Menu
© Ferrari
Achtergrond

Wat de geschiedenis ons vertelt over de gevolgen van de actie van Sebastian Vettel - Deel 4: uitzonderlijke zaken

0 reacties | 452x gelezen
02-07-2017 04:00

EvDelft | Het gebeurt niet vaak dat een actie op de baan zulke eensgezinde meningen genereert als die van Sebastian Vettel op Lewis Hamilton tijdens de safetycar situatie tijdens de Grote Prijs van Azerbeidzjan.

Bron: AutoSport.com

Aan het begin van 1994 racete Ayrton Senna met een voorwaardelijke straf van twee races schorsing, die een half jaar zou duren. Dat was omdat hij bij de Grote Prijs van Japan in 1993 op de vuist was gegaan met Eddie Irvine, die als nieuwkomer zichzelf van een ronde ontdeed terwijl Senna langzaam reed.

In 1997, bij de Grote Prijs van Italië, kreeg Jacques Villeneuve een voorwaardelijke straf die negen races boven zijn hoofd zou hangen, omdat hij tijdens een gele vlag niet genoeg afremde tijdens de warming up op zondag ochtend.



Toen tijdens het weekeinde van de Grote Prijs van Japan datzelfde jaar Villeneuve weer tijdens een gele vlag te hard reed, werd de schorsing geactiveerd en Villeneuve zou de race niet mogen rijden. Echter, Williams ging in beroep, zodat de Canadees kon racen. Omdat Villeneuve de race slechts als vijfde finishte (twee punten indertijd), trok Williams het beroep weer in, waardoor de twee behaalde punten kwamen te vervallen omdat hij uit de uitslag werd geschrapt.

Riccardo Patrese zat de Grote Prijs van Amerika, 1978, uit na het tragische ongeluk op Monza, die Ronnie Peterson het leven kostte. Echter, hij werd niet geschorst door de FIA, maar door de andere coureurs. Die waren namelijk van mening dat Patrese zich totaal niet verantwoordelijk voelde voor het ongeluk tijdens de Grote Prijs van Italië.



Patrese werd door de andere coureurs beschuldigd de oorzaak te zijn van het ongeluk in Monza, en hij had al verschillende keren zijn collegæ op stang gejaagd door elke verantwoordelijkheid bij een ongeluk van de hand te wijzen. Dat gold ook voor die in Monza.

Dus, na Monza kwamen de coureurs samen en besloten een ultimatum te stellen: als Patrese op Watkins Glen zou racen, zou de rest dat niet doen. Uiteindelijk werd de inschrijving van Patrese door de organisatie van de Grote Prijs van Amerika geweigerd.

Felipe Massa werd door zijn team Sauber in 2002 niet ingeschreven voor de Grote Prijs van Amerika. Hij had een straf van 10 startplaatsen gekregen vanwege een ongeluk dat hij had veroorzaakt met de Jaguar van Pedro de la Rosa. Hij kwam uiteindelijk onder de straf uit door niet te racen, omdat de reglementen de straf oplegden voor 'de' volgende race, en niet, zoals tegenwoordig, voor 'zijn' volgende race.



Door eenmalig Heinz Harald Frentzen in de auto te zetten, in plaats van Massa, kwam Sauber onder de straf uit.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;