Menu
© Renault
Achtergrond

Waarom de Formule 1 niet meer moet kijken naar relevantie met straatauto's (deel 4/4)

1 reactie | 310x gelezen
01-01-2018 18:00

EvDelft | De Formule 1 kijkt momenteel met argusogen naar de 2021-visie. Met andere woorden, het werkt hard aan de motorreglementen en hoe alles eruit moet komen te zien vanaf dat jaar.

Bron: Crash.net

In de IndyCar worden V6 twinturbo motoren gebruikt. Voeg daar wat elektrificatie aan toe welke eenvoudiger is dan wat er nu wordt gebruikt en makkelijker te begrijpen. Hoe zou dat zijn als gulden middenweg?

Als de Formule 1 besluit toch een relevantie te behouden met de straatauto's, dan zal het lang, héél lang achter de feiten aan blijven lopen. De Formule E is dan nu misschien dé serie, maar dat wil niet zeggen dat het veilig is voor de eeuwige toekomst. In de jaren '00 wemelde het van de constructeurs in de Formule 1 (Toyota, BMW, Honda hadden allemaal hun fabrieksteams) maar die zijn inmiddels allemaal verdwenen. Wie zegt dat dat in de Formule E niet ook kan gebeuren?

Wanneer de kosten blijven oplopen en het team eindigt wéér als veertiende (ten slotte zal er iemand als veertiende moeten eindigen…), waar gaan ze dan naartoe? Zullen de door waterstof aangedreven auto's de volgende raceklasse vormen? Zal straks iedereen kijken naar de Formule H?

Christian Horner: "Misschien is Lamborghini een aantrekkelijk merk. Of Aston Martin, die graag in de Formule 1 terug wil keren. De technologie die we hier leren, kan gebruikt worden in de Formule E. De Formule 1 moet vooral aantrekkelijk zijn. Het moet populair zijn zoals het dat 20 of 25 jaar geleden was. Er zijn zoveel andere series. Uiteindelijk zal de investering van Red Bull in de Formule 1 gesteund moeten worden door de belangrijkste tak van Red Bull: de blikjes energiedrank."

"Wij willen goede competitie, veel toeschouwers en veel kijkers. De Formule 1 moet belangrijk zijn voor het merk, een goede show vormen. Het heeft de beste coureurs ter wereld, de beste circuits en de beste auto's", aldus de teambaas.

Relevantie met straatauto's heeft verschillende niveaus van interesse voor elke autofabrikant. Dus verschillende series zullen verschillende autofabrikanten aantrekken. Daar waar de Formule 1 enige relevantie moet behouden om fabrieksteams een bestaansrecht te geven, moet dat niet het belangrijkste doel zijn van de Formule 1. Maar de Formule 1 moet een keuze maken, of de technologie tot het uiterste getest moet worden, of niet meer.

Misschien kan het eindelijk weer een mooie serie worden, zoals Sean Bratches zei: "Het spektakel moet terug."


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

vnons
Senior Member

Mooi stukje Erwin , en zeker iets om over na te denken .
het zal voor en tegenstanders hebben over de te volgen strategie ,maar ik moet zeggen dat wie ik ook spreek in mijn F1 kennissenkring ik eigenlijk altijd hoor dat men terug wil naar V8 en V10 motoren zoals ze een aantal jaar geleden gebruikt werden , de V10 van McLaren was natuurlijk een voorbeeld hoe een motor moest klinken (janken) .
ook hoor ik dat men van het brandstof en banden sparen af wil , een coureur hoort te "stampen" met zijn auto en te laten zien dat hij de snelste is en niet aan de finish te komen door te laten zien hoe goed hij kan besparen en met het materiaal om kan gaan .
laat idd de formule -E zijn koers bepalen aan de hand van de markt maar laat de Formule 1 ook echt Formule 1 blijven want die paar kilo brandstof en die paar extra banden op 22 auto's in de formule 1 maken dan mijn inziens echt het verschil niet in de wereld .

0 03-01-2018 08:46:53
;