Menu
© Pirelli
Achtergrond

Rondetijden omlaag in 2017, bochtensnelheid omhoog, maar met hoeveel?

10 reacties | 479x gelezen
18-12-2017 18:00

EvDelft | De snelste bochten in de Formule 1 zijn in 2017 tot soms wel 40 km/u sneller dan in 2016, dankzij toegenomen neerwaartse druk en mechanische grip.

Bron: MotorSport.com

Pirelli gaf wat informatie vrij over bochten als Pouhon op Spa-Francorchamps en Bocht 3 op Barcelona. Copse op Silverstone blijft de snelste echte bocht in de Formule 1, met topsnelheden van 290 km/u in 2017 - en dat is exact 30 km/u meer dan in 2016. Bocht 3 in Barcelona is zelfs 36 km/u sneller en bocht 9 in Barcelona 30 km/u. Pouhon is eveneens 36 km/u sneller.

Bochtensnelheid 2016 vs 2017
Circuit
Bocht
Snelh. 2016
Snelh. 2017
Barcelona
3
212 km/u
248 km/u
Barcelona
9
215 km/u
245 km/u
Silverstone
Copse
260 km/u
290 km/u
Spa-Francorchamps
Pouhon
253 km/u
289 km/u


Het doel van de nieuwe, bredere en snellere auto's van dit jaar was een verlaging in de rondetijden van ongeveer 5 seconden op het circuit van Barcelona, ten opzichte van 2015. Dat doel is behaald, en een analyse van de rondetijden laat zien dat er in 2016 al grote sprongen gemaakt zijn met extra neerwaartse druk. Het grootste verschil in de kwalificatie te opzichte van vorig jaar is tijdens de Grote Prijs van België, waar de snelste tijd, van Lewis Hamilton, maar liefst 4"191 sneller was dan de snelste tijd van Nico Rosberg van het jaar ervoor.

Echter, als de rondetijd terug wordt gerekend naar wist per kilometer, dan is het verschil op de Hungaroring het grootste geworden, met een winst van 0"831 per kilometer circuit. Behalve Monza, waar het regende, is de kleinste winst behaald op Bahrein. De hoge mate van wervelingen achter de auto's in 2017 zorgde voor een winst van slechts 0"724 per ronde ten opzichte van 2016.

Kwalificatietijden 2016 vs 2017

2016

2017

Grote Prijs:Coureur
Tijd
Coureur
Tijd
Australië
Lewis Hamilton
1'23"837
Lewis Hamilton
1'22"188

Versch. per ronde
-1"649
Versch. per km
-0"311
Bahrein
Lewis Hamilton
1'29"493
Valtteri Bottas
1'28"769

Versch. per ronde-0"724
Versch. per km-0"134
China
Nico Rosberg
1'35"402
Lewis Hamilton
1'31"678

Versch. per ronde-3"724
Versch. per km-0"683
Rusland
Nico Rosberg
1'35"337
Sebastian Vettel
1'33"194

Versch. per ronde-2"143
Versch. per km-0"366
Spanje
Lewis Hamilton
1'22"000
Lewis Hamilton
1'19"149

Versch. per ronde-2"581
Versch. per km-0"612
Monaco
Daniel Ricciardo
1'13"622
Kimi Räikkönen
1'12"178

Versch. per ronde-1"444
Versch. per km-0"433
Canada
Lewis Hamilton
1'12"812
Lewis Hamilton
1'11"459

Versch. per ronde-1"353
Versch. per km-0"310
Azerbeidzjan
Nico Rosberg
1'42"520
Lewis Hamilton
1'40"953

Versch. per ronde-1"927
Versch. per km-0"321
Oostenrijk
Lewis Hamilton
1'06"228
Valtteri Bottas
1'04"251

Versch. per ronde-1"977
Versch. per km-0"458
Groot-Brittannië
Lewis Hamilton
1'29"243
Lewis Hamilton
1'26"600

Versch. per ronde-2"643
Versch. per km-0"499
Hongarije
Nico Rosberg
1'19"965
Sebastian Vettel
1'16"276

Versch. per ronde-3"689
Versch. per km-0"831
België
Nico Rosberg
1'46"744
Lewis Hamilton
1'42"553

Versch. per ronde-4"191
Versch. per km-0"598
Italië
Lewis Hamilton
1'21"135
Lewis Hamilton
1'34"660

Versch. per ronde+13"525
Versch. per km+2"335
Singapore
Nico Rosberg
1'42"584
Sebastian Vettel
1'39"491

Versch. per ronde-3"093
Versch. per km-0"611
Maleisië
Lewis Hamilton
1'32"850
Lewis Hamilton
1'30"076

Versch. per ronde-2"744
Versch. per km-0"500
Japan
Nico Rosberg
1'30"647
Lewis Hamilton
1'27"319

Versch. per ronde-3"328
Versch. per km-0"573
Amerika
Lewis Hamilton
1'34"999
Lewis Hamilton
1'33"108

Versch. per ronde-1"891
Versch. per km-0"343
Mexico
Lewis Hamilton
1'18"704
Sebastian Vettel
1'16"488

Versch. per ronde-2"216
Versch. per km-0"515
Brazilië
Lewis Hamilton
1'10"736
Valtteri Bottas
1'08"322

Versch. per ronde-2"414
Versch. per km-0"560
Abu Dhabi
Lewis Hamilton
1'38"755
Valtteri Bottas
1'36"231

Versch. per ronde-2"524
Versch. per km-0"454

De kwalificatie voor de Grote Prijs van Italië 2017 werd verreden in de regen.

Een groter verschil nog dan in de kwalificatie, was er soms tijdens de snelste ronden van de race. De snelste ronde op Spa-Francorchamps was in 2017 meer dan vijf seconden sneller dan die van 2016, terwijl het verschil per kilometer in Monaco het grootst was.

Snelste rondetijden 2016 vs 2017

2016

2017

Grote Prijs:Coureur
Tijd
Coureur
Tijd
Australië
Daniel Ricciardo
1'28"997
Kimi Räikkönen
1'26"538

Versch. per ronde
-2"459
Versch. per km
-0"464
Bahrein
Nico Rosberg
1'34"482
Lewis Hamilton
1'32"978

Versch. per ronde-1"684
Versch. per km-0"311
China
Nico Hülkenberg
1'39"824
Lewis Hamilton
1'35"378

Versch. per ronde-4"446
Versch. per km-0"816
Rusland
Nico Rosberg
1'39"094
Kimi Räikkönen
1'36"844

Versch. per ronde-2"250
Versch. per km-0"385
Spanje
Daniil Kvyat
1'26"948
Lewis Hamilton
1'23"593

Versch. per ronde-3"355
Versch. per km-0"721
Monaco
Lewis Hamilton
1'17"939
Sergio Pérez
1'14"820

Versch. per ronde-3"119
Versch. per km-0"935
Canada
Nico Rosberg
1'15"599
Lewis Hamilton
1'14"551

Versch. per ronde-1"048
Versch. per km-0"240
Azerbeidzjan
Nico Rosberg
1'46"485
Sebastian Vettel
1'43"441

Versch. per ronde-3"044
Versch. per km-0"507
Oostenrijk
Lewis Hamilton
1'08"411
Lewis Hamilton
1'07"411

Versch. per ronde-1"000
Versch. per km-0"232
Groot-Brittannië
Nico Rosberg
1'35"548
Lewis Hamilton
1'30"621

Versch. per ronde-4"927
Versch. per km-0"836
Hongarije
Kimi Räikkönen
1'23"086
Fernando Alonso
1'20"182

Versch. per ronde-2"904
Versch. per km-0"654
België
Lewis Hamilton
1'51"583
Sebastian Vettel
1'46"577

Versch. per ronde-5"006
Versch. per km-0"715
Italië
Fernando Alonso
1'25"340
Daniel Ricciardo
1'23"361

Versch. per ronde-1"709
Versch. per km-0"295
Singapore
Daniel Ricciardo
1'47"187
Lewis Hamilton
1'45"008

Versch. per ronde-2"179
Versch. per km-0"430
Maleisië
Nico Rosberg
1'34"424
Sebastian Vettel
1'34"080

Versch. per ronde-0"344
Versch. per km-0"062
Japan
Sebastian Vettel
1'35"118
Valtteri Bottas
1'33"144

Versch. per ronde-1"974
Versch. per km-0"340
Amerika
Sebastian Vettel
1'39"877
Sebastian Vettel
1'37"766

Versch. per ronde-2"111
Versch. per km-0"383
Mexico
Daniel Ricciardo
1'21"134
Sebastian Vettel
1'18"785

Versch. per ronde-2"349
Versch. per km-0"546
Brazilië
Max Verstappen
1'25"305
Max Verstappen
1'11"044

Versch. per ronde-14"261
Versch. per km-3"310
Abu Dhabi
Sebastian Vettel
1'43"729
Valtteri Bottas
1'40"650

Versch. per ronde-3"709
Versch. per km-0"554

De Grote Prijs van Brazilië 2017 werd verreden in de regen.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Addy B
Junior Member

En dit is belangrijk omdat?

1 18-12-2017 22:28:45
EvDelft
Moderator

Als je het niet waardeert, hoef je het niet te lezen, of te reageren. Er zijn mensen genoeg die dit soort dingen erg interessant vinden. Wij zijn de enige Nederlandstalige site met dit soort achtergrondinformatie en daar zijn we trots op. Nogmaals, je HOEFT het artikel niet te lezen, maar reageer dan alsjeblieft ook niet. Dank je.

18-12-2017 23:04:31
Misjab
Gold Member

NIET belangrijk, wel interessant. Dit had ik echt niet verwacht. Hoe kan je nou 30km! Pu sneller door debocht gaan, maar 2 secs langzamer zijnop een rondje? Endannogdie verschillenper circuit. Bizar

0 19-12-2017 05:23:16
Addy B
Junior Member

Nou nou, dat kan ook wel wat minder zeg.

Punt 1 wilde ik een discussie aanzwengelen.

Een discussie over waarom het zo belangrijk is om steeds sneller te gaan?
Wat schiet je daar mee op?
Wat voor nut heeft het om sneller te gaan, als er minder actie is?

Punt 2

Ik vind dit een toffe site en kom hier met veel plezier.
Het voordeel van deze site ten opzichte van bijvoorbeeld racingnews365.nl of nl.motorsport.com is dat deze site meer gericht is op de interactie tussen de lezers.

Op die andere zie ik vaak maar 1 reactie terwijl op deze site hetzelfde onderwerp veel meer reacties krijgt.

Dat is prettig, en daar kunnen jullie best trots op zijn.

@ Misjab

2 seconden langzamer per rondje?
Volgens de lijst zijn ze het afgelopen seizoen sneller gegaan.

Dat het verschil per circuit zo verschillend is, is natuurlijk logisch.
Elk circuit is verschillend, met verschillende bochten combinaties,
wat weer een invloed heeft op de aerodynamica.

3 19-12-2017 12:56:09
Gallardo
Hoofdredacteur

@Addy B.

Wellicht is het handiger dat je al tijdens een eerste posting aangeeft wat je exact bedoelt. Ik snapte hem ook niet, ik dacht dat je reageerde op het artikel dat je dat niet belangrijk vond. Ik denk dat EvDelft dat ook dacht.

19-12-2017 16:54:04
EvDelft
Moderator

Dat dacht ik inderdaad eerst ook, wat Gallardo zegt. Sorry voor mijn botte reactie, dat had inderdaad minder gekund.

19-12-2017 17:28:35
Sicko
Gold Member

EvDelft reageert altijd zo bot. (maar nu wil ik een lachende emo doen en dat kan ik niet gloeiendegloeiende)

Op topic:
Die SNELLERE ronde/bochten-tijden zijn compleet onbelangrijk. Dat ziet niemand. Niet op het circuit, niet op tv. Ik ben dit jaar voor het eerst naar geen enkel F1-raceweekend geweest. Het geluid van bijen heb ik ook in mijn tuin.

19-12-2017 18:27:06
Speedster
Senior Member

Als het zo doorgaat met die snelheden zijn we binnen 3 kwartier klaar met kijken naar een gp. Dus toch maar terug nasr 20 jr geleden of het aantal rondes opschroeven ;-)

0 19-12-2017 18:58:53
Addy B
Junior Member

No hard feelings :-)

Moet er zelf ook aan wennen dat mijn ironie online niet altijd goed overkomt.

1 20-12-2017 00:46:53
EvDelft
Moderator

Gelezen tekst is altijd moeilijk op de juiste manier over te brengen. Bovendien heb ik zelf (persoonlijk) moeite met ironie en sarcasme, ook in het dagelijks leven.

20-12-2017 10:22:52
;