Menu
©
Achtergrond

Coureurs en bijgeloof - de zes beste amuletten van coureurs (deel 2)

2 reacties | 620x gelezen
09-01-2018 00:01

EvDelft | Gezien het onherroepelijke gevaar waarin zij altijd verkeren, en hun onlesbare dorst voor succes, is het niet verrassend dat veel coureurs bijgelovig gedrag vertonen, vaste rituelen hebben en andere zaken hebben zoals amuletten. Hier volgen zes van de meest memorabele gevallen.

Bron: Formula1.com

Alberto Ascari: altijd met zijn blauwe helm.

Het copyright van deze foto ligt bij Formula1.com

In de vroege jaren van het wereldkampioenschap Formule 1 lag het gevaar bij elke bocht. Coureurs waren veel meer bijgelovig dan tegenwoordig - of kwamen er meer voor uit. Maar zelfs gezien de maatstaven van die tijd, was Alberto Ascari héél erg bijgelovig.

De tweevoudig wereldkampioen deed alles wat je van een bijgelovig persoon mag verwachten: hij vermeed zwarte katten, en hield zich op een afstand van ongeluksnummers. Ook mocht niemand het kistje aanraken waarin zijn lichtblauwe helm zat.

Gezien het laatste, is het enorm ironisch dat hoe Alberto Ascari tijdens die beroemde test op Monza in 1955 om het leven kwam. Bovendien was het op exact dezelfde dag in de maand als zijn vader en hij had dezelfde leeftijd als zijn vader, die ook tijdens een onschuldige test verongelukte.

Enkele dagen voorafgaand aan de test was Ascari met zijn Ferrari in Monaco de haven ingereden en hij kwam er ongeschonden uit. Geruchten willen dat zijn helm gerepareerd werd ten tijd dat hij in Monza in de auto van Eugenio Castellotti stapte - en diens witte helm opzette. In de chicane die nu 'Ascari' heet (toen alleen een linker bocht), verloor hij de controle over het stuur van de sportwagen en verongelukte.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Addy B
Senior Member

Ascari

Een van mijn helden uit vervlogen tijd.
Maar oh my god, wat een coureur.

Tot nu toe de enigiste coureur die een 100% punten totaal wist te behalen in 1952.
Ook heeft deze geweldenaar het hoogste percentage overwinningen in een seizoen. (75%)

Ter vergelijking.
Schumacher had in 2004 een win percentage van 72,22 %

Het verhaal van een ziekte ken ik niet.

De reden dat hij niet zijn blauwe helm bij zich had, was dat Alberto eigenlijk helemaal niet zou rijden.
Hij was in Monzo om Castellotti een Ferrari te zien testen.

Samen zouden ze namelijk de 1000KM van Monza rijden met een Ferrari,
en Ascari had speciaal voor die race toestemming van Lancia, zijn F1 team.

Het was niet de bedoeling dat Ascari zou rijden,, maar hij besloot toch om een paar rondjes te maken.
Aangezien hij geen enkele race kleding bij zich had, stapte hij in zijn gewone kleding in
( shirt-stropdas-gewone broek) maar hij zette natuurlijk wel een helm op... Castelotti's witte helm

Alberto's en Antonio's ongeluk zijn eigenlijk te bizar voor woorden.

Antonio; 26 july 1925
Alberto; 26 Mei 1955

Antonio; 36 jaar oud
Alberto; 36 jaar oud ( technisch gesproken was hij 4 dagen ouder dan zijn vader tijdens het ongeluk )

Antonio; fatale crash was 4 dagen na een heftig ongeluk
Alberto; fatale crash was 4 dagen na een heftig ongeluk

Antonio; fatale crash was een snelle linkse bocht
Alberto; fatale crash was een snelle linkse bocht

Antonio; 13 overwinningen
Alberto; 13 overwinningen

Nog een bizar feitje.
De enige andere coureur die ooit in de haven van Monaco crashte was Paul Hawkins,
tijdens de GP Monaco, 30 Mei 1965.

Hij kwam ongeschonden uit deze crash, werd zelfs als 10e geklassificeerd,
maar overleed 4 jaar later tijdens een TT crash.

De datum.... 26 mei 1969

0 10-01-2018 12:52:02
Jan1947
Senior Member

Ik herinner me het verhaal dat de man ongeneeslijk ziek was en dat het ongeluk geen ongeluk was. Ik heb even in het verleden gezocht, maar ik kan het nergens meer bevestigd krijgen.

0 10-01-2018 11:07:45
;