Menu
© Renault
Nieuws

Jolyon Palmer: "Je kunt geen bubbel om de coureurs bouwen

2 reacties | 294x gelezen
09-08-2017 12:02

EvDelft | Jolyon Palmer is van mening dat je geen bubbel om een coureur kunt bouwen in een poging een zeldzaam ongeluk te voorkomen. De halo, zoals wordt geïntroduceerd in 2018, is niet wat hij ziet zitten.

Bron: Crash.net

Palmer is een echte criticaster voor wat de halo aangaat. Hij heeft zelf een studie gedaan naar ongelukken waarbij de halo in zekere mate een positief effect gehad zou hebben. Één van de meest opvallende ongelukken in het onderzoek van de FIA was dat van Henry Surtees in de Formule 2, tijdens de race op Brands Hatch, in 2009. Palmer racete daar toen ook.

"Ik reed direct achter Henry. Ik zag het wiel hem raken, ik zag het direct vóór mij gebeuren. Op dat moment kon ik niet eens geloven dat het kon gebeuren. Ik was jong en naïef. Toen dat gebeurde, was ik verrast dat er een element van gevaar in de motorsport heerst. Maar ik ben doorgegaan met racen en we zijn nu 8 jaar verder. Ik heb me er nooit zorgen over gemaakt dat een ongeluk mij kan overkomen."

"Het is niet dat ik naïef of respectloos ben. Ik denk dat de hele essentie van het racen in een auto met een open cockpit precies dat is. De kabels die de wielen op haar plek houden zijn door de FIA al zo ver verstevigd. Ik denk dat de problemen in de Formule 2 destijds was, en nog steeds in de IndyCars, dat dit geen zaken zijn waarmee we in de moderne Formule 1 mee te maken zullen krijgen", aldus de Brit.

De analyse van de FIA zegt dat de halo had geholpen in ongelukken zoals die van Romain Grosjean en Fernando Alonso, tijdens de Grote Prijs van België in 2012. Palmer: "Ik zou dat vanuit de cockpit moeten zien. Ik heb dat niet ervaren maar het zou kunnen helpen. Misschien hebben we erg veel geluk gehad in de afgelopen 70 jaar, maar er is nog nooit op zo'n manier een fataal ongeluk gebeurd. Het hoeft in de toekomst ook niet te gebeuren. Ik negeer het risico niet, want ik ben me er wel van bewust. Maar je kunt een coureur niet in een bubbel stoppen. Er zijn altijd onvoorziene problemen."


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

haastig
Senior Member

Ik zou zeggen, maak de luchthapper boven de helm van de coureur een stuk hoger. Dat scheelt meer lucht naar binnen en een grotere ruimte voor de piloot om er uit te kruipen zodra de bolide op zijn kop ligt.

1 09-08-2017 20:19:13
EvDelft
Moderator

Gezien de ærodynamische veranderingen die de halo teweeg brengt, gebeurt dat misschien toch wel...

09-08-2017 20:28:52
;