Menu
©
Achtergrond

De officiële verklaring van de FIA omtrent de invoering van de halo

1 reactie | 397x gelezen
23-07-2017 15:39

EvDelft | Onderstaande is de verklaring van de FIA waarom zij de halo hebben ingevoerd, en wat daarbij hun gedachtegang is geweest.

Bron: FIA.com

Deze week bevestigde de FIA dat per 2018 de halo verplicht wordt ingevoerd op alle auto's in het Formule 1 wereldkampioenschap. Laten we eens kijken naar de context van dit proces, dat enkele jaren geleden is begonnen.

Veiligheid in de motorsport is van enorm belang voor de FIA en hoewel er al heel veel is bereikt op veel gebieden, is de bescherming van het hoofd in een auto met een open cockpit al jaren een bron van zorg. Het ligt in het karakter van de autosport dat het een gevaarlijke sport is, maar het is de missie van de FIA, als overkoepelend orgaan, ernaar te streven dat het risico zo klein mogelijk wordt gehouden door een constante zoektocht naar meer veiligheid op de baan door zinnig onderzoek te doen en gebruik te maken van de technologische vooruitgang. In de afgelopen 10 jaar heeft de sport verschillende serieuze ongelukken meegemaakt die hun weerslag hebben gehad op de coureurs. Deze ongelukken waren dermate ernstig, dat het voor de FIA duidelijk was dat er een oplossing moest komen om bij een frontale impact het gebied rond het hoofd van de coureur te beschermen. Dit gebied is de belangrijkste focus geweest van de FIA omdat het het zwakste punt is in een Formule 1-auto. Er is ook een aantal ongelukken geweest waarbij de coureur er ter nauwer nood zonder kleerscheuren vanaf kwam. Ook dat was reden tot zorg en vroeg om actie.

In navolging van deze ernstige ongelukken heeft de Grand Prix Drivers Association (GPDA) haar zorgen aan Jean Todt, de president van de FIA, voorgelegd in juli 2016. Er werd gevraagd om een vorm van bescherming aan de voorkant van de cockpit dat 'zo snel mogelijk' kon worden ingevoerd. Daarna werd er vergaderd met de Formule 1 Commissie en de Formule 1 Strategie Groep. Aan de hand van die vergadering werd besloten dat er 'enige vorm van bescherming per 2017' zou moeten komen. Daarbij werd de samenwerking verzekerd van allen die deel uitmaken van de Formule 1, om dit onderdeel betrouwbaar te maken. Het concept van de halo kreeg de voorkeur.

Terwijl tests op een statische opstelling voortduurden, werden andere oplossingen onderzocht, zoals het æroscherm. Dat is een windscherm dat op twee pilaren gemonteerd is aan beide zijden van de cockpit. Het systeem werd tijdens de Grote Prijs van Rusland, 2016, getest maar hoewel het op sommige gebieden succesvol was, waren er zorgen over de effectiviteit van het ontwerp. Dit, in tegenstelling tot tests met de halo, die wel succesvol bleken. Er werd geconcentreerd op drie verschillende soorten risico's: het contact tussen twee auto's, het contact tussen de auto met de omgeving en contact met externe objecten.

De tests lieten zien dat in het geval twee auto's contact maakten, de halo 15 keer het statische gewicht van een volledige Formule 1-auto kon dragen. Bovendien werden daarbij de potentiële risico's voor de coureur met betrekking tot verwonden bijzonder veel verkleind. Tijdens tests waarin de auto in aanraking komt met de omgeving, werd vastgesteld dat de halo het contact van de helm met de muur in veel gevallen kan voorkomen. Daarbij werden verschillende ongelukken nagebootst om als referentie te dienen. Ten slotte is er de test met externe objecten, waarbij werd vastgesteld dat de halo succesvol is in het afweren van grote rondvliegende objecten. Bovendien werd duidelijk dat ook kleinere objecten eerder werden afgeketst dankzij de halo.

Ten slotte is er de terugkoppeling welke is verkregen na intensief testen op de baan. Daarbij werd duidelijk dat het zicht niet al te zeer negatief werd beïnvloed, vanwege de centrale pilaar. Ook werd duidelijk dat de halo geen belemmering vormt bij het uit de cockpit klimmen en er werden verschillende tests nagebootst waarbij de halo gemonteerd was op de auto. Daarbij bleek een veilige redding van een coureur mogelijk.

Ondanks al deze successen, werd in juli 2016 door de Strategie Groep overeengekomen dat de invoering van een bescherming voor de cockpit meer tijd nodig had en dat er meer getest moest worden op de baan en dat er gekeken moest worden naar alternatieve oplossingen. Ondanks dit uitstel, besloot de Strategie Groep wel unaniem dat 'per 2018 uiterlijk de introductie van beveiliging bij een frontale impact moet worden ingevoerd om zo de veiligheid van de coureurs te vergroten'.

In de tweede helft van het seizoen 2016 werd intensief getest met de halo met meer verschillende teams waarbij de coureurs de impact van het ontwerp op het zicht rondom de auto evalueerden. Tegelijkertijd hield de FIA vast aan de toewijding per 2018 een hoofdbescherming in te voeren. In navolging van deze tests en na het analyseren van alternatieven, besloten de Formule 1 Strategie Groep en de Formule 1 Commissie in april dit jaar, dat het windscherm prioriteit had gekregen. De FIA heeft daarop tests ingevoerd welke in 2017 op de baan worden uitgevoerd. Na een statische test werd het windscherm goedgekeurd voor een test op het circuit Silverstone in 2017. Het windscherm werd gemonteerd op de Ferrari van Sebastian Vettel. Echter, de terugkoppeling van deze test was zorgwekkend en er bleken diverse nadelen aan het ontwerp te kleven.

In het licht van dit laatste en in navolging van de succesvolle tests met de halo, de succesvolle tests op de baan die bij veel teams en coureurs is uitgevoerd in de tweede helft van het seizoen 2016, en de noodzaak van het invoeren van de nieuwe reglementen die nodig zijn voor de start van het seizoen 2018, blijkt de halo de beste oplossing te zijn om het probleem bij een frontale impact aan te pakken.

Het nieuwste ontwerp van de halo zal verder worden bijgeschaafd voordat het in 2018 met gezamenlijke inspanning van de coureurs, de teams en de FIA zal worden ingevoerd.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Binatang
Silver Member

Lellik ding

0 24-07-2017 12:54:01
;