Menu
© McLaren
Achtergrond

Veel geschreeuw en weinig wol: het verhaal van Honda en McLaren (deel 10)

0 reacties | 292x gelezen
19-10-2017 00:01

EvDelft | Na bijna 3 seizoenen met niet echt geweldige prestaties, interne strijd en veel teleurstellingen, heeft McLaren besloten de relatie met motorleverancier Honda te beëindigen aan het eind van dit jaar.

Bron: ESPN.com

Naar aanleiding van de beëindiging van de samenwerking, is het interessant eens terug te kijken wat er allemaal is gebeurd. Vanaf het eerste hoopvolle optimisme na het tekenen van de contracten tot de bittere walging tijdens het derde seizoen.

Verbeteringen blijven uit…
Een slechte race bij de seizoensopener in Australië bevestigde de grootste angst van Yusuke Hasegawa. Maar wat nog zorgwekkender was voor McLaren, was dat Honda het niet voor elkaar te krijgen te laten weten wanneer de betreffende problemen opgelost zouden zijn.

Hasegawa: "Ik kan niet garanderen wanneer we meer vermogen krijgen. Maar we zullen proberen zo snel mogelijk een nieuwe specificatie in te voeren. Het is echter niet iets dat we in één dag kunnen regelen. Misschien in een week of 2, misschien een maand, maar ik kan niets beloven. Zo gauw ik het kan, zal ik nieuwe motoren leveren."

Het geduld van McLaren raakte duidelijk op en in mei liet de nieuwe CEO van McLaren, Zak Brown, weten dat hij voor 2018 naar een andere motorleverancier op zoek was.

Brown: "We moeten onze problemen oplossen. Het moge duidelijk zijn dat de problemen zich achter de rug van de coureur bevinden. 2018 is niet zo ver weg meer en daarom gaan we kijken hoe we naar de voorkant van het startveld kunnen komen. Ik deel de mening van COO Jonathan Neale, die zei dat alle opties op tafel liggen en dat we er alles aan doen naar voren te komen in de pikorde. We weten nog niet hoe, maar we zijn ermee bezig."

De grootste problemen van Honda leken te zitten in de MGU-H bij de start van het seizoen. Het invoeren van tegenmaatregelen werd de grootste prioriteit van de Japanners. Maar beloofde deadlines werden keer op keer niet gehaald. Toen in Bakoe eindelijk de derde specificatie werd geleverd welke in Canada al beloofd was, zorgde dat voor een enorm aantal strafplaatsen voor Fernando Alonso. Hij zou pas in Oostenrijk met die motor rijden.

De Spec 4 was beloofd voor de Grote Prijs van België, maar in plaats daarvan nam Honda een Spec 3.5 en 3.6 mee terwijl nog werd gewacht op groen licht voor de verbeterde versie.

Op Spa-Francorchamps liet Hasegawa weten: "We hadden de Spec 4 hier graag willen inzetten maar we hebben gefaald. We hebben ons schema niet gered. We zijn halverwege de ontwikkeling ervan dus we noemen deze motoren Spec 3.5 en 3.6."


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;