Menu
© McLaren
Achtergrond

Het seizoen van Fernando Alonso tot dusver...

0 reacties | 320x gelezen
18-08-2017 20:31

EvDelft | Voor het derde opeenvolgende seizoen hebben McLaren en Honda hun stercoureur Fernando Alonso tekort gedaan.

Bron: ReadMotorSport.com

De motorleverancier beloofde geweldige dingen voorafgaand aan het seizoen 2017. De motor was volledig herzien en zou qua prestaties dichter in de buurt van die van Mercedes moeten zitten. Het ging niet helemaal zoals gepland en Honda leek een flinke stap achterwaarts gedaan te hebben.

Na vier races was Alonso nog niet één keer over de streep gekomen. In Rusland verscheen hij niet eens aan de start, toen zijn ERS het tijdens de formatieronde al opgaf. Teamgenoot Stoffel Vandoorne verging het overigens niet veel beter. Hij kwam dan wel twee keer over de finish - als dertiende en als veertiende - maar ook hij had een non-start op zijn conto en een uitvalbeurt.

De teleurstellende start van het seizoen zorgde ervoor dat de geruchten ontstonden dat Alonso aan het einde van het seizoen weg zou gaan bij McLaren. De aankondiging dat Fernando de Indy 500 zou rijden in plaats van de Grote Prijs van Monaco, versterkte die geruchten alleen maar. Toch hield Alonso vol dat hij zich volledig richtte op de Formule 1.

Voor zijn thuisrace, de Grote Prijs van Spanje, behaalde Fernando zijn beste startpositie van het seizoen: zevende. De race ging echter niet zo geweldig. Na de eerste ronde reed hij op de elfde plek en uiteindelijk reeds hij de race uit op de twaalfde positie. Hij was teleurgesteld en liet dat weten ook. Toch was er duidelijk een stap in de goede richting gedaan en de Indy 500 kwam eraan.

En wat zou er in Amerika mis kunnen gaan? Nou, de motor van Honda, uiteraard. Alonso reed mee in de kopgroep en was één van de coureurs die uiteindelijk met de overwinning aan de haal zou kunnen gaan. Tot 17 ronden voor het einde van de race zijn motor het opgaf.

De Grote Prijs van Canada was niet veel beter. Nadat de Spanjaard als twaalfde van start ging, reed hij op de tiende plek rond tot, vlak voor het einde van de race, zijn motor het opgaf. Vervolgens was daar dan de Grote Prijs van Azebeidzjan, waar helemaal niets van werd verwacht. Honda introduceerde voor de eerste vrije training de derde specificatie van de motor, waardoor Alonso met 30 startplaatsen straf als laatste van start ging - en als tiende over de finish kwam. Zijn eerste punten van het seizoen waren een feit.

De Grote Prijs van Oostenrijk was weer als vanouds, als was het dit keer niet Honda die voor de uitvalbeurt zorgde, maar Daniil Kvyat, die de Spanjaard uit de race reed. Alonso klapte na de botsing met de Toro Rosso van Kvyat in de Red Bull van Max Verstappen en dat was dan dat. Op Silverstone wist Fernando de eerste kwalificatie als snelste af te sluiten, maar in de race stond hij al snel weer aan de kant.

Honda had besloten voor de Grote Prijs van Groot-Brittannië de motor van Alonso te verbeteren. Wederom ten koste van wat startplekken, maar hij zou een sterkere motor hebben voor de Grote Prijs van Hongarije, waar McLaren verwachtte een kans te maken. En die kans kwam!

De race werd aangevangen met beide coureurs in de top tien: Alonso startte als zevende, Vandoorne als achtste. Niet alleen Fernando Alonso wist in de punten te finishen - en daarmee McLaren in het kampioenschap voor constructeurs vóór Sauber te krijgen - maar ook zijn teamgenoot Vandoorne kwam in de punten over de meet. En terwijl Alonso op weg was naar de zesde plek, reed hij nog even de snelste ronde van de race.

Omdat motorvermogen op de Hungaroring niet echt belangrijk was, is het lastig in te schatten of de verbeteringen die Honda had doorgevoerd van doorslaggevend belang zijn geweest in dit resultaat, of dat het een gelukstreffer is geweest.

Fernando zal de tweede helft van het seizoen aanvangen met de hoop dat het aan de Japanse motor lag en dat de nachtmerrie na 2½ jaar eindelijk voorbij is...


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;