele brandstof. Races dwars door steden zodat mensen met het openbaar vervoer kunnen komen. Onderdelen op de auto’s die voor iedereen hetzelfde zijn wat een positief effect heeft op de kosten, omdat er bijna niets aan de auto’s valt te ontwikkelen. Of je het nou een mooie vorm van autoracen vind of niet, je kunt niet ontkennen dat ze bij de FE niet goed bezig zijn: er is een idee... er is een visie... er is een duidelijk plan waar deze sport voor staat en waar men naar toe wil.

Dit is echter niet het geval bij het paradepaardje van de autosport: F1. Het idee van de F1 overname zal wel geweest zijn om veel geld te verdienen aan de TV rechten. Liberty Global, Liberty Media of hoe je het ook wil noemen is een van de grote spelers op dit gebied. Ook in Nederland zijn ze behoorlijk actief, en zijn ze met Vodaphone een nieuw bedrijf begonnen. VodaphoneZiggo, met als onderdeel daarvan Ziggo Sport en waar kun je nu F1 bekijken... tegen een kleine vergoeding? In België liggen de F1 rechten bij TELENET, wat de grootste kabel aanbieder is. Ik weet niet hoeveel je moet betalen voor het PLAY SPORTS pakket, waaronder de F1 en FE valt. Wat ik wel weet is dat Liberty voor 57.8% eigenaar is van TELENET. Verder hebben ze een groot aandeel in Live Nation en Sirius Radio, wat hier in Amerika zo’n beetje standaard in elke auto zit, en nog een handvol bedrijven waarover ik later iets meer zal vertellen.

Entertainment dus.

Op zich vind ik dat geen enkel probleem. Een bedrijf moet toch ergens geld mee verdienen, en het zou zelfs de F1 kunnen helpen.

Dit brengt ons terug tot het oorspronkelijke idee van dit artikel; de toekomst van de F1.

Het wordt nog een hele klus om deze vraag te beantwoorden. Onder Bernie is de sport uitgegroeid tot een zeer populaire sport, met een heleboel haken en ogen. De “Strategy Group” is zo’n haak. Deze groep werd in 2013 opgericht ter vervanging van de Technical Working Group en de Sporting Working Group. Deze groep bestaat uit 3 partijen, met ieder 6 stemmen,
die in principe elke regel verandering moet goed keuren (en dit is wel een hele simpele voorstelling van zaken). De stemmen zijn als volgt verdeeld: 6 stemmen voor de FIA, 6 stemmen voor Liberty Media, 5 stemmen voor de “historische” teams; Ferrari, Mercedes, Red Bull, McLaren en Williams, en 1 stem voor het team wat het hoogst geëindigd is in de WCC.
en geen deel uitmaakt van de “historische” teams (deze eer is nu voor Force India).

Je snapt meteen waar het probleem zit. Dit vraagt om ellenlange vergaderingen met heel weinig progressie. We zijn er nog niet, want de beslissing die genomen wordt moet daarna nog door de F1 Commision. Deze commissie bestaat uit alle teams, wat race promotors, sponsors en toeleveranciers (Pirelli bijvoorbeeld), FIA en Liberty Media. Teams willen nu graag de “Strategy Group” opheffen, zodat nieuwe voorstellen direct naar de F1 commissie gaan, maar of dit ook daadwerkelijk zal gebeuren is nog maar de vraag. Het zou de teams namelijk heel wat meer macht geven.

De F1 Commissie heeft namelijk 26 stemmen: 12 zijn er voor de teams, 8 voor de promotors, 2 voor de sponsors, 1 voor de motorleveranciers, 1 voor de bandenfabriek, 1 voor FIA en de laatste is voor L.M. Nu zijn er maar 10 teams actief en dit betekent dus dat de 2 “lege” stemmen automatische naar de meerderheid gaan van het “team stemgedrag”. Simpel gezegd; stemmen 6 teams voor en 4 teams tegen, dat zal de uitslag 8 voor en 4 tegen zijn.

Kan het nog chaotischer?

Tuurlijk... dit is Formule 1...

Als de F1 Commisie zijn goedkeuring heeft gegegeven, dan gaat het voorstel als laatste naar de FIA World Motor Sport Council. Dit orgaan bestaat uit de FIA President, de Deputy President for Sport, zeven FIA Vice-Presidents, 14 titular members en 4 members by right. Één van de “members by right” heeft echter geen stem recht als het gaat om Formule 1 zaken en dit is het hoofd van de manufacturers commissie; zijn stem gaat dan ook naar een vertegenwoordiger van Ferrari. Normaal gesproken is de WMSC niets meer dan een handtekening commissie. Ze krijgen het voorstel binnen en zetten, zonder te lezen, hun handtekening.

Wie zei ooit dat Formula 1 geen democratische sport is? Iedereen, maar dan ook werkelijk iedereen, heeft wel een stem in de een of andere commissie.

En Liberty Media? Zij betaalde 4.4 miljard en komen er nu langzaam achter dat het veranderen van de sport niet zo eenvoudig is.

Onder Bernie “werkte” dit systeem perfect. Bernie had altijd de beslissende stem, en kon beslissen in zijn eigen voordeel. Hij wist dat teams en FIA altijd lijnrecht tegenover elkaar staan, en dat zij elkaars stemmen uitwissen. Bernie, slim als hij was, stemde vaak MET de teams mee. Hij weet, uit zijn ervaring als FOCA baas, dat de teams ontzettend veel macht hebben. Liberty komt daar nog wel achter. Stel dat men de hybrid wil afschaffen, om de sport goedkoper en eerlijker te maken. Dit voorstel moet eerst door de Strategy Group en daar zal de stemming 12 voor en 6 tegen zijn > Liberty wint. Daarna kan dit voorstel naar de F1 Commissie. Hier is, voordat ook maar iemand een stem uitbrengt, de stand al 13-2 voor de teams. De teams hebben 12 stemmen + 1 stem van de motor leveranciers. FIA en Liberty hebben ieder 1 stem. Als de rest met Liberty mee stemt, dan wordt het 13-13.
Maar de kans dat dit gebeurt is wel vrij klein. Pirelli zal wel met Liberty meestemmen > 13-3. De sponsors? Dat wordt een moeilijk verhaal.

Ik schat zo in dat een groep graag wil dat het goedkoper wordt, dat scheelt hun namelijk een hele hoop geld. En dit maakt het dus 13-4. Een tweede groep sponsors is echter heel erg nauw verbonden met de teams, en hebben ingewikkelde contracten met teams, zoals bijvoorbeeld Philip Morris. Vorig jaar in september hebben zij een nieuw contract getekend met Ferrari. Marlboro is nu al een jaar of 40 de hoofd sponsor van Ferrari en het is niet voor niets dat de rood witte livery van de wagens overeenkomsten vertoont met het Marlboro logo. Zij zullen ongetwijfeld de macht die zij hebben, gebruiken om stemmen van bijvoorbeeld race promotors te beinvloeden. Marlboro zal met Ferrari mee stemmen > 14-4. En dit betekent dat de 8 stemmen van de promotors al niets meer uitmaken. Daar boven op zit nog het Ferrari veto recht.

Kortom, de plannen van Liberty en FIA gaan NIET door, als men de officiële weg volgt. Gelukkig is er ook nog een onofficiële weg: Het Concorde verdrag. Het Concorde verdrag is simpel gezegd een contract tussen teams, FIA en L.M. Dit stamt uit de FISA/FOCA oorlog, en was in het begin vrij simpel. Het was een contract waarin de teams beloofden om voor een afgesproken tijd in de F1 te blijven, tegen bepaalde vergoedingen (tv, geld-start, geld-prijzen, geld). Teams konden dus niet meer dreigen om halverwege uit de F1 te stappen,
en dit was zeer goed voor Bernie, omdat het nu makkelijker was om vette TV contracten af te sluiten.

Door de jaren heen is het bijna een soort vervanging van het echte reglement geworden en nu kan er over bijna alles afspraken gemaakt worden. “Bottom line” is dat het een contract is tussen de drie partijen, en het huidige contract loopt af op 31 december 2020. Als men dus bijvoorbeeld de Hybrid wil afschaffen, dan kan dit dus via het Concorde verdrag. FIA en L.M. kunnen dit opnemen in het verdrag, en dan hebben de teams de keuze om het te tekenen... of niet.

En daar zit natuurlijk het grote probleem en de reden dat er altijd onderhandeld wordt over het verdrag. Technisch gesproken hoeft dit namelijk niet. Het contract is (oorspronkelijk) een commercieel ding.... Liberty Media dus. Zij kunnen er dus inzetten wat ze willen. Dat Ferrari geen super bonus meer krijgt en zijn vetorecht verliest om maar iets te noemen. Teams kunnen dan tekenen... of niet.

Kortom: het zal nog voor de nodige problemen zorgen om dit verdrag af te sluiten, maar daarover in het volgende, en laatste hoofdstuk, uit deze serie meer.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;