Menu
© Mercedes
Nieuws

VT2: Lewis Hamilton weer snelste, Max Verstappen vierde, Stoffel Vandoorne twaalfde

0 reacties | 483x gelezen
07-07-2017 18:03

EvDelft | Ook tijdens de tweede vrije training voor de Grote Prijs van Oostenrijk was Lewis Hamilton de snelste coureur. Ondanks problemen met zijn auto, wist hij de tijd die hij in de ochtend had gereden, met bijna een halve seconde te verbeteren.

Bron: ESPN.co.uk

Toen de vlag viel, was de snelste tijd van de Brit een 1'05"483. Dat was 0"147 sneller dan titelrivaal Sebastian Vettel en 0"216 sneller dan teamgenoot Valtteri Bottas.

Ondanks dat Mercedes beide sessies op de eerste en derde plek af wist te sluiten, was het niet eenvoudig voor het team, omdat beide auto's in de middagsessie tegen problemen aan liep. De eerste lange run van Hamiton begon goed, met een serie ronden in de 1'08 op de ultra zachte band en met veel brandstof aan boord. Maar na slechts vijf ronden bleek een bougie problemen te geven. Hamilton reed op dat moment met een oude motor die niet meer voor races wordt gebruikt.

Toen de bougie eenmaal was vervangen, keerde Hamilton terug op de baan en reed wederom tijden in den 1'08. Daarmee waren zijn tijden gelijk aan die van Vettel, die ook op de ultra zachte banden reed. Echter, Hamilton liet al snel weten dat er iets niet goed was met zijn auto. Hij keerde weer terug naar de pitstraat en de monteurs werd gevraagd flink wat neerwaartse druk van de voorvleugel af te halen. Dat bracht de drievoudig wereldkampioen echter niet terug op de baan tot vlak voor het einde van de sessie. Alles bij elkaar kostte dit Hamilton ongeveer 17 ronden, maar de rondetijden suggereren dat hij een stuk sneller had gekund.

De drie snelste sectortijden van Bottas hadden hem de snelste tijd van de dag gegeven, als hij die in één ronde aan elkaar had weten te rijgen. In zijn tweede ronde spinde de Fin in bocht 5. Daardoor beschadigde de vloer van de auto en dientengevolge kon hij niet meer in de buurt komen van de tijden van Lewis. Hij liet de voorvleugel bijstellen om wat meer balans in de auto te krijgen, maar zijn tijden werden er niet veel beter door. Vreemd genoeg ging het op de ultra zachte banden minder goed dan op de langzamere super zachte banden. Opeens waren zijn tijden weer competitief. Echter, dat kan ook te maken hebben gehad met het feit dat er minder brandstof in de auto zat.

Buiten de top drie was het Red Bull met Max Verstappen die de snelste was. Zijn sessie begon later vanwege een probleem met één van de remmen. Ook halverwege de sessie bracht de Nederlander enige tijd in de pitstraat door voor het doorvoeren van veranderingen aan de afstelling. Toen hij de baan weer op ging, was zijn snelste tijd nog maar 0"349 langzamer dan die van Hamilton en 0"041 sneller dan die van zijn teamgenoot Daniel Ricciardo. Ook die bracht veel tijd door in de pit tussen zijn tijd op de baan. Uiteindelijk maakte een probleem met de MGU-H een einde aan de vrije training van de Australiër.

Kimi Räikkönen vond zichzelf terug op de zesde plek, achter Ricciardo, en hij was 0"661 langzamer dan Hamilton. De rondetijden van de Fin op de lange afstand waren niet overweldigend. Hij keerde terug naar de garage voor de zachte banden, maar die zullen waarschijnlijk in de race niet worden gebruikt. Ook die tweede serie ronden die de wereldkampioen van 2007 reed ging niet geweldig.

De plaatsen zeven tot en met tien zagen er wat ongewoon uit, met geen enkele motor van Mercedes daar. Kevin Magnussen zette de snelste tijd neer achter de top drie en was wederom de snelste coureur van Haas. Daarna vinden we Fernando Alonso terug op plaats acht, wat één plek beter is dan in de ochtend. Echter, ook Alonso had een probleem in bocht vijf en ook hij beschadigde tijdens een spin de vloer van zijn auto. Nico Hülkenberg was met 42 ronden heel actief, nadat hij in de ochtend zijn auto had uitgeleend aan Sergey Sirotkin. Hij wist de negende tijd te rijden, met vlak achter zich de tweede Haas van Romain Grosjean, die eindelijk weer eens in de top tien terug was te vinden.

Carlos Sainz had één van de meest spectaculaire momenten in de tweede vrije training toen hij in bocht negen van de baan ging en over het gras reed. Toen hij de baan weer op wilde komen, lanceerde hij zijn auto. Daarop begon de auto vloeistoffen te lekken en Sainz keerde terug naar de pitstraat. Einde sessie.

Na zijn podium in de Grote Prijs van Azerbeidzjan, was Lance Stroll tijdens de tweede vrije training niet sneller dan de zestiende tijd op de Red Bull Ring. Beide coureurs van Sauber waren, net als in de ochtend, de hekkensluiters, met allebei een achterstand van meer dan drie seconden op Hamilton. Het lijkt erop dat de oude motor van Ferrari haar tol gaat eisen in relatieve snelheid ten opzichte van de rest van het veld.

Uitslag VT2 Oostenrijk, 7 juli 2017
Pos.
Coureur
Team
Tijd
Achterstand
# Rnd.
  1.
44 - Lewis Hamilton
Mercedes
1'05"483

30
  2.
  5 - Sebastian Vettel
Ferrari
1'05"630
0"147
50
  3.
77 - Valtteri Bottas
Mercedes
1'05"699
0"216
41
  4.
33 - Max Verstappen
Red Bull
1'05"832
0"349
33
  5.
  3 - Daniel Ricciardo
Red Bull
1'05"873
0"390
27
  6.
  7 - Kimi Räikkönen
Ferrari
1'06"144
0"661
54
  7.
20 - Kevin Magnussen
Haas
1'06"591
1"108
43
  8.
14 - Fernando Alonso
McLaren
1'06"732
1"249
27
  9.
27 - Nico Hülkenberg
Renault
1'06"735
1"252
42
10.
  8 - Romain Grosjean
Haas
1'06"763
1"280
52
11.
31 - Esteban Ocon
Force India
1'06"849
1"366
50
12.
  2 - Stoffel Vandoorne
McLaren
1'06"859
1"376
37
13.
26 - Daniil Kvyat
Toro Rosso
1'06"906
1"423
34
14.
19 - Felipe Massa
Williams
1'07"065
1"582
50
15.
55 - Carlos Sainz
Toro Rosso
1'07"100
1"617
24
16.
18 - Lance Stroll
Williams
1'07"468
1"985
46
17.
11 - Sergio Pérez
Force India
1'07"509
2"026
41
18.
30 - Jolyon Palmer
Renault
1'07"623
2"140
  7
19.
94 - Pascal Wehrlein
Sauber
1'08"782
3"299
49
20.
  9 - Marcus Ericsson
Sauber
1'08"870
3"387
51


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;