Menu
© McLaren
Achtergrond

Scheiding tussen Honda en McLaren is niet zomaar gedaan

0 reacties | 624x gelezen
30-08-2017 18:32

EvDelft | McLaren lijkt steeds dichter bij een scheiding te komen met Honda. Dat zal heel wat gevolgend hebben voor de levering van motoren, en de rijdersmarkt.

Bron: EuroSport.com

Het lijkt erop dat McLaren eindelijk genoeg heeft van alle problemen met Honda. Het Japanse bedrijf lijkt niet in staat de tekortkomingen van de krachtbron op korte termijn op te lossen en een gedetailleerde analyse van de stappen voorwaarts, gemaakt in samenwerking met partner Ilmor, heeft de zorgen niet verkleind.

Er is nog maar weinig tijd om de plannen voor 2018 af te ronden en daar komt bij dat McLaren graag Fernando Alonso wil behouden, maar die wil niet verder met Honda. McLaren richt zich nu op wat nodig is om over te stappen naar motoren van Renault. Het grootste probleem daarin is het nemen van wat hordes met de vele partijen die daarbij betrokken zijn.

Één bron liet eerder weten dat het niet zozeer de vraag was óf de scheiding tussen Woking en Sakura plaats zou vinden, maar hoe venijnig die scheiding zou gaan worden. De eenvoudigste manier is om Honda te overtuigen toch met Toro Rosso in zee te gaan in 2018, zodat de twee simpel van krachtbron kunnen ruilen.

Toro Rosso zal dan een enorm bedrag krijgen van Honda (aangenomen wordt dat dat bedrag rond de € 92.000.000 per jaar ligt, red.). Eerder liepen de gesprekken tussen Toro Rosso en Honda al spaak, en het Italiaanse team wilde verder met Renault. Echter, er wordt weer gesproken tussen de twee partijen uit Faenza en Sakura en lijken vergevorderd te zijn.

Tijdens het weekeinde op Spa-Francorchamps kwam naar voren dat de twee partijen weer om tafel hadden gezeten, al ontkenden beiden dat de gesprekken een serieus karakter hadden. McLaren had een andere mening daarover. Echter, Honda wil graag aan twee teams leveren en is niet van plan McLaren zomaar op te geven: de twee partijen hebben een verbintenis tot 2025.

Dat betekent dat McLaren en Honda in een patstelling verkeren. Geen van de partijen willen aan elkaar toegeven. Nu de tijdsdruk toeneemt, lijkt Toro Rosso als uiterste datum de Grote Prijs van Italië gekozen te hebben. Omdat aangenomen wordt dat McLaren absoluut niet verder wil met Honda in 2018, en er niet eenvoudig met Toro Rosso van motoren geruild kan worden, is er een risico dat een breuk tussen de twee partijen uit kan lopen tot een flinke rechtszaak met alle gevolgen van dien.

Honda wordt namelijk uit de Formule 1 gedrongen als McLaren met andere motoren gaat rijden zonder dat er een alternatief team voor de Japanse motorleverancier is. En dat wil Liberty Media niet. Bovendien, als Honda uit de Formule 1 verdwijnt, moet de FIA ingrijpen en een motorleverancier dwingen motoren te leveren aan McLaren voor 2018.

De meest voor de hand liggende leverancier daarvoor is Renault, hoewel Virý niet staat te springen de capaciteit uit te breiden naar het leveren aan een vierde team. Echter, de FIA kan - zoals gezegd - daartoe dwingen. Bovendien is het voor McLaren essentieel een andere motor te gebruiken dan die van Honda, als het Fernando Alonso wil houden, en dat willen ze.

Het chassis van McLaren, en de nieuwe leiding bij het team, nu Ron Dennis weg is, zijn allemaal positieve zaken. Het enige struikelblok is de motor van Honda. Alonso zou graag met Renault in zee gaan, wat voor McLaren dan weer een zorg is omdat ze aan Honda vast zitten.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;