Menu
© Ferrari
Raceverslag

GP Hongarije: Sebastian Vettel wint ondanks problemen met zijn stuur

12 reacties | 583x gelezen
30-07-2017 16:48

EvDelft | Sebastian Vettel wist de Grote Prijs van Hongarije te winnen. Hij had aan het einde van de race een voorsprong van 0,9 seconden op zijn teamgenoot Kimi Räikkönen.

Bron: Formule1Nieuws.nl

Het was voor de 83ste keer dat Ferrari als eerste en tweede over de streep kwam. Voor Vettel was het zijn vierde overwinning van het seizoen en de 46ste in zijn carrière. Hij heeft nu, dankzij een vierde plek voor Lewis Hamilton, een voorsprong van 14 punten op de Brit in de tussenstand van het kampioenschap.

Lewis Hamilton finishte vlak achter zijn teamgenoot Valtteri Bottas, die het podium compleet maakten. Bottas, Hamilton en Max Verstappen kwamen alle drie binnen 0,8 seconden van elkaar over de eindstreep. Fernando Alonso wist optimaal te profiteren van het uitvallen van Daniel Ricciardo in de andere Red Bull en de Spanjaard bracht zijn McLaren als zesde over de finish, zei het op 71 seconden achterstand. De top tien wordt gecompleteerd door Carlos Sainz, Sergio Pérez, Esteban Ocon en Stoffel Vandoorne, die zijn tweede punt in zijn carrière binnenhaalt.

Voor de lichten uitgingen was het een teamaangelegenheid op de startopstelling: Red Bull op rij 3, Mercedes op rij 2 en Ferrari op rij 1. Toen de lichten uitgingen, bleek Vettel in staat zijn pole positie te verzilveren in de eerste bocht. Achter hem ging het mis toen Verstappen en Ricciardo elkaar raakten. Ricciardo viel uit met een lekke radiator. Omdat de Red Bull op de baan stond, kwam meteen de safetycar op de baan. Romain Grosjean en Nico Hülkenberg raakten elkaar ook in de eerste ronde.

Aan het einde van de vijfde ronde ging de safetycar weer naar binnen. Hamilton deed zijn uiterste best om Verstappen, die hem bij de start had weten in te halen, voorbij te komen. Niet veel later kreeg de Nederlander een stop-en-go van 10 seconden voor het uit de race rijden van zijn teamgenoot. Tegen die tijd had Vettel al een paar keer de snelste ronde van de race gereden en hij liep langzaam maar zeker uit op zijn teamgenoot.

Nico Hülkenberg voelde dat hij klem zat in het groepje waarin hij reed, op de twaalfde plek en achte zijn teamgenoot. In ronde 20 wist hij de andere Renault in de eerste bocht in te halen. Niet veel later komt Grosjean de pitstraat in met een lekke band. Niet veel later reed hij het circuit weer op, om vervolgens uit te vallen met een dolgedraaide wielmoer, waardoor zijn wiel los kwam te zitten.

Terwijl Hülkenberg inloopt op Esteban Ocon, die op de tiende plek reed, klaagde Vettel voor het eerst over de stuurinrichting. Hij vroeg aan zijn team om te kijken wat er aan de hand was, omdat volgens hem op het rechte stuk de auto naar links trok. In ronde 30 gaat Bottas als eerste uit de kopgroep de pitstraat in voor nieuwe banden, 3 ronden later gevolgd door Vettel, die na zijn stop op de derde plek rijdt. Vervolgens komt Kimi binnen. Bottas zet ondertussen de snelste ronde van de race neer op zijn nieuwe, zachte banden, terwijl Fernando Alonso en Carlos Sainz met elkaar strijden om de negende plek.

In ronde 40 komt Verstappen binnen voor nieuwe banden. Kimi Räikkönen ondertussen vindt dat hij sneller is dan Vettel en vraagt aan zijn team er voorbij te mogen, omdat hij vindt dat hij onnodig onder druk staat van de auto's van Mercedes. Hamilton loopt in op Bottas. Verstappen komt op de vijfde plek weer de baan op nadat ook hij nieuwe zachte banden heeft gehaald. In ronde 44 zet hij de snelste ronde van de race neer.

Twee ronden later laat Bottas zijn teamgenoot passeren zodat Hamilton de jacht op de auto's van Ferrari in kan zetten. Ondertussen laat Ferrari aan Vettel weten dat hij niet over de hoekstenen moet rijden. Hülkenberg gaat in ronde 50 de pitstraat weer in en heeft een trage stop. Terwijl Kimi inloopt op Vettel, loopt Hamilton in op beide auto's van Ferrari. Kimi zit minder dan een seconde achter zijn teamgenoot, maar Hamilton laat aan zijn team weten dat hij niet dicht genoeg bij de auto van Räikkönen kan komen.

In ronde 60 valt Paul di Resta, die inviel voor Felipe Massa, uit vanaf de achttiende en laatste plek. Bottas vindt met not drie ronden te gaan de Red Bull van Verstappen in zijn versnellingsbak, maar de Fin wordt in de laatste ronde door Hamilton voorbij gelaten. Alonso zet nog snel even de snelste ronde van de race neer in zijn McLaren.

Kevin Magnussen kreeg een tijdstraf van 5 seconden bovenop zijn finishtijd. Hij valt daardoor terug van de elfde naar de dertiende plek.

Uitslag GP Hongarije, 30 juli 2017
Pos.
Coureur
Team
# Rnd
Tijd
Achterstand
Punten
  1.
  5 - Sebastian Vettel
Ferrari
70
1:39'46"713

+25
  2.
  7 - Kimi Räikkönen
Ferrari
70
1:39'47"621
     0"908
+18
  3.
77 - Valtteri Bottas
Mercedes
70
1:39'59"175
   12'462
+15
  4.
44 -Lewis Hamilton
Mercedes
70
1:39'59"598
   12"885
+12
  5.
33 - Max Verstappen
Red Bull
70
1:39'59"989
   13"276
+10
  6.
14 - Fernando Alonso
McLaren
70
1:40'57"936
1'11"223
+  8
  7.
55 - Carlos Sainz
Toro Rosso
69
1:39'56"379
1 ronde
+  6
  8.
11 - Sergio Pérez
Force India
69
1:39'57"415
1 ronde
+  4
  9.
31 - Esteban Ocon
Force India
69
1:40'06"145
1 ronde
+  2
10.
  2 - Stoffel Vandoorne
McLaren
69
1:40'06"740
1 ronde
+  1
11.
26 - Daniil Kvyat
Toro Rosso 69
1:40'14"446
1 ronde

12.
30 - Jolyon Palmer Renault
69
1:40'14"925
1 ronde

13.
20 - Kevin Magnussen Haas 69
1:40'18"195
1 ronde

14.
18 - Lance Stroll
Williams
69
1:40'38"709
1 ronde

15.
94 - Pascal Wehrlein
Sauber
68
1:40'11"875
2 ronden

16.
  9 - Marcus Ericsson
Sauber
68
1:40'2"343
2 ronden

17.
27 - Nico Hülkenberg
Renault
67
1:37'46"787
uitgevallen

18.
40 - Paul di Resta
Williams
60
1:28'58"199
uitgevallen
19.
  8 - Romain Grosjean
Haas
20
   31'58"359
Wielmoer

20.
  3 - Daniel Ricciardo
Red Bull
  0

Aanrijding

21.
19 - Felipe Massa
Williams


Niet gestart


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

McLovin
Rookie

Er wordt weer eens met 2 maten gemeten bij de FIA... Bottas in Spanje - Geen penalty. Ocon in Azerbeidzjan - Geen penalty. Maar als het Max weer eens is, meteen penalty. >:(

2 30-07-2017 17:36:30
f1stevie
Silver Member

wat bedoel je.... wat Max deed was een pure aanslag op zijn teammaat, als dat geen straf is dan weet ik het ook niet meer, Max verremd zich in de bocht, RIC gaat er mooi voorbij en plant Max zijn wiel in de zijkant van RIC... duidelijker kan niet!! je mag een Max bril op hebben maar fout is fout .

anders een degelijke race gezien... wel wat overrompeld door teamorders , maar er zat behoorlijk wat spanning in.... nu een maandje verlof en dan naar SPA waar ik aanwezig ben :-)

30-07-2017 18:39:12
McLovin
Rookie

Ik zeg niet dat Max goed of fout zit, dat is ook totaal niet mijn punt. Mijn punt is dat de FIA/Raceleiding met meerdere maten meet. Die actie van Ocon in Baku was ook een aanslag op zijn teammaat, en heeft ervoor gezorgd dat de race verkloot werd achteraf. Of Bottas in Spanje die de race van Kimi en Max verziekt... Daar werd niks ondernomen door de FIA, en nu wel. Ze moeten gewoon consistenter zijn met hun regels en iedereen gelijk bestraffen.

En ik ben het totaal eens met je dat Max gewoon te laat was met remmen, maar dit is niet de eerste keer waar het wel door de vingers werd gezien door de FIA.

30-07-2017 19:46:17
Gallardo
Hoofdredacteur

@Stevie wat Max deed was inderdaad fout, maar je moet toch erkennen dat er niet echt consequent word opgetreden. Dus ergens is het waar wat McLovin zegt.

1 30-07-2017 19:43:33
F1Fan76
Silver Member

Van Stevie kun je niets anders verwachten dan dit soort reacties. Alles wat Max fout doet wordt door hem extra uitvergroot. Dat doet hij al vanaf het moment dat Max in de F1 gekomen is. Ik denk dat het pijn doet dat Max afstand heeft gedaan van de Belgische vlag.

31-07-2017 07:52:50
Binatang
Silver Member

Dus dat Max dezelfde straf krijgt als Vettel in Verweggiebijdjan voor het opzettelijk veroorzaken van een ongeluk, is de strafmaat van de huidige FIA? Wat zijn ze ongeloofwaardig geworden.

FIA heeft een rode lap op Max zijn rug geplakt.

1 30-07-2017 23:37:55
Sicko
Silver Member

De FIA heeft zich inderdaad weer belachelijk gemaakt. Ze delen eenzelfde straf uit voor een racincident tussen 2 teammaten en een opzettelijke aanrijding van een coureur tegen een concurrent van een ander team, nota bene tijdens een SC-periode. De FIA helpt de F1 zelf om zeep door het raceresultaat van een coureur negatief te beïnvloeden door een volstrekt onnodige straf. Voor het team van RBR was het al "straf" genoeg dat één van hun wagens moest opgeven. Verstappen heeft direct toegegeven dat het zijn schuld was en zijn excuses aangeboden. Waarom denkt de FIA zich er nog mee te moeten bemoeien?

31-07-2017 10:57:00
f1stevie
Silver Member

Mclovin en Gallardo in dat opzicht hebben jullie zeker gelijk, de straffen moeten beter!

F1Fan76 ik heb niets tegen Max , maar fout is fout als jij dat niet wil inzien... ja gast das dan jou probleem!

1 31-07-2017 09:03:38
F1Fan76
Silver Member

Stevie, waar zie je mij schrijven dat Max niet fout zat? Ik zeg alleen dat jij het altijd zo lekker uitvergroot als Max iets fout doet, daar lieg ik toch niet over? Maar zoals altijd ben jij natuurlijk de enige persoon op dit forum die alles helder ziet, de rest draagt immers een Oranje Max bril.

31-07-2017 12:33:10
Sicko
Silver Member

De volstrekt onnodige straf die de Fia aan Verstappen heeft opgelegd, heeft de de hele race negatief beïnvloed. Zonder die straf was de race denkelijk aanmerkelijk spannerder geweest, meer gevarieerd doordat de hegemonie van Mercedes en Ferrari doorbroken zou zijn door een wagen van een derde team. De FIA heeft blijkbaar eeen hielendlikkend respect voor Mercedes en Ferrari.

2 31-07-2017 11:04:50
f1stevie
Silver Member

dus Sikco je vind dat normaal dat je uw teamgenoot zomaar van de weg rijd?
trouwens de reactie van RIC gehoord over de boordradio ?
10sec penalty vind ik ook overdreven, aangezien Vettel ook deze straf kreeg voor een veel zwaardere (fout)

31-07-2017 11:43:53
Sicko
Silver Member

@f1stevie
Zeker niet normaal, was een inscahttingsfout van Verstappen nadat hij vuile banden had gekregen doordat hij door een Mercedes van de baan werd gedrukt in de eerste bocht. En natuurlijk was Ricciardo pissig omdat hij als gevolg daarvan uit viel. Maar hetbgaat hier om teammaats onder elkaar. Laat de FIA zich daar aub niet als een kleuterjuf mee bemoeien. RBR kan dat prima zelf.

31-07-2017 19:18:22
;