Menu
© Pirelli
Nieuws

Pirelli wil geen concurrentie vanwege hogere kosten en slechtere competitie

2 reacties | 388x gelezen
13-01-2018 10:00

EvDelft | Mario Isola, de directeur van Pirelli, is van mening dat de terugkeer van meerdere bandenleveranciers in de Formule 1 zal zorgen voor hogere kosten en grotere verschillen tussen de verschillende teams.

Bron: F1i.com

De Italiaanse bandenleverancier kwam in 2011 terug in de Formule 1, nadat Bridgestone stopte met leveren. De afgelopen 11 jaar is er maar één bandenleverancier geweest in de sport. Tussen 2001 en 2006 leverden zowel Bridgestone als Michelin banden in de Formule 1.

Fans hebben laten weten voorstander te zijn van een open competitie tussen bandenleveranciers, aldus een onderzoek van MotorSport Network. Maar Isola dent dat een bandenoorlog een negatief effect zal hebben op de races.

"Het is een andere situatie. Op dit moment leveren wij hetzelfde product aan alle teams. Dus wat de banden betreft starten alle teams op hetzelfde niveau. Als je de competitie open gooit, gaan de kosten omhoog omdat er getest moet worden. Er zullen topteams zijn die betere banden willen dan de teams in het middenveld en je kunt niet alle teams tevreden houden. Je creëert een verschil tussen de topteams en de andere teams", aldus Isola.

"Misschien dat als je twee of drie bandenleveranciers hebt, dat je een paar teams hebt die strijden voor de top maar de rest zal het moeilijk hebben op de banden. Met de banden kun je makkelijk een seconde vinden, dus je genereert een groter verschil dan nu", aldus Isola.

Het lijkt erop dat Isola excuses maakt, maar de fans die de tijd van Bridgestone en Michelin nog hebben meegemaakt, kunnen zich ongetwijfeld de woorden herinneren van Paul Stoddart, die klaagde dat de banden van Bridgestone speciaal ontwikkeld waren voor Ferrari. Of het débâcle in Indianapolis in 2005, toen de teams van Michelin niet startten omdat hun banden de druk niet aankonden in de kombocht.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Speedster
Senior Member

Gaat ook pirelli op z'n italiaans onderhandelen dan? Dreigementen op tafel gooien. Hoeveel seconden verschil geven de motoren dan.....meer dan 1 sec. Ik zeg gelijke motoren en verschillende bandenmerken.

0 13-01-2018 17:21:08
stevegek
Silver Member

Naja het probleem is met de banden dat er eisen gesteld zijn over hoe snel ze moeten slijten en alles. Dus ze mogen feitelijk de banden niet té goed maken. Als je daar een 2e leverancier bij zet moeten ze dus voor een band gaan die zo snel mogelijk is maar extreem nét onder de marge aan die eis voldoet. Dan wordt het ontwikkelen van een band ineens een heel ander verhaal. Als ze nu met een band ruim onder de marge zitten is dat alsnog prima, want iedereen rijdt het zelfde rubber én hij voldoet.

Dus ja, ik snap het wel.

0 14-01-2018 09:35:55
;