Menu
© Ferrari
Achtergrond

Wat de geschiedenis ons vertelt over de gevolgen van de actie van Sebastian Vettel - Deel 1: safetycar

0 reacties | 497x gelezen
02-07-2017 01:00

EvDelft | Het gebeurt niet vaak dat een actie op de baan zulke eensgezinde meningen genereert als die van Sebastian Vettel op Lewis Hamilton tijdens de safetycar situatie tijdens de Grote Prijs van Azerbeidzjan.

Bron: AutoSport.com



Het debat wordt opgestookt door de FIA, die een onderzoek heeft ingesteld naar de Duitser. Zij willen weten of de 10 seconden straf die hij heeft gekregen voldoende is, of dat hij verdere straf verdient. Er wordt alom gesuggereerd dat Vettel voor een race moet worden geschorst, maar terugkijkend naar de geschiedenis zien we dat dit maar zelden gebeurt.



Daar komt bij, dat niemand ooit gestraft is voor een ongeluk dat veroorzaakt werd achter de safetycar, hoewel Vettel ooit een straf heeft toegezegd gekregen tijdens de Grote Prijs van Japan op Fuji, 2007, voor zijn aanrijding met Mark Webber. Echter, voordat de volgende race verreden werd, werd die straf ongedaan gemaakt.

In 2000 crashte Jenson Button, zijn eerste jaar, in zijn Williams in de Parabolica op Monza toen hij verrast werd toen Michael Schumacher vlak voor de herstart op de rem trapte. Er werd geen straf uitgedeeld, maar Schumacher verontschuldigde zich achteraf wel bij de toen 20 jaar oude Button.



Dezelfde twee teams waren betrokken bij een meer controversiƫle situatie in Monaco, in 2004. Juan Pablo Montoya reed achterop de Ferrari van Michael Schumacher in de tunnel, terwijl de Duitser - tijdens de safetycar - probeerde zijn banden op te warmen. Het was het einde van de race voor de Ferrari, en de stewards deden het af als een raceongeluk.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;