Menu
© Cosworth.com
Achtergrond

Over Nick Hayes - wie?

0 reacties | 620x gelezen
25-12-2017 22:00

EvDelft | Ross Brawn is de man die de leiding heeft over de raceafdeling van de Formule 1 Groep. Om zijn ideeën voor de toekomst te vormen, heeft hij een groep mensen samengebracht. Met velen van hen heeft hij in het verleden al samengewerkt.

Bron: Joe Saward

In 1994 was Brawn technisch directeur voor Benetton. Hij was hoofd van de afdeling Onderzoeken en Ontwikkelingen de ingenieur van Michael Schumacher was Pat Symonds. Tegenwoordig werkt Symonds aan de reglementen voor de auto's in de Formule 1. In 1994 was de man die verantwoordelijk was voor de motoren van For een man van Cosworth, met de naam Nick Hayes. Hayes werkt op de achtergrond en brengt ideeën in voor de nieuwe reglementen voor de motoren voor 2021.

Hayes is een man die nooit in de schijnwerpers heeft willen staan. Hij is een echte techneut maar erg gepassioneerd voor motorraces. Dat was hij al sinds hij nog op school zat. Als jongen van 11 jaar bezocht hij zijn eerste race. Dat was in 1972. Hayes werd geboren in Coventry, de stad waar de beroemde motoren van Climax vandaan komen. Bovendien zijn de merken van Jaguar, Standard, Allard, Alvis, Hillman, Humber, Triumph, Riley, Rover en nog vele anderen daar geboren.

Hij zat in Leicenter op school, later in Nottingham. Daarna kreeg hij een plekjeop de universiteit van Salford in Manchester. Hij behaalde zijn bul en won de prestigieuze Instituut Mechanisch Ingenieur Prijs in zijn laatste schooljaar. Daarna werd hij gesponsord door Rolls-Royce Aero Engines en hij trad aldaar in dienst. Hoewel de firma zijn beroemde naam deelde met de autoindustrie, waren het in feite twee aparte bedrijven. Hayes kon zich dus niet vanuit de vliegtuigmotoren de autowereld in promoveren. Hij werkte er overigens drie jaar.

Tijdens die periode werkte hij in het weekeinde bij Mick Hill Cars & Racing, in Derby. Hij hielp het team met het ontwikkelen van toerwagens en ze bouwden enkele zeer exotische GT's. Daarna begon hij te zoeken naar werk in de racerij en hij solliciteerde op een baan bij Cosworth Engineering in Northampton - een logische keuze. Hij kreeg in 1984 een telefoontje van Keith Duckworth en hij trad in dienst.

Hij volgde een studie aan de V12, de V8 Zetec-R, de V10 Zetec-R en in 1999 aan de Cosworth CR01. Dat was de laatste motor van Cosworth die een race wist te winnen - op de Nürburgring in 1999 in handen van Johnny Herbert. Hij werkte ook aan de motor waarmee Schumacher in 1994 zijn eerste titel wist te winnen. Ondertussen maakte Hayes gestaag promotie. In 1997 werd hij progamme director, in 2001 werd hij managing director engineering en in 2003 werd hij technisch directeur. Het probleem voor Hayes was echter dat Ford - het moederbedrijf van Cosworth - steeds minder interesse in de Formule 1 toonde en in 2004 nam hij ontslag.

Daarna vertrok hij naar de Verenigde staten, waar hij kwam te werken bij Richard Childress Racing NASCAR Team als directeur onderzoek en ontwikkeling motoren.

Het was een tijd van verandering. Childress' motorenfabriek fuseerde met Dale Earnhardt Inc in 2007 en werd Earnhardt Childress Racing Techologies. Het team had succes en won in 2007 met Kevin Harvick de Daytona 500. Echter, Hayes besloot dat hij toch graag terug wilde naar zijn familie in het Verenigd Koninkrijk en hij begon zijn eigen bedrijfje, gespecialiseerd in motortechnologie: nhanse Ltd. En dat leidde tot een telefoontje van Ross Brawn…


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;