Menu
© CarScoop.com
Achtergrond

Mercedes wil haar Formule 1-motor gebruiken voor een hypercar

0 reacties | 818x gelezen
26-07-2017 09:58

EvDelft | Andy Cowell is het hoofd van de afdeling van Mercedes die verantwoordelijk is voor de aandrijving van de Formule 1-auto's. Hij heeft, samen met zijn team, de 1,6 liter V6 hybride turbomotoren van Mercedes ontworpen waarmee het Formule 1-team van Mercedes rijdt.

Bron: Drive.com.au

Hij heeft laten weten dat het de plannen van Mercedes zijn de motoren welke nu in de Formule 1 gebruikt worden, als basis te gebruiken voor de Mercedes AMG Project One Hypercar. Mercedes is van plan een auto te bouwen die kan concurreren met de Ferrari LaFerrari, Porsche 918 Spydr en de McLaren P1.

Cowell: "De Project One is een fascinerend project. We gebruiken de Formule 1-motor en leggen die achterin een tweezitter sportwagen en monteren twee MGU-K-eenheden op de vooras. Dat houdt in dat de voorwielen onafhankelijke aandrijving hebben, met 160 pk per wiel. In totaal zal de hele aandrijflijn meer dan 1000 pk gaan leveren."

Hiermee wordt de motor die alleen voor circuits in ontworpen gebruikt voor iets waarmee je op de openbare weg kan rijden, zowel wat betreft rijdbaarheid van de motor als zuinigheid.

"Het is een geweldige aandrijflijn, om eerlijk te zijn, zowel wat betreft het maken van een auto die op de Nürburgring een geweldige rondetijd kan laten noteren, als wat betreft het rijden van diezelfde auto door de stad. De motor is enorm zuinig. Tobias kwam met dat idee, hij belde me op en vroeg of het mogelijk was. Ik belde hem twee weken later terug om het idee te bespreken", aldus Cowell.

"Het is erg leuk deze ontwikkeling te doen en de motor die voor de Formule 1 is ontwikkeld te gebruiken voor een straatauto. We hoeven er maar weinig aan aan te passen. Er zijn dingen als brandstof en uitstoot waar we wat aan moeten doen, maar dat is niet zo moeilijk. We willen een motor creëren die 50.000 kilometer kan afleggen en dat, in combinatie met de huidige levensduur van de motor, is behoorlijk wat", laat Cowell weten.

Hij gaat verder: "Als je kijkt naar een straatauto, een hypercar in dit geval… als je iemand hebt die 5% van de tijd volgas rijdt, is dat al veel. Vandaag de dag hebben we mensen in de Formule 1 rijden die 70% van de tijd volgas rijden en daar alleen al ligt een groot verschil, en dus voordeel. Ook de brandstof maakt verschil. De druk in de cilinder gaat naar beneden, en alles wordt anders. Daarmee wordt de levensduur van de motor verlengd."

Tevens liet Andy weten dat de motoren voor de Project One, de V6 motoren én de hybride aandrijving, zullen worden geproduceerd in Brixworth, Engeland, in dezelfde fabriek als waar ook de Formule 1-motoren van Mercedes worden gemaakt.

"We hebben een groep van ongeveer 150 mensen in Brixworth. We zullen extra mankracht moeten regelen in het komende jaar en het doel is ongeveer 275 man in dienst te hebben, zodat we - wanneer het ontwikkelen is gedaan - de motoren in Brixworth kunnen bouwen."

Mercedes liet weten dat de motor in straatvorm ongeveer 736 kW zal gaan produceren, wat neerkomt op bijna 1003 pk. In tegenstelling tot de achterwiel aangedreven Formule 1-auto's, zal de Project One worden aangedreven op alle vier de wielen: de V6 drijft de achterwielen aan en de elektromotoren de voorwielen: elk voorwiel krijgt één elektromotor.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;