Menu
© McLaren
Achtergrond

Waarom McLaren wel moest scheiden van Honda (deel 4/5)

4 reacties | 456x gelezen
18-09-2017 00:01

EvDelft | Toen McLaren de samenwerking met Mercedes opzegde en met Honda in zee ging, kreeg McLaren erg veel lof toegezwaaid voor de goede keuze. Hoe anders zou het lopen...

Bron: SkySports.com

Terugkijkend op de rampzalige samenwerking tussen de twee partijen, geven we hier vijf redenen waarom McLaren weinig anders kon doen dan de scheiding met Honda door te drukken.

Vandaag de vierde reden.

Reden 4: Prijzengeld.
In de periode tijdens de samenwerking tussen McLaren en Honda is vaak gezegd dat McLaren zich geen scheiding kan veroorloven met Honda vanwege de hoeveelheid geld die de Japanners in Woking stoppen. Hoewel er verschillende bedragen worden genoemd, lijkt € 65.000.000 per jaar een veilig gemiddelde om te noemen. Maar het onvermogen van Honda om te presteren heeft ook een prijs, en eentje die het bedrag dat Honda op tafel legt niet goed kan maken.

Zak Brown liet weten: "Wanneer je kijkt naar de impact die het verlies heeft van het prijzengeld van de FOM en het verlies van sponsorgeld, lijkt ons dat meer pijn te doen dan het geld dat Honda ons geeft. En wanneer je dat alles bij elkaar optelt, heeft het niet de commerciële voordelen die het van buitenaf lijkt te hebben."


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Misjab
Gold Member

Prijzengeld verschil tussen P4 (hoger gaan ze niet komen met die renault volgend jaar) en P9 (meest nagatieve scenario voor dit jaar) is maar 25-30 Miljoen.. Dus dat gaat het verschil niet maken. Sponsorgeld is een ander verhaal.. De laatste grote sponsir van Mclaren gaf inderdaad veel geld (50M??) maar dat was toen ze elk jaar totelkandidaat waren en elke race op het podium te vinden waren. Voor middenmoot team sis dat veel en veel minder (20m?) Dat is ook precies de reden waarom die achtervleuhgel nog leeg is, ze dachten beter eerst terug naar de top te rijden om vervolgens weer de hoofdprijs te pakken. Dat gebeurde echter niet.. En met die renault motor gaat dat ook weer niet lukken. ze mogen blij zijn als ze volgend jaar voorin de middenmoot rijden, maar de grote hoofdprijs sponsor gaan ze nog steeds niet vinden.

Financieel dus otch nog steeds beter di ehonda te houden

3 18-09-2017 10:43:40
EvDelft
Moderator

25 miljoen prijzengeld plus 20 miljoen sponsorgeld... Dat is 55 ;)
McLaren laat op de langzame circuits zien dat het met het chassis wel goed zit, dus wellicht kunnen ze met de motor van Renault in elk geval voor de vierde plek gaan volgend jaar in het kampioenschap voor constructeurs.
En vergeet niet dat het prijzengeld te maken heeft met de afgelopen drie jaar... Dus zelfs als McLaren drie keer achtereen vierde wordt bij de constructeurs, wordt het prijzengeld toch steeds meer...

18-09-2017 11:47:39
Misjab
Gold Member

25 +20 is nog steeds 45, zelfs bij McLaren :) maar je hevt gelijk dat de lange termijn ook mee moet tellen natuurlijk.

18-09-2017 14:15:15
EvDelft
Moderator

Inderdaad is 25+20=45... Rekenen is moeilijk. :P

18-09-2017 15:55:19
;