Menu
©
Achtergrond

De Bus Stop chicane

1 reactie | 364x gelezen
26-08-2017 04:23

V.malafronte | Dit weekend strijkt de formule 1 neer op wat door vele coureurs het mooiste circuit ter wereld wordt genoemd, Spa-Francorchamps. Het legendarische circuit stamt uit 1921 en werd in het eerste jaar van de Formule 1 (1950) al aangedaan. Na een aantal jaar het stokje aan de circuits van Nijvel en Zolder te hebben moeten overdragen, werd de Belgische Grand Prix sinds 1983 weer op Spa-Francorchamps gehouden. Dit gebeurde pas nadat het circuit een ingrijpende verbouwing had ondergaan. Eén van de aanpassingen was de aanleg van een chicane na de snelle Blanchimont bocht, de Bus Stop chicane (bocht 19 en 20). Dit artikel gaat over deze chicane.

Bron: http://www.spa-francorchamps.be/nl/geschiedenis-van-het-circuit, http://www.racingcircuits.info/europe/belgium/spa-francorchamps.html#.WZxrnyhJbIU

Geschiedenis
Het oude circuit van Spa-Francorchamps liep tussen de dorpen Francorchamps, Burnenville, Masta en Stavelot. Deze omloop was razendsnel en daarmee behoorlijk gevaarlijk. Wat ook niet hielp, was dat een aanzienlijk deel van het circuit over de openbare weg liep en dat er weinig veiligheidsvoorzieningen waren. Na ongelukken van onder andere Jackie Stewart, in 1966 bij Masta, werd de Belgische Grand Prix na 1970 voortaan gehouden op het circuit van Nijvel en Zolder. In deze periode werd het circuit van Spa drastisch aangepast, waarbij de lengte van ongeveer veertien kilometer werd teruggebracht naar zeven kilometer. Een groot deel van het oude circuit ging verloren (dit is tot op heden openbare weg), maar grofweg het stuk Blanchimont, La Source, Eau Rouge en Kemmel bleef in de nieuwe omloop bestaan.

Aanleg
Blanchimont (bocht 18) is de snelle linker knik na Stavelot. Blanchimont is dus een overblijfsel van het originele circuit en is de eerste bocht na Stavelot waar de coureurs het oude circuit hervatten. In de originele omloop raceten de coureurs via een recht stuk na Blanchimont door naar La Source (bocht 1). Toen het circuit om veiligheidsredenen werd aangepast werd dit stuk als gevaarlijk bestempeld. Daarom werd hier in 1980 de Bus Stop chicane aangelegd. Hierna keerde de Formule 1 in 1983 terug naar Spa. De Bus Stop chicane had oorspronkelijk een andere lay-out dan nu. De coureurs gingen eerst links- en meteen rechtsaf en daarna rechts- en meteen linksaf. Het oude rechte stuk tussen Blanchimont en La Source bleef onder de Bus Stop chicane liggen.

In 2007 is de Bus Stop chicane voor de laatste keer grondig gewijzigd. Vanaf dat jaar slaan de coureurs eerst rechtsaf, om vervolgens na een kort recht stukje weer linksaf het rechte stuk naar La Source op te draaien. De ingang van de pitstraat bevindt zich aan de buitenkant in de tweede bocht. Hiermee eindigt een rondje Spa na de chicane.

Naam
De naam Bus Stop is bijzonder, hiervoor zijn verschillende verklaringen. Bij een eerste verklaring wordt gesproken over een subsidieaanvraag voor het circuit. In plaats van direct geld voor het circuit aan te vragen, is het geld aangevraagd voor een bushalte, waarna de bocht daadwerkelijk Bus Stop is genoemd. Ergens anders wordt Bus Stop neergezet als een ietwat negatieve bijnaam voor de chicane, omdat hij zo langzaam zou zijn. Welke verklaring klopt is niet duidelijk. Het blijft dus gissen waar de naam Bus Stop vandaan komt. Dit kan zeker achterhaald worden, maar eigenlijk geeft de onduidelijke verklaring van de naam van deze bocht het toch al legendarische circuit nog net iets extra’s.

Het circuit van Spa-Francorchamps was tot de jaren tachtig dus een levensgevaarlijk, veertien kilometer lang circuit. In de jaren tachtig is het circuit drastisch veranderd en is onder andere de Bus Stop chicane aangelegd. Het is echter niet met zekerheid te zeggen waar de naam Bus Stop vandaan komt.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

DeDas
Member

De naamgeving is omdat het dezelfde manoeuvre is als een bus maakt als hij bij een halte stopt, en daarbij omdat ie zo langzaam was. Dus 't was alsof je de bus daar ff neerzette.

0 26-08-2017 12:32:41
;