Menu
© Ferrari
Achtergrond

Wat de geschiedenis ons vertelt over de gevolgen van de actie van Sebastian Vettel - Deel 2: schorsing

0 reacties | 502x gelezen
02-07-2017 02:00

EvDelft | Het gebeurt niet vaak dat een actie op de baan zulke eensgezinde meningen genereert als die van Sebastian Vettel op Lewis Hamilton tijdens de safetycar situatie tijdens de Grote Prijs van Azerbeidzjan.

Bron: AutoSport.com

Toen Romain Grosjean geschorst werd voor de Grote Prijs van Italië, in 2012, was dat de eerste keer in meer dan 10 jaar dat een coureur een schorsing kreeg.

De toen jonge Fransman had een rampzalig seizoen bij Lotus en tijdens de start van de Grote Prijs van België was hij verantwoordelijk voor een grote startcrash. Het was niet de eerste keer dat seizoen.

Titelkandidaten Fernando Alonso en Lewis Hamilton waren onder de uitvallers en de stewards besloten Grosjean te straffen met een schorsing van één race.



Grosjean was pas de vijfde coureur in de geschiedenis van de Formule 1 die door een sanctie van de FIA een race moest missen. Nigel Mansell was de eerste die geschorst werd. Hij werd gestraft voor het achteruit rijden in de pitstraat tijdens de Grote Prijs van Portugal, 1989. Hij werd uit de race gehaald.

Echter, hij negeerde de zwarte vlaggen die werden getoond, botste uiteindelijk met Ayrton Senna, en werd vervolgens geschorst voor de Grote Prijs van Spanje.



Drie coureurs kregen een schorsing in 1994. De eerste was Eddie Irvine, omdat hij in de Grote Prijs van Brazilië drie auto's uit de race reed. Toen zijn team Jordan in beroep ging tegen de schorsing, werd die uiteindelijk verlengd van één naar drie races. Dat was feitelijk niets meer dan een waarschuwing van de FIA tegen beroepen tegen dergelijke straffen in de toekomst.

Tijdens de Grote Prijs van Groot-Brittannië van hetzelfde jaar haalde Michael Schumacher tijdens de opwarmronde titelrivaal Damon Hill in. Tijdens de race kreeg de Duitser een zwarte vlag getoond. Hij verkoos dat te negeren, terwijl zijn team Benetton in de pitstraat in discussie ging met de stewards.



Uiteindelijk kwam Schumacher in de pitstraat om een 10 seconden stop-en-go uit te zitten. Hij wist de race te winnen meteen seconde voorsprong op Hill. Hij kwam er vanaf met een boete van $ 25.000 maar toen de zaak door de FIA voor het gerechtshof werd gedaagd, werd hij uit de race geschrapt en bovendien mocht hij niet starten tijdens de Grote Prijzen van Italië en Portugal.

Tijdens diezelfde race werd Mika Häkkinen voorwaardelijk geschorst voor één race vanwege een botsing laat in de race met Rubens Barrichello. Tijdens zijn volgende race, de Grote Prijs van Duitsland, was hij betrokken bij een botsing in de eerste ronde van de race. Daarmee werd zijn schorsing definitief en hij miste de Grote Prijs van Hongarije.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;