Menu
© Haas F1
Nieuws

Marchionne en Maserati

1 reactie | 467x gelezen
07-12-2017 19:00

EvDelft | Er gaan geruchten in Italië dat Sergio Marchionne wil dat Haas gaat rijden met als hoofdsponsor Maserati, in 2018.

Bron: Joe Saward

De overeenkomst tussen Haas en Maserati moet dan vergelijkbaar zijn als die tussen Sauber en Alfa Romeo. De motoren zullen dan gewoon van Ferrari blijven en het gaat slechts om een langdurige sponsorovereenkomst. Voorlopig.

Dit zou Marchionne een zekere mate van controle geven over Haas in de politieke strijd die Ferrari voert in de Formule 1, hoewel Gene Haas het geld niet nodig heeft en waarschijnlijk Marchionne laat weten dat hij niet geïnteresseerd is. De overeenkomst zou Haas ongetwijfeld wel goed doen, financieel gezien, maar het is onverholen duidelijk dat Marchionne wil dat Ferrari daar coureurs kan plaatsen, voor de langere termijn. Haas wil echter verder met Romain Grosjean en Kevin Magnussen, in 2018.

Maserati is een merk dat een lange historie heeft met de Formule 1 en die gaat helemaal terug naar de jaren '20 van de vorige eeuw. Het laatste Formule 1-team van Ferrari hield op te bestaan aan het einde van 1957. Dat was vlak voordat Maserati onder curatele werd gesteld. Er werden nog altijd motoren geleverd aan geïnteresseerde partijen, ook toen het bedrijf ophield te bestaan. In de jaren '60 reed Cooper nog met motoren van Maserati en het team won zelfs twee races: de Grote Prijs van Mexico in 1966 met John Surtees en de Grote Prijs van Zuid Afrika in 1967 met Pedro Rodriguez. Langzamerhand nam Cosworth de Formule 1 over en in 1969 was de laatste motor van Maserati actief. Het bedrijf was toen al verkocht aan Citroën.

In 1975 werd Maserati opgeheven, hoewel het daarna door Alejandro de Tomaso nieuw leven werd ingeblazen. In 1993 werd Maserati verkocht aan FIAT en vanaf 1997 staat het bedrijf onder controle van Ferrari, hoewel het in 2005 weer terug ging naar FIAT. Onder Marchionne heeft Maserati grote stappen gezet. Het merk terugbrengen in de Formule 1 is bedoeld om het merk meer glans te geven.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Addy B
Quite a regular

Die Marchionne begint rare trekjes te vertonen.

Hij speelt het slim natuurlijk, maar ik hoop dat LM er niet intrapt.

Dat Sauber nu gesponsord word door Alpha... okay
We weten allemaal dat het gewoon een Ferrari motor is met een ander stickertje.
Als Haas dit gaat doen, wat dan?

Gaat Marchionne dan roepen dat er DRIE motorleveranciers verdwijnen als hij zijn zin niet krijgt?
Ik heb het al vaker gezegd op dit forum; laat Ferrari nou gewoon eens een goede motor bouwen.

De laatste keer dat ze kampioen zijn geworden is zo'n 10 jaar geleden.
En maar roepen over hoe belangrijk ze wel niet zijn,
en dat ze echt wel die 100 miljoen bonus verdienen,
en dat ze alleen in F1 blijven als ze hun zin krijgen.

Het lijkt me dat F1 ( lees Bernie ) er altijd alles aan gedaan heeft om Ferrari een plezier te doen,
en wat heeft het opgeleverd?
Ferrari het meest succesvolle team?

15 Wk's.... in 67 jaar

Ter vergelijking
McLaren; 12 WK's in 51 jaar

Lijkt me dat McLaren iets succesvoller is dan Ferrari.

Ferrari heeft 229 overwinningen, McL 182.
Ook dit is een beter gemiddelde dan Ferrari heeft.

Probleem is dat Ferrari DENKT dat de F1 zonder hen niets meer voorsteld.
Helaas overschatten ze zichzelf hier mee.

"Wij" ( de oude generatie fans ) kennen de historische waarde van Ferrari.
Maar hoe zit dit met de "nieuwe" generatie?

Een fan die nu een jaar of 10-15 is, heeft Ferrari nooit een WK zien winnen.
Voor hun zal het een gewoon team zijn, zoals Williams ( wat ooit ook een topper was ),
en hoe langer het duurt voordat ze weer eens echte prijzen gaan pakken,
hoe minder "historische" waarde ze zullen behouden.

Het is niet voor niks dat ze wanhopig proberen om RAI te behouden.
De laatste Ferrari kampioen.

0 07-12-2017 21:20:45
;