Menu
© Ferrari
Achtergrond

Wat de geschiedenis ons vertelt over de gevolgen van de actie van Sebastian Vettel - Deel 3: diskwalificatie achteraf

0 reacties | 410x gelezen
02-07-2017 03:00

EvDelft | Het gebeurt niet vaak dat een actie op de baan zulke eensgezinde meningen genereert als die van Sebastian Vettel op Lewis Hamilton tijdens de safetycar situatie tijdens de Grote Prijs van Azerbeidzjan.

Bron: AutoSport.com

In 1976 zagen duizenden fans hoe James Hunt de Grote Prijs van Groot-Brittannië wist te winnen. Deze race werd in eerste instantie stilgelegd vanwege een ongeluk in de eerste bocht.

Weken later werd in het gerechtshof bepaald dat Hunt niet had mogen herstarten, en hij werd alsnog gediskwalificeerd. Zo'n zelfde straf kreeg Michael Schumacher ook na zijn beruchte botsing tijdens de Grote Prijs van Europa op Jerez in 1997. Schumacher kreeg de straf dat hij uit de eindstand van het wereldkampioenschap werd gehaald. Heinz Harald Frentzen erfde de tweede plek in het kampioenschap. Schumacher mocht overigens wel de door hem behaalde punten behalen.



Dat betekent dat hij in 1997 nog altijd vijf races heeft gewonnen en zijn 78 punten niet is kwijtgeraakt.

Mocht er nieuw bewijs komen, kunnen gesloten zaken worden heropend, zoals in 2009 gebeurde na afloop van de Grote Prijs van Australië. Jarno Trulli kreeg een straf tijdens de openingsrace omdat hij tijdens een safetycar situatie Lewis Hamilton had ingehaald. Pas na de race leerde de FIA dat Hamilton de Italiaan erlangs had gelaten. Dat vertelde hij overigens aan de pers. Tegen de stewards verteld hij een ander verhaal.



De hele zaak werd onderzocht tijdens de Grote Prijs van Maleisië. Hamilton werd achteraf uit de uitslag van de race in Australië gehaald.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;