Menu
© ShiftingLanes.com
Achtergrond

De enige rebellenserie uit de Formule 1: Intercontinental Formula (deel 2/3)

0 reacties | 673x gelezen
26-12-2017 06:00

EvDelft | Nu Ferrari weer eens dreigt met opstappen uit de Formule 1 en een eigen serie op te zetten, is het wellicht interessant eens terug te kijken naar de enige keer dat teams uit protest inderdaad rebelleerden en een rivaliserende serie opzetten. We schrijven 1961 en het gaat over de Intercontinental Formula.

Bron: Second a Lap

Alles bij elkaar was het een raar idee. De Britse teams hoopten op hetzelfde succes als wat ze hadden behaald in 1959 en 1960, terwijl de FIA hoopte op een nieuwe raceklasse die misschien nog groter zou worden dan de Formule 1 - of wedden ze op twee paarden?

Waar de eerste race van de Intercontinental Formula een saaie optocht was, was de tweede race een beter succes, hoewel het natte asfalt betekende dat het grotere vermogen van de 2½ liter motoren niet ten volle benut kon worden. Dat betekende, dat de nu kleinere motoren van 1½ liter in de Formule 1 zorgde dat de auto's in de Formule 1 sneller waren dan in de Intercontinental Formula. Vanwege de betrokkenheid van Porsche in de Formule 1, en kleine onafhankelijke teams als Equipe National Belge, dat reed met auto's van Emeryson, betekende het dat in de Formule 1 meer verschillende auto's aanwezig waren. Conventry Climax zag het succes van de nieuwe Formule 1 en besloot haar motoren te houden op anderhalve liter, en kondigde aan haar motoren niet aan te passen naar 2½ liter. BRM besloot hetzelfde. Dat betekende dat als de Intercontinental Formula echt van start zou gaan - de eerste kampioenschapsrace moest nog verreden worden - zouden teams als Cooper en Lotus hun motoren elders moeten zoeken wanneer ze door hun oude motoren van Climax heen waren.

Toen kwam de Grote Prijs van Syracuse, waarbij debutant Giancarlo Baghetti in zijn Ferrari wist te winnen. Dat deed Enzo Ferrari besluiten ook de grotere motoren links te laten liggen en zich te concentreren op de Formule 1, en dus op motoren van anderhalve liter. Dat zorgde voor een zware klap voor de Intercontinental Formula. Bovendien betekende dat, dat tijdens de race op Monza er geen auto's van Ferrari aanwezig waren in die klasse. Vervolgens werd de race op Turijn afgelast omdat het circuit nog niet klaar was.

Opeens was het Intercontinental Formula kampioenschap een Brits kampioenschap geworden. Alleen de grotere Britse teams deden mee in auto's van één en twee jaar oud. Er werd weinig aan de auto's doorontwikkeld - behalve de nieuwe Vanwall.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;