Menu
© Ferrari
Nieuws

De FIA werkt nauw samen met IndyCars aan windscherm

1 reactie | 663x gelezen
12-02-2018 12:00

EvDelft | Laurent Mekies, de adviseur veiligheid van de FIA, heeft bevestigd dat hij in contact is getreden met het management van de IndyCar serie omtrent de ontwikkeling van een alternatief voor de halo: het windscherm.

Bron: F1i.com

De FIA heeft eerder al tests uitgevoerd met het windscherm in de Formule 1. Echter, Sebastian Vettel liet weten dat het scherm hem duizelig maakte en het voorstel werd aan de kant geschoven. Daarna heeft de overkoepelende instantie de halo er doorheen gedrukt voor 2018. De IndyCar is echter wel verder gegaan met het idee van het windscherm. De eerste keer dat ermee werd gereden was op de ISM Raceway, afgelopen donderdag. De test werd gehouden onder daglicht, onder schemerende omstandigheden én onder kunstlicht. Scott Dixon reed de wagen.

"Alles ziet er goed uit, ik ben erg tevreden. Ik denk dat het voor ons niets meer was dan te zien of er problemen waren met weerkaatsing van de verlichting", aldus Dixon.

Echter, ook hij liet weten dat hij problemen had, vergelijkbaar met wat Vettel beweerde.

"Wanneer je door iets heen kijkt, vervormt het beeld. Het is niet echt een vergrootglas, maar het lijkt er wel een beetje op. Je hersenen en je ogen moeten er echt aan wennen. Hoe langer ik ermee red, hoe meer ik eraan gewend raakte. Bovendien was het zicht in de het schemerduister een stuk beter", aldus de Australiër.

Mekies laat desgevraagd weten dat hij het windscherm heeft bekenen en dat een samenwerking is gestart met de IndyCars.

"Natuurlijk heb ik het gezien. Wat betreft de veiligheid werken we nauw samen met andere raceklassen. We zullen binnenkort met alle belangrijke spelers binnen de sport een vergadering hebben. We hebben gesproken met de IndyCar, met NASCAR, en we gaan nog een gesprek aan met de mensen van de V8 Supercars in Australië. We weten echt wel wat de anderen doen", aldus Mekies.

Het is heel fijn dat de IndyCar moeite doet oplossingen te vinden. Hopelijk vult het onze eigen bevindingen aan. Wat betreft de veiligheid proberen we altijd te delen wat wij onderzoeken. Het is tweerichtingsverkeer, zeg maar. We hebben er allemaal baat bij. Ik denk dat het duidelijk moge zijn wat de voor- en nadelen zijn van beide oplossingen (windscherm en halo, red.)", aldus Mekies.

"Uiteindelijk kiest elke raceklasse zelf een oplossing voor datgene waartegen zij de coureurs willen beschermen. Als je eenmaal een keuze hebt gemaakt, moet je accepteren dat er situaties zijn waartegen de gekozen oplossing geen - of minder - bescherming biedt. Je moet ook niet vergeten dat we zelf verschillende oplossingen hebben bekeken. Het windscherm hebben we op Silverstone uitgeprobeerd en het beschermde minder dan de halo. Het gaat erom een goed compromis te vinden", besloot Mekies.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

V.malafronte
Rookie

Het is te hopen dat de Formule 1 ook voor het aeroscreen kiest. Deze ziet er een stuk beter uit. Ik vind het op de nieuwe indycar zelfs toegevoegde waarde hebben. Het is goed in de wagen geïntegreerd en het zorgt dat de wagen er sneller uitziet. Ik zou graag zien dat dit de halo vervangt!

0 13-02-2018 09:49:48
;